تشریح چگونگی اعطای تسهیلات به کتابفروشی‌ها

    کد خبر :73545

رئیس کارگروه اعطای تسهیلات به کتابفروشی‌ها، چگونگی اختصاص این تسهیلات را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا بر اساس خبر رسیده از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد سلگی؛ رئیس کارگروه اعطای تسهیلات در ابتدا با اشاره به جهت‌گیری اختصاص تسهیلات گفت: این طرح در سال ۱۳۹۶ صرفا برای رونق کتابفروشی‌ها اجرا می‌شود. در این مرحله چهار نوع فعالیت تاسیس، توسعه، نوسازی و تجهیز کتابفروشی‌ها مد نظر این طرح است که از تسهیلات بهره می‌برد. لذا تا اطلاع ثانوی دیگر فعالیت‌های نشر همچون تولید کتاب یا تاسیس دفاتر انتشاراتی مشمول این طرح قرار نمی‌گیرد.

رئیس کارگروه اعطای تسهیلات با اشاره به مشخصات مالی این تسهیلات گفت: دوره بازپرداخت این تسهیلات چهار ساله ( با خواب شش ماهه) و سود این تسهیلات نیز ۸ درصد است. به عنوان یک اولویت کاری، مناطق کم‌برخوردار، به عنوان مشمولان درجه اول این طرح معرفی خواهند شد. البته به‌تدریج با بررسی پرونده‎‌های این مناطق، مجال بررسی طرح‌های رسیده از نقاط دیگر کشور هم فراهم خواهد شد.

سلگی ادامه داد: متقاضی این تسهیلات می‎تواند ناشر یا یک فرد حقیقی باشد که به سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ تمایل دارد. همچنین همه متقاضیان باید در اتحادیه صنفی عضویت داشته باشند و افرادی که سابقه عضویت در صنف را ندارند نیز پس از تصویب طرح آن‌ها در کارگروه اعطای تسهیلات، ملزم به تشکیل پرونده در صنف‌ هستند.

او با تاکید بر لزوم تهیه طرح توجیهی اقتصادی برای طرح‌های ارسالی گفت: متقاضیان توجه داشته باشند که طرح‌نامه‌های ارسالی محتاج طرح توجیه اقتصادی هستند. بنابراین باید جزئیات پیش‌بینی‌های مالی را در طرح‌نامه‌های خود درج کنند.

سلگی گفت: مساله دیگر مشارکتی بودن این پروژه است. پروژه واگذاری تسهیلات به کتابفروشی‌ها، یک پروژه دووجهی است که یک وجه آن را متقاضی شکل می‌دهد؛ به این معنی که متقاضی باید خود، ‌آورده یا سرمایه اولیه مقبول و مناسبی ارائه دهد. لذا یکی از ضوابط بررسی طرح‌نامه‌ها، مطالعه سهم متقاضی است و با تجمیع سهم‌ طرفین این مشارکت شکل عملی به خود می‌گیرد.

رئیس کارگروه اعطای تسهیلات از دیگر معیارهای مورد نظر کارگروه را متراژ ملک کتابفروشی دانست و گفت: بر اساس سیاست‌گذاری کارگروه، املاک یا فروشگاه‌های دارای متراژ بالاتر، در اولویت تخصیص تسهیلات‌اند.

سلگی با اشاره به وجود امکانات قابل توجه در استان‎ها و شهرستان‌ها، از مدیران کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها درخواست کرد در این پروژه حضور و همکاری جدی داشته باشند و زمینه لازم برای جلب مشارکت نهادها و مراکزی همچون شهرداری‌ها را از طریق تامین اراضی مناسب در شهرها، برای ساخت کتابفروشی فراهم کنند.

وی افزود: تاسیس کتابفروشی‌ و افزایش ویترین عرضه کتاب، ترجیح اول در ارائه تسهیلات است. از این رو انتظار می‌رود مدیران کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها ضمن هماهنگی با شهرداری یا دیگر مراجع موثر، زمینه تامین املاک مناسب برای ساخت فضاهای فروشگاهی جدید را فراهم سازند.

سلگی با اشاره به میزان تسهیلات اختصاص‌یافته برای این طرح گفت: سقف این تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومان است اما امکان ارتقای این سقف در موارد خاص و برای پروژه‌های ویژه وجود دارد.

او در پایان با ارائه گزارشی از طرح‌نامه‌های واصله اعلام کرد: بالغ بر ۱۶۰ طرح‌نامه واصل شده است که حدود نیمی از آن به استان‌ها و نیم دیگر به تهران اختصاص دارد. تاکنون ۱۷ طرح‌نامه استانی بررسی شده و اعتبار لازم برای تاسیس، توسعه، نوسازی و تجهیز ۱۷ پروژه فروشگاهی استانی اختصاص یافته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید