۲۰هزار تولیدکننده مبلمان در انتظار سرمایه

    کد خبر :72637

 

صنعت مبلمان در دنیا به عنوان صنعت ارزآور و اشتغالزا معرفی شده و توانسته است با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد، سرمایه‌گذاران و متخصصان را به سمت خود بکشاند تا سرمایه‌گذاری‌های کلان بتواند با کمک کارشناسان و متخصصان امر درآمدزایی را برای اقتصاد کشورها به ارمغان بیاورد.

به عبارتی صنعت مبلمان از جمله صنایع اشتغالزاست که اغلب به عنوان یک صنعت زودبازده و پرشتاب و دارای ارزش افزوده بالایی شناخته شده است. در تمام دنیا در حال حاضر صادرات محصولات چوبی اهمیت بسیاری در صادرات محصولات غیر نفتی دارد و کسب سهم بیشتر از معاملات جهانی، قدرت نقش‌آفرینی در سیاست جهانی را افزایش می‌دهد که در کشورهای توسعه‌یافته توجه زیادی به آن شده و در نتیجه سود زیادی از این طریق نصیب‌شان می‌شود.

به گزارش بازتاب به نقل از کسب و کار ، در شرایط فعلی که کشور ما نیز با معضل بیکاری روبه‌رو است، صنعت مبلمان می‌تواند در صورت برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال در کشور باشد. در حال حاضر در کل کشور حدودا ۵۰ هزار واحد صنفی تولیدی در این صنعت فعال هستند که برای بیش از ۱۱۷ هزار نفر در این کارگاه‌ها امکان اشتغالزایی فراهم شده است.

این مساله در حالیست که مهم‌ترین فعالان بازار و صنعت مبلمان ایران کارگاه‌های کوچکی هستند که در گوشه و کنار ایران به کار مشغولند. بازار مبلمان ایران بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد.

چوب و مبلمان ایرانی با داشتن واحدهای صنعتی پرتعداد و کارگاهی (که از نظر تعداد و نه از نظر بازده تولید با کشور چین برابری می‌کند) می‌تواند با تولید مبلمان باکیفیت به بازارهای چند میلیارد دلاری خارجی دست یابد.

سودآوری و ارزش افزوده صنعت مبلمان می‌تواند از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد در بخش‌های مختلف برآورد شود، چون ساختار این صنعت به صورت شبکه‌ای است و برای تولید یک مبل بخش‌های مختلفی باید به صورت شبکه‌ای کار کنند تا محصول نهایی وارد بازار شود. حداقل میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز جهت توجیه‌پذیر بودن این طرح، در یک مقیاس کارگاهی و کوچک، حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود. در صورت وجود تقاضا برای محصولات تولیدی، سودآوری این کسب‌وکار، سریع و در کمتر از یک ماه تقریبا ۵۰ درصد قیمت فروش هر سری مبل است.

در همین رابطه کارشناسان این حوزه با اشاره به اینکه نقش کلیدی سایر دولت‌ها در حمایت از صنایع کوچک و متوسط برای حضور اثرگذار در بازارهای بین‌المللی بسیار پررنگ است، معتقدند که با توجه به بالا بودن پتانسیل‌های صنعت چوب و مبلمان کشور برای ایجاد اشتغال و ارزش افزوده وضعیت نسبی صنعت مبلمان ایران برای حضور در بازارهای خارجی و لزوم کیفیت و قیمت رقابتی صنعت واقعیتی انکارناپذیر است که در صورت حمایت عملی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن رفع رکود اقتصادی شاهد پیشرفت و توسعه بین‌المللی آن خواهیم بود.

کمبود تقاضا در بازار مبلمان

عبدالحسین عباسی، رئیس اتحادیه درودگران و مبلسازان

صنعت مبلمان کشور از مزیت‌های مطلوبی برخوردار است که با برنامه‌ریزی نظام‌مند صنعت مبلمان کشور می‌تواند نه‌تنها بازارهای مبل منطقه که جایگاه مناسبی برای خود در بازارهای اتحادیه اروپا نیز دست و پا کند، اما امروز متاسفانه مشکلات بسیاری سد راه پیشرفت این صنعت شده است.

بخش زیادی از تولیدکنندگان کارخانه‌ای، تجهیزات لازم برای تولید دارند، اما عدم حمایت و نظارت دولت یکی از مشکلات در صنف مبلسازان و درودگران است، اکثر وام‌های بانکی بهره بالایی را از تولیدکنندگان مطالبه می‌کنند و این امر سبب ترمز روند فعالیت تولیدکنندگان می‌شود. این در حالیست که کشورهای خارجی وام‌هایی با تنفس دو ساله و بازپرداخت 4 درصد مطالبه می‌کنند که سبب رشد و حمایت از تولیدکننده می‌شود.

دریافت مالیات و عوارض شهرداری نیز از دیگر مشکلاتی است که از سوی دیگر به تولیدکنندگان فشار وارد کرده و این رویه درحالیست که در کشورهایی همچون چین، دولت‌ها برای تولیدکنندگان وام بانکی با سود پایین مشخص کرده‌اند با دوره تنفس ۵ ساله که این حمایت‌ها کمک بسیار بزرگی به تولید است، اما اگر بخواهیم این رویه را با ایران مقایسه کنیم، همین وام را اگر بخواهیم از بانک‌های کشور اخذ کنیم باید سودی بالای ۲۰ درصد پرداخت کنیم که این اصلا برای تولید کشور صرفه اقتصادی ندارد.

در حال حاضر تامین سرمایه برای 20 هزار تولید‌کننده، درودگران و مبل‌سازان نیز مشکلی است که چالش‌های بسیاری ایجاد کرده است. با توجه به پرداخت سود بانکی 20 و 30 درصد و هزینه‌های بالای تولید، امکان ادامه دادن و تولید کردن غیر ممکن است. البته اگر پرداخت کنند، در این صورت ما همه کارگر بانک خواهیم بود تا بتوانیم سودهای کلان تسهیلات بانکی را پرداخت کنیم.

به‌طور حتم اگر این مشکلاتی که بر سر راه فعالیت تولیدکنندگان کشور است، برطرف شود، فعالان این بخش می‌توانند در شرایط مطلوبی فعالیت کنند و این در نهایت باعث خواهد شد که توان رقابت در بازارهای بین‌المللی برای تولید داخل نیز افزایش یابد که این به نفع کل اقتصاد کشور است.

از سوی دیگر، صادرات مبل در ایران، وضعیت چندان مناسبی ندارد. آمارها نشان می‌دهد که میزان صادرات مبلمان کشور در ۷ ماه نخست سال ۹۵ حدود ۱۱میلیون دلار بوده، اما این رقم درحالیست که در مقابل چیزی در حدود ۳۱ میلیون دلار واردات به کشور داشته‌ایم.

درست است که با توجه به آمارها مشاهده می‌شود که در صنعت مبلسازی به خودکفایی رسیده‌ایم، اما متاسفانه از آنجایی که با کمبود تقاضا در این بازار مواجه هستیم، همین امر باعث شده که بیشتر واحدهای صنفی ما با مشکل کمبود نقدینگی مواجه شوند و این در نهایت این زمینه را ایجاد کرده که مبلمان در کشور بیش از نیاز کشور تولید شود. البته این زمانی وضعیت را بحرانی‌تر می‌کند که واسطه‌ها نیز بازار را در دست گرفته‌اند و بیش از نیاز داخلی جنس وارد کشور می‌کنند. به هر حال، این شرایط درحالی در بازار داخلی مبلمان حاکم است که صادرات این بخش از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیست. صادرات مبل ایران بیشتر به کشورهای حوزه خلیج‌فارس انجام می‌شود که البته با آغاز جنگ‌های داخلی یمن میزان صادرات‌مان به این کشورها کاهش یافته است.

متاسفانه نبود ثبات قیمتی در بازار نیز در این بین مزید بر علت شده و مشکلات و آسیب‌های زیادی را به این بخش از اقتصاد وارد کرده است. تغییر قیمت‌ها به‌ویژه در پارچه و چوب بسیار سریع اتفاق می‌افتد و همین امر ثبات قیمت را از این بخش گرفته است.

تقویت تولید داخلی امکان صادرات مبلمان ایرانی را فراهم می‌کند

هادی غلامیان، کارشناس صنعت مبلمان

صنعت مبلمان ایران نیاز داخل کشور را به راحتی پاسخ می‌دهد و امروز می‌توان گفت واحدهای تولیدی توانسته‌اند از پس خود بربیایند، ولی به‌طور کلی مشکلات بر سر راه تولید مبلمان وجود دارد و حمایت دولت و ارائه تسهیلات می‌تواند راه‌گشایی برای این صنعت و راهیابی به بازارهای اروپایی باشد. بنابراین با تقویت تولید داخلی باید امکان صادرات مبلمان ایرانی به خارج از کشور را فراهم آورد.

این در حالیست که لزوم ارتقای کیفیت مبلمان داخلی شرط رقابت‌پذیری این صنعت با محصولات مشابه خارجی است. یکی از شرایط و شاخص‌های اصلی در تولید باکیفیت، وجود نیروی کار متخصص است و در این رابطه دانشگاه‌ها رشته مهندسی مبلمان را راه‌اندازی کرده‌اند و دانشجویان در چند فاز اصلی با طراحی، تولید، برشکاری، هنرهای دستی و بسته‌بندی و فروش آشنا می‌شوند. این لازمه تقویت تولید و ارائه کالای باکیفیت است. لزوم همکاری صنعت و دانشگاه در تمام بخش‌ها ضروری است.

به عبارتی صنعت مبلمان با چالش حجم تولید انبوه مواجه است، زیرا هنوز امکان تولید مبلمان صنعتی به شیوه انبوه وجود ندارد و اگر بسترسازی برای تولید انبوه مبلمان در کشور ایجاد شود، به‌طور قطع می‌توانیم در این صنعت به بهبود شاخص رقابت‌پذیری و همچنین افزایش صادرات و کاهش قیمت تمام‌شده دست پیدا کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید