ظریف در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار:

روسای مجالس برخی کشورهای مهم دنیا در مراسم تحلیف دنبال عکس سلفی با من بودند

    کد خبر :73383

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد:‌ امروز یک توییت ۱۴۷ کلمه‌ای می‌تواند تاثیر عمیقی در سیاستگذاری‌ها داشته باشد و یک توییت اشتباه می‌تواند در ایجاد جنگ موثر باشد.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار گفت: روز خبرنگار را پیشاپیش تبریک گفته و یاد و خاطره شهدای مظلوم مزارشریف، شهدای رسانه، شهدای وزارت خارجه، شهدای انقلاب و مدافعان حرم را گرامی می‌دارم.

او ادامه داد: گرامیداشت شهدای مزار شریف یک نکته را به ما یادآوری می‌کند و آن حضور خبرنگاران و دیپلمات‌ها در یک سنگر برای رساندن پیام ایران است. البته در مزارشریف در کنار ۱۱ شهید دیپلمات‌، خبرنگار هم بود و این قدرت امروز شماست که بجای آنکه امروز، روز دیپلمات نامگذاری شود روز خبرنگار نامیده شد.

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه هم هدف و هم مسیر مشترک شرایط ویژه‌ای را برای ارتباط نزدیک‌تر میان وزارت خارجه و جامعه رسانه‌ای ایجاب می‌کند، اظهار داشت: توازن میان این دو وظیفه کار دشواری است. در جهان امروز ما، پیام ارزش واقعی پیدا کرده است. یک توییت ۱۴۷ کلمه‌ای می‌تواند تاثیر عمیقی در سیاستگذاری‌ها داشته باشد و یک توییت اشتباه می‌تواند در ایجاد جنگ موثر باشد.

ظریف افزود: به خاطر تحولات در ابزار قدرت، هم دارندگان قدرت متنوع شدند و هم ابزارهای انتقال و ایجاد قدرت متنوع شده‌اند و همین مساله موجب شده هر خبرنگاری در دنیا قدرتمند باشد.

او با بیان اینکه گفتمان می‌تواند هم قدرت آفرین یا قدرت زدا باشد و هم می‌تواند در دفع یا ایجاد تهدید موثر باشد، تصریح کرد: رسانه عامل انتخاب و انتقال گفتمان است. مهم این است که چه گفتمان و چه تصویری انتخاب شود.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان افزود: در کل علوم انسانی انتخاب تحلیل‌گر و کنش‌گر یک واقعیت است. در میان خبرهای مختلف می‌توانید یک یا چند خبر را برای انعکاس انتخاب کنید و این انتخاب شما می‌تواند فاصله عزت ملی و شرمساری باشد.

ظریف یادآور شد: همه دوست دارند بی‌طرفانه خبر را انتقال دهند ولی این تصور که عینی با واقعیات برخورد کنید کم لطفی به پژوهشگر است. خبرنگاران در میان اخبار و تصاویر، اخبار و تصاویری را انتخاب می‌کند که بهتر خبر را را انتقال دهد و همین تصمیم ما یک تصمیم موثر در قدرت سازی و انتقال خبر است.

او ادامه داد: بپذیریم که قدرت معنایی، قدرتی که اتفاقا در جهان باعث شده کشورهایی که در گذشته انحصار داشتند انحصار را از دست بدهند، قدرت امروز شماست. اگر قدرت منحصر بود به قدرت مادی و اقتصادی یا نظامی، دارندگان این نوع از قدرت مشخص بود؛ اما چون قدرت علاوه بر این ابزار‌ها سایر ابزار‌ها را هم دارد کسانی که می‌توانند تولید فکر و گفتمان و تصویرسازی کنند، می‌توانند در دنیا نقش اساسی داشته باشند اینجاست که دوستان ما در جامعه رسانه باید به قدرت خود ایمان بیاورند چرا؟ چون هر قدرتی مسئولیتی ایجاد می‌کند و هیچ قدرت بدون مسئولیتی نداریم.

ظریف تاکید کرد: این واقعیت یکی از دستاورد‌های جامعه جهانی است که توانسته در دوران کنونی با ابزار مصنوعی ایجاد نفوذ و قدرت کند و مهم‌تر از آن دستاورد کشورهای در حال توسعه و کشورهایی مانند جمهوری اسلامی است که حرفی برای گفتن دارن و امروز یک خبر می‌تواند ایجاد قدرت کند. در مراسم تحلیف رییس‌جمهور دوستانی که از طبقه بالا نظاره‌گر بودند دیدند چند رییس مجلس از کشورهای مهم صنعتی دنیا به دنبال گرفتن سلفی با بنده بودند، آن تصاویر یک پیام را منتقل می‌کرد و تصاویر دیگر پیام دیگری. انتخاب، انتخاب است تصمیم اینکه کدام پیام منتقل شود، با ماست.

او گفت: نکته مهم بحث دوم است؛ بحث اول این بود که ابزار قدرت متنوع شده و هر کس امروز می‌تواند قدرتمند‌ترین آدم روی زمین باشد یک نفر که خبر تولید می‌کند کسی که عکس تولید می‌کند کسی که یک خط مطلب می‌نویسد نیازی نیست قدرتمند و معروف باشد امروز هر انسانی موج آفرین است. شما نیازی به امپراتوری‌های رسانه‌ای ندارید باور کنید اگر پیام درست تولید شود یک خبرنگار حتی یک خبرنگار غیرحرفه‌ای (شهروند رسانه) هم می‌تواند موج عظیمی ایجاد کند.

ظریف یادآور شد: شما دیدید خبرهایی که در ورودی فیس بوک یا توییتر با اینستاگرام وایرال می‌شود مانند تصویر آن بچه سوری در سواحل اروپا چقدر موج در دنیا ایجاد کرد هیچ لزومی ندارد این تصویر را رویترز منتشر کند همین که یک انسان عادی این تصویر را روی صفحه بگذارد موجی از احساسات ایجاد می‌کند احساسات جهانی شده در برابر این جهانی شدن احساسات خیلی کم می‌توان مقابله کرد.

او خاطرنشان کرد: در حمله آمریکا به کویت می‌گفتند ما دنبال حرکت برق آسا هستیم. جنگ‌های طولانی به دلیل بر انگیخته شدن احساسات قابل دوام نیست نه به خاطر مشکلات نظامی بلکه به دلیل فشار احساسات عمومی. این‌ها مزایایی مسئولیت آفرین دنیای ماست. شما قدرت دارید.

ظریف گفت: واقعیت بعدی این است که نمی‌توانید مخاطب خود را انتخاب کنید. هیچ کس نمی‌تواند امروز مخاطب خود را انتخاب کند. شما ممکن است روابط عمومی خوانده باشید اولین چیز مخاطب‌شناسی است امروز مخاطب‌شناسی به مفهومی بسیار سختی تبدیل شده چون شما در هر زمان که مطلبی می‌گویید به عنوان یک کنشگر عرصه عمومی، دیگر نمی‌توانید بگویید این مطلب را برای مسجد با بانک جهانی یا مجمع عمومی یا تلویزیون آمریکا یا تلویزیون محلی یا حتی محیط بسته گفتم. هر مطلبی به محض اینکه منتشر شد از آن لحظه به بعد تمام دنیا مخاطب شماست.

وزر خارجه تاکید کرد: نمی‌توانید بگوید من این را برای مخاطب خاص انتخاب کردم. هیچ مطلبی از امروز مخاطب خاص ندارد نه مطلبی که من عرض می‌کنم نه مطلبی که شما تولید می‌کنید نه فیلم نه مستند نه خبر. مخاطب‌های حرف‌های ما غیر قابل کنترل هستند اگر این دو کنار هم قرار بگیرد سنگینی این مسئولیت هم برای ما هم برای شما روشن است یعنی بدانید حرف هوا نیست قدرت است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید