سِرو «غذای آفریقایی» برای میهمانان تحلیف روحانی

    کد خبر :72698

نایب رییس اول مجلس حضور ۱۰۵ هیئت خارجی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری را خنثی شدن تلاش ترامپ برای انزوای ایران خوانده است!

به گزارش اعتماد، «مسعود پزشکیان» با اشاره به برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری با ١٠٥ هیات خارجی اظهار داشت: ١٩رییس مجلس، ٨ رییس جمهور، ٨ معاون رییس جمهور و نخست وزیر، ٣٤ فرستاده ویژه، نزدیک ١٤ رییس گروه دوستی و ٣ رییس کمیسیون مجالس در مراسم تحلیف رییس جمهور حضور دارند.[4]

*در اقتفای اظهارات پزشکیان، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز طی اظهاراتی با بیان اینکه مراسم تحلیف ریاست جمهوری بسیار باشکوه و با حضور گسترده مهمانان خارجی و داخلی برگزار شد، گفته است: چنین مراسمی در ایران برای روز تحلیف از نظر کمیت و کیفیت بی‌سابقه بود![5]

متأسفانه این اظهارات از جانب چهره‌های سمپات دولت در حالی اظهار می‌شود که بر خلاف 4 سال ژست زباندانی و جهانی بودن دولت یازدهم اما تقریباً هیچ مقام سطح بالای دولتی از قاره‌های اروپا و آمریکا در مراسم تحلیف آقای روحانی شرکت نداشت و عمده حضّار خارجی از قاره آفریقا بودند.

به نحوی که می‌شد برای عمده هیئت‌های خارجی حاضر در مراسم تحلیف، از منوی غذای آفریقایی استفاده کرد!

نکته اینجاست که قاره آفریقا طی 4 سال گذشته کمترین توجهات دولت آقای روحانی را به خود معطوف کرده است و آقایان همانطور که در گفته‌ها و رفتارهای آنها نیز هویدا بود؛ اروپا و آمریکا را به آفریقا و آسیا مرجح و حتی در کسوت «کدخدا» می‌دانستند.

جای تأسف است که بعضاً‌ کشورهایی در مراسم تحلیف دولت جهانی شده آقای روحانی حضور داشتند که اسم آنها هم آشنا و مأنوس نبود و در مواردی حتی رئیس جمهور کشوری آفریقایی مثل «گابن» هم صرفا نماینده خود را به مراسم تحلیف فرستاده بود.

مراسم تحلیف اخیر بر خلاف گفته‌های پزشکیان و مصباحی‌مقدم اتفاقاً یکی از نازل‌ترین تحلیف‌های برگزار شده به لحاظ سطح پایین مقامات خارجی شرکت کننده بوده است که علت اصرار عوامل برگزاری آن بر حضور گسترده مقامات آفریقایی در مراسم هنوز مشخص نیست.

گفتنیست، «جهانبخش خانجانی» از فعالان اصلاح‌طلب، در شماره روز دوشنبه روزنامه دولتی ایران، با اشاره به همین مسئله در گفتاری کنایه‌آمیز نوشت:

«وجه دیگر مراسم تحلیف اخیر نیز حضور گسترده میهمانان خارجی این مراسم بود؛ رویدادی که در ادامه سیاست‌های کلان اعلام شده از سوی رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ و تأکید ایشان بر گسترش روابط خارجی قرار داشت. حرکت کشور در مسیر توسعه یافتن با بهره‌گیری از تجربه‌های کشورهای توسعه یافته سرعت بیشتری خواهد یافت. از این منظر گرچه تعدد حضور مقاماتی از کشورهای دور و نزدیک در مراسم تحلیف قابل توجه به نظر می‌رسید، اما نمایانگر همه آنچه باید در سیاست خارجی پیگیری شود نبود. توسعه رابطه با کشورهای صاحب فناوری‌های پیشرفته و ایده‌های نوین مدیریت، ضرورتی است که باید در عین مراعات منافع ملی پیگیری شود و به دستآوردهای به دست آمده در سال‌های اخیر بسنده نشود.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید