جهانگیری آرای چه کسی را در مناظره اول ریخت؟/ کاندیدای پوششی جواب عکس داد؟

  • سیاسی
  • شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۱:۵۶

مهمترین ماموریت اسحاق جهانگیری در وهله اول برداشتن آرا از سبد محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی و واریز آنها به سبد رای حجت‌الاسلام روحانی بود، اما به نظر می‌رسد آن چیزی که در مناظره روز گذشته رخ داد کاملاً عکس این ماموریت بود.

اسحاق جهانگیری که ظاهراً به عنوان کاندیدای پوششی در صحنه رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری حاضر شده بود، به نظر می‌رسد روز گذشته بیش از حد تصور اصلاح‌طلبان و حامیان دولت عمل کرده است. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی که سابقاً به صورت انحصاری از روحانی هواداری می‌کردند، پس از مناظره روز گذشته به جای دفاع از روحانی و حمایت از او،‌ انگشت اشاره را به سمت جهانگیری چرخانده و خواستار حمایت از او شده‌اند.

جهانگیری در روز ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری، به نوعی خود را کاندیدای پوششی توصیف و حجت‌الاسلام روحانی را نامزد اصلی نامیده بود، اما همان زمان نیز برخی اخبار و تحلیل‌ها حاکی از آن بود که چنین تعابیری بیش از هرچیز صرفاً برای راضی کردن روحانی برای حضور یک کاندیدای موازی است. این اخبار و تحلیل‌های قابل اعتنا حاکی از آن بود که با توجه به وضعیت نه‌چندان مطلوب روحانی در افکار عمومی، اصلاح‌طلبان اگر فرصت را مهیا ببینند و شانس پیروزی حجت‌الاسلام روحانی را بسیار کم ملاحظه کنند، جهانگیری را جایگزین روحانی خواهند کرد و روحانی وادار به ایفای نقشی همچون عارف در سال 92 خواهد بود.

مهمترین ماموریت اسحاق جهانگیری در وهله اول برداشتن آرا از سبد محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی و واریز آنها به سبد رای حجت‌الاسلام روحانی بود، اما به نظر می‌رسد آن چیزی که در مناظره روز گذشته رخ داد کاملاً عکس آنچیزی بود که از یک کاندیدای پوششی انتظار می‌رود!

یک جمع‌بندی اولیه از واکنش‌ها در افکار عمومی به مناظره دیروز نشان می‌دهد محمدباقر قالیباف توانست رای پیشین خود را احتمالاً بهبود نیز ببخشد؛ همچنین اسحاق جهانگیری هیچ تلاقی مهمی با ابراهیم رئیسی نداشت، لذا نقشی در بالا یا پایین رفتن سبد رای او نیز نمی‌تواند مستقیماً ایفا کند، اما کنده شدن میزانی از سبد رای روحانی به نفع اسحاق جهانگیری تقریباً قطعی است!

بنابراین به نظر می‌رسد ماموریتی که ابتدائاً درباره اسحاق جهانگیری در نظر گرفته شده بود اینک جواب عکس داده و احتمالاً طی روزهای آتی مباحثات در بدنه جریان اصلاح‌طلبان درباره انتخاب یکی از میان روحانی و جهانگیری بالاتر نیز برود. بویژه آنکه چند سالی است بدنه اصلاح‌طلبان که مجبور شده تمام توان خود را برای کمک به حجت‌الاسلام روحانی به کار بگیرد،‌ احساس تحقیر نیز می‌کند. این بدنه می‌تواند انتخابات فعلی را محمل مناسبی برای بازیابی هویت خود بداند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید