نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه؛

قاسمی: آزمایش موشکی هیچ ربطی به آمریکا ندارد

    کد خبر :72968

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان می‌گوید بحث موشکی مسئله‌ای داخلی، دفاعی و بازدارنده است و هیچ مغایرتی با قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد و هیچ ربطی به آن‌ها ندارد.

به گزارش تسنیم، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت یاد شهدای خبرنگار در خصوص مراسم تحلیف گفت: 105 کشور و 9 سازمان بین‌المللی در مراسم تحلیف حضور داشتند و حدود 140 ملاقات مختلف صورت گرفته و بر تعداد این ملاقات‌ها افزوده خواهد شد که در آن مسایل مختلف بحث شده و قطعا تشریفاتی نبوده است.

آزمایش موشکی به آمریکا هیچ ربطی ندارد

وی در خصوص اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره آزمایش ماهواره‌بر سیموغ گفت: ادعاهای آن‌ها با اعتنا، فاصله زیادی دارد، بحث بی‌اعتمادی ما موضوع جدید نیست. بحث موشکی مسئله‌ای داخلی، دفاعی و بازدارنده است و هیچ مغایرتی با قطعنامه 2231 ندارد و هیچ ربطی به آن‌ها ندارد.

پیروی همیشگی جمهوری اسلامی از سیاست خارجی مسالمت‌آمیز

سخنگو در خصوص بیانات مقام معظم رهبری درباره تعامل با دنیا اظهار داشت: صحبت‌های رهبر انقلاب در این حوزه بحث مهمی است. جمهوری اسلامی ایران همواره سعی کرده است که از یک سیاست مسالمت‌آمیز پیروی کند، ولی تاکید ایشان بحث مهمی است که باید روی آن کار شود و در برنامه‌های کشور لحاظ خواهد شد.

حضور پرشمار هیئت‌های خارجی نشانگر ایران‌دوستی و شکست ایران‌هراسی است

قاسمی درباره تعداد هیئت‌ها حاضر برای مراسم تحلیف ریاست جمهوری که بعد از انقلاب بی‌نظیر بود گفت: این موضوع بیانگر ایران‌دوستی در مقابل ایران‌هراسی است و نشانگر شکست بدخواهان منطقه‌ای و بین‌المللی است که تلاش داشتند چهره ایران را مخدوش کنند و شکست ایران‌هراسی و ایران ستیزی بود و ما در یک نقطه برتر قرار داریم که امیدواریم بتوانیم از آن بهره‌برداری کنیم.

به گفته قاسمی، رئیس جمهوری کشورمان تاکنون 27 مذاکره، رئیس مجلس شورای اسلامی 30 دیدار و وزیر خارجه نیز تاکنون 27 دیدار داشته‌اند.

ایران در مسائل داخلی عراق دخالت نمی‌کند

قاسمی درباره سفر مقتدی صدر به عربستان گفت: روابط ایران و عراق حسنه است، ایران به دلایل تاریخی، فرهنگی و مذهبی ارتباطات گسترده‌ای با آن‌ها داشته و دارد، ولی قرار نیست شخصیت‌های عراقی در سفرهای خود به خارج از عراق از ما اجازه بگیرند یا گزارش بدهند و ما در مسائل داخلی عراق دخالت نمی‌کنیم و این امور به خود آن‌ها مربوط است.

نشست استانبول درباره فلسطین، به‌جا و خوب بود

وی درباره سفر ظریف به استانبول که مرتبط با قضیه فلطسین بود، گفت: ظریف در نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی شرکت کرد که جلسه‌ای به‌جا و خوبی بود که فرصت تماس را با برخی مقامات فراهم کرد. نیاز بود که در این برهه سازمان همکاری اسلامی تشکیل جلسه دهد و مسئله فلسطین را مورد توجه قرار دهد و کشورهای اسلامی حمایت خود را از مقاومت و آرمان مردم فلسطین بیان کنند و این ظرفیت را داشت که به اهداف خود نایل آید.

خوابِ آمریکا برای نابودی برجام تعبیر نخواهد شد/ ایران پیشقدم نقض برجام نخواهد شد

سخنگو درباره تلاش آمریکا برای نابودی برجام گفت: این خوابی است که تعبیر نخواهد شد. تلاش دولت آمریکا این است که با هزینه ایران برجام را تخریب کند، اما ایران بارها اعلام کرده است که ما پیشقدم نقض برجام نخواهیم بود اما در مقابل بد‌عهدی‌ها با هوشیاری تمام اقدامات لازم را انجام خواهیم داد و در هیئت عالی نظارت اقدامات (مدنظر) تصویب شده و در زمان خود و به شکل لازم انجام خواهد شد. ما برای حفظ برجام تلاش خواهیم کرد و در نقض آن پیش قدم نخواهیم شد و در تماس دائم با کشورهای ذی‌نفع و ذی‌نفوذ هستیم. موگرینی در ایران بود و فرصت خوبی بود تا در این خصوص مذاکراتی داشته باشیم.

قاسمی در خصوص اینکه نقض برجام از سوی هیئت عالی نظارت بر برجام مشخص نشده است، گفت: این یک بحث فنی است که هیئت نظارت در این خصوص باید اظهار نظر کند.

در خصوص دیدار مقامات انگلیسی با خانوده نازنینی ذاغری گفت:

وی با خانواده ذاغری دیدار شد اما ما دو تابعیتی را قبول نداریم و وی ایران است که همسری انگلیسی دارد. صحبتی درباره تبادل زندانیان وجود ندارد.

سخنگو درخصوص اظهارات لاریجانی درباره هییت نظارت بر برجام گفت: ابلاغ دستور العمل لازم از سوی رییس ج صورت گرفته و روند اقدامات ایران در جریان است. درباره نشست وزرای حارجه تاریخی تعیین نده و هنوز این موضوع در سطح صحبت است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید