مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی:

انتقال حیوانات باغ وحش مشهد به تهران، مستلزم فراهم آوردن شرایط لازم است

    کد خبر :73182

در حالیکه فعالیت غیرقانونی باغ وحش مشهد و شرایط نامناسب حیوانات در آن سبب شده سازمان محیط زیست دستور ضبط گونه‌های امانی این مرکز و انتقالشان به پردیسان را صادر کند مدیرکل استان، این اقدام را مستلزم فراهم آمدن شرایط لازم برای حمل‌ونقل حیوانات میداند.

به گزارش  تسنیم، در حالی که فعالیت غیرقانونی باغ وحش وکیل‌آباد مشهد و شرایط نامناسب حیوانات در آن سبب شد علی تیموری، مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست، هفته گذشته، دستور ضبط گونه‌های امانی این مرکز و انتقالشان به پارک پردیسان تهران را صادر کند، اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی، این اقدام را مستلزم فراهم آمدن شرایط لازم برای حمل و نقل این حیوانات عنوان می‌کند.

حمید صالحی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی درباره زمان ضبط و انتقال گونه‌های امانی باغ وحش وکیل‌آباد مشهد به تهران، به تسنیم می‌گوید: گونه‌هایی را که به صورت امانی به باغ وحش مشهد واگذار کرده‌ایم، گونه‌های ارزشمندی هستند و باید شرایطی مناسب را برای حمل و نقل آنها فراهم آوریم. این شرایط در حال حاضر وجود ندارد اما بررسی‌ها و پیگیری‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی برای فراهم آوردن شرایط مناسب به منظور حمل‌ونقل این حیوانات آغاز شده که پس از فراهم شدن این شرایط، انتقال گونه‌های امانی باغ وحش مشهد به تهران محقق خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا علی‌رغم اظهارات نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه برای تعطیلی باغ‌وحش‌های غیرمجاز خلاء قانونی وجود ندارد و با توجه به اینکه معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، با ابلاع نامه‌ای به اداره کل استان، خواهان تعیین تکلیف باغ وحش مشهد شده است، چرا تا کنون اقدامی نسبت به تعطیلی این مرکز که سالهاست بدون توجه به اولتیماتوم‌های سازمان حفاظت محیط زیست به نگهداری از حیوانات در شرایطی نامناسب ادامه می‌دهد صورت نگرفته می‌گوید: بی هیچ تعللی طبق دستور سازمان، هماهنگی‌های لازم را با اداره حقوقی انجام داده‌ایم. طرح دعوا شده و پرونده برای قاضی فرستاده‌ شده است. حالا منتظر حکم قاضی هستیم تا طبق حکم قاضی، باغ حش مشهد را تعیین تکلیف کنیم.

صالحی ادامه می‌دهد: از نظر سازمان محیط زیست باغ وحش تعریف خاصی دارد که با شرایط کنونی باغ وحش مشهد مغایر است. به همین دلیل، هرگز برای این باغ وحش صادر نکرده‌ایم چرا که اگر بنا باشد باغ وحشی به صورت قانونی فعالیت کند می‌بایست ضوابط سازمان حفاظت محیط زیست را رعایت کند.

به گزارش تسنیم، باغ وحش وکیل‌آباد مشهد، که فرصتی 3 ساله برای رعایت ضوابط سازمان حفاظت محیط زیست دریافت کرده بود اکنون نزدیک به یک سال است، این مهلت سه ساله پشت سر گذاشته و بی‌آنکه اقدامی نسبت به اصلاح شرایط نگهداری از حیوانات انجام داده باشد به صورت غیرقانونی به فعالیت مشغول است. از میان حیواناتی که به صورت امانی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به این باغ وحش سپرده شده‌اند می‌توان به گونه‌های ارزشمند بومی چون پلنگ، لینکس (وشق)، خرس، کفتار، گرگ، روباه، سنجاب، نشخوارکنندگان و پرندگان اشاره کرد.

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید