کره شمالی و آمریکا مذاکره برای حل بحران را رد کردند

گره کور بحران کُره!

    کد خبر :73122

آمریکا و کره شمالی مذاکره فوری برای حل بحران ناشی از برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی را رد کرده‌اند.

به گزارش بازتاب به نقل از بی بی سی، روز دوشنبه، ١٦ مرداد (٧ اوت)، خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش کرد که وزیران خارجه این کشور و کره شمالی در حاشیه یک نشست منطقه‌ای در پایتخت فیلیپین با یکدیگر “مصادف” شدند و برای مدتی با هم گفتگو کردند.

براساس این گزارش، کانگ کیونگ-وها، وزیر خارجه کره جنوبی و ری یونگ-هو، از کره شمالی که برای شرکت در نشست آسه‌آن به مانیل سفر کرده‌اند با یکدیگر دست دادند و گفتگوی آنان در مورد شرایط بحرانی شبه جزیره کره چند دقیقه به طول انجامید.

خانم کانگ از وزیر خارجه کره شمالی خواست تا به پیشنهاد کشورش برای گفتگو بین مقامات نظامی دو طرف در راستای کاهش تنش و از سرگیری مذاکرات برای فراهم کردن زمینه ملاقات اعضای جداشده خانواده‌های ساکن دو بخش کره موافقت کند.

آقای ری این پیشنهاد را رد کرد و گفت که “با توجه به وضعیت کنونی و اینکه جنوب برای افزودن فشار بر شمال با ایالات متحده همکاری می‌کند، چنین پیشنهادی فاقد صداقت است.”

این نخستین گفتگوی مقامات ارشد دو کره از زمان آغاز به کار مون جه-این، رئیس جمهوری جدید کره جنوبی در ماه مه سال جاری است.

روز گذشته، شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به جدیدترین آزمایش موشکی کره شمالی، تحریم‌های اقتصادی شدیدتری را علیه آن کشور وضع کرد. موشک جدید کره شمالی از نوع بالستیک قاره پیماست و مقامات آن کشور گفته‌اند که خاک ایالات متحده در برد این موشکی قرار دارد.

کره شمالی برنامه تولید بمب اتمی را هم دنبال می‌کند و اگرچه کارشناسان معتقدند این کشور هنوز توانایی ساخت بمب های قابل حمل توسط موشک‌های بالستیک قاره پیما را ندارد، اما مصمم به کسب چنین توانایی است.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز که در نشست مانیل حضور دارد، مذاکره با کره شمالی را در شرایط کنونی مردود دانسته است.

وزیران خارجه کره شمالی (چپ) و چین در نشست مانیل – چین مذاکره برای حل بحران کره را لازم دانسته اما ری گفتگو با کره جنوبی را رد کرده است

تیلرسون گفته است که “محتوای تحریم‌های جدید نشان می‌دهد که جامعه جهانی انتظار ندارد که کره شمالی مایل باشد در راستای تحقق خواسته‌های ما یعنی غیراتمی کردن شبه جزیره کره گامی اساسی بردارد.”

او گفته است که هرگونه مذاکره با کره شمالی بر سر موضوعات مختلف از جمله کاهش تحریم‌ها و از سرگیری کمک‌های بشردوستانه به آن کشور منوط به توقف آزمایش‌های موشکی است.

وزیر خارجه آمریکا در حاشیه نشست مانیل با وانگ یی و سرگئی لاوروف، وزیران خارجه چین و روسیه نیز دیدار و گفتگو کرد. روسیه در مقایسه با غرب موضع ملایم‌تری نسبت به کره شمالی دارد و چین، که هم مرز کره شمالی است، مهمترین شریک تجاری آن کشور محسوب می‌شود.

رکس تیلرسون پس از دیدار با مقامات چینی و روسی، بار دیگر تاکید کرد که اولین گام برای مذاکره جهت حل بحران کنونی شبه‌جزیره کره، توقف آزمایش‌های موشکی کره شمالی است اما مشخص نکرد که لازم است این آزمایش‌ها برای چه مدت متوقف شود تا آمریکا آماده مذاکره باشد.

وی گفت: “من در نظر ندارم مدت مشخصی مثلا چند روز یا چند هفته را تعیین کنم زیرا آنچه که اهمیت دارد آمادگی روحی برای چنین گفتگوهایی است و کره شمالی باید با متوقف کردن آزمایش‌های موشکی نشان دهد که روحیه مناسب برای چنین گفتگوهایی را دارد.”

پیشتر، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در گفتگوی تلفنی با رئیس جمهوری کره شمالی در مورد بحران دو کره گفتگو کرده بود. کاخ سفید گفته است که رهبران دو کشور “هم‌نظر بودند که کره شمالی با ادامه برنامه‌های موشکی و هسته ای خود، تهدیدی جدی رامتوجه ایالات متحده، کره جنوبی، ژاپن و اکثر کشورهای جهان می‌کند و تاکید کردند که مصوبه شورای امنیت را به طور کامل به اجرا خواهند گذاشت و از دیگر کشورهای جهان هم خواستند به همین نحو عمل کنند.

” آقای ترامپ بعدا در توئیتر خود نوشت: “با پرزیدنت مون در باره تحریم جدید گفتگو کردم.”

شورای امنیت پیش از این نیز تحریم‌هایی را علیه برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی وضع کرده بود و قطعنامه جدید، با تشدید این تحریم‌ها، از جمله ممنوعیت خرید مواد معدنی از آن کشور، در نظر دارد دسترسی حکومت کره شمالی به منابع ارزی را باز هم کاهش دهد.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که این مصوبه دست کم یک میلیارد دلار به کره شمالی خسارت خواهد زد که با توجه به شرایط اقتصادی دشوار آن کشور، ضربه سنگینی خواهد بود.

ترامپ در ادامه پیام توئیتری خود در مورد گفتگو با رئیس جمهوری کره جنوبی نوشته است: “خیلی از اینکه قطعنامه تحریم با ١٥ رای موافق اعضای شورای امنیت و بدون رای مخالف به تصویب رسید تحت تاثیر قرار گرفته‌ایم و خوشحالیم.”

به گزارش دفتر رئیس جمهوری کره جنوبی، آقای مون در این گفتگو تاکید کرد که کره جنوبی “نمی‌تواند اجازه دهد پس از جنگ کره در سال‌های ٥٣-١٩٥٠ این منطقه بار دیگر شاهد جنگ دیگری باشد.”

برخی کارشناسان تخمین زده‌اند که با توجه به توانایی نظامی کره شمالی از جمله ظرفیت قابل توجه توپخانه آن کشور و همچنین توانمندی کره جنوبی و حمایت آمریکا از این کشور و تمرکز جمعیت، در صورت بروز جنگ در شبه‌جزیره کره، ولو اینکه در چنین جنگی فقط تسلیحات متعارف به کار رود و اسلحه اتمی به کار گرفته نشود، تلفات چنین جنگی به چند صد هزار نفر خواهد رسید و قبول چنین خطری به خصوص برای دولت کره جنوبی، با نظام دموکراتیک و اقتصاد پیشرفته و رفاه مردم آن، دشوار است.


در خبری دیگر در مورد کره شمالی، پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ایران گزارش کرده است که حسن روحانی، با کیم یونگ نام، رییس هیئت رئیسه مجمع عالی خلق کره شمالی که برای شرکت در مراسم تحلیف او به تهران آمده دیدار کرده است.

براساس این گزارش، روحانی با اظهار امیدواری نسبت به آغاز مذاکره بین دو کره، گفت که اعتقاد دارد که تفاهم و مذاکره، بهترین راه‌حل برای پایان اختلافات است. وی با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران و کره شمالی روابط خوبی با یکدیگر داشته‌اند و این روابط همچنان ادامه دارد، گفت: “معتقدیم همه ملت‌های جهان باید محترم شمرده شوند و هرگونه مداخله در امور داخلی سایر کشورها ناصحیح است.”

آقای کیم نیز اظهار داشت که انتخاب مجدد حسن روحانی نشان‌دهنده اعتماد و حمایت مردم ایران از سیاست‌های دولت است و گفت که خواهان توسعه و گسترش روابط با جمهوری اسلامی در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی، علمی و فناوری است. پیشتر منابع خبری ایران گزارش کرده بودند که کیم یونگ نام در نظر دارد ده روز در تهران بماند و با مقامات جمهوری اسلامی گفتگو کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید