پاک کردن شعارهای ضدسعودی و درخواست انحلال حشد الشعبی؛ آیا مقتدی صدر دنبال سعودیزه کردن عراق است؟

    کد خبر :72634

به نظر می رسد مقتدی صدر در کنار دیگر مخالفان حضور ایران در عراق مانند ایاد علاوی معاون رئیس جمهور این کشور چرخش عراق به سمت عربستان را کلید زده است.
پاک کردن شعارهای ضدسعودی از خیابان های عراق و درخواست منحل شدن حشد الشعبی (نیروهای شیعه مورد حمایت ایران) تنها یکی از نتایج سفر اخیر مقتدی صدر به عربستان است. سفری که بعد از 8 سال در شرایطی صورت گرفته و توجه ناظران و تحلیلگران را به خود معطوف کرده است.

مقتدی صدر بلافاصله پس از بازگشت از عربستان، جمعه گذشته در جمع هزاران نفر از حامیانش سخنرانی کرد و منحل شدن حشدالشعبی و تحویل دادن سلاح های این گروه به ارتش را از نخست وزیر عراق خواستار شد.در خواستی که البته یک روز پس از آن با واکنش حیدرالعبادی مواجه شد. نخست وزیر عراق این درخواست روحانی شیعه پرنفوذ عراقی را رد کرد و گفت که حشد الشعبی یک نیروی عراقی است و هرگز منحل نخواهد شد.

سفر مقتدی صدر به ریاض پس از یک دوره تقابل وی با عربستان و بیانیه دفتر وی درباره این سفر و پس از آن موضع گیری های این روحانی مشهور شیعه نشان می دهد که فصل جدیدی در روابط میان برخی شخصیت های شیعی عراق و عربستان پیش روی است؛ روابطی که با تحلیل ها و گمانه زنی هایی همراه شده است.

به گزارش نامه نیوز ،رسانه های غربی درباره سفر پرحاشیه مقتدی صدر و تاثیر آن بر روابط عراق و عربستان نوشته و تحلیل های متعددی در این باره مطرح کرده اند.میدل ایست آی در این باره نوشته است که نتایج سفر صدر به عربستان در حال نتیجه دادن است و صدر در بازگشت از ریاض به حامیانش دستور پاک کردن شعارهای ضد سعودی از خیابان های عراق را داده است. دستوری که بیانگر باز شدن صفحه جدیدی در روابط مقتدی صدر جوان رهبر جریان صدر و محمد بن سلمان ولیعهد پرنفوذ عربستان است.

البته گمانه زنی های دیگری نیز در این باره مطرح شده است. المانیتور نوشته است که دیدار صدر با محمد بن سلمان سوالات زیادی ایجاد کرده. آیا بغداد به دنبال میانجی گری بین ایران و عربستان است و به دنبال ایجاد کانالی از طریق عراق برای پیام رسانی میان تهران و ریاض است،یا اینکه این سفر نقشه عربستان برای محدود کردن نفوذ ایران با پذیرش اعراب شیعه در جهان عرب است؟

سفر مقتدی صدر به عربستان و گپ و گفت با محمد بن سلمان در شرایطی که چندی پیش واکنش های شدیدی از صدر در قبال عربستان رسانه ای شده بود و حتی وی عربستان را به دلیل اعدام شیخ نمر، داعشی خوانده بود، تعجب بسیاری را به همراه داشت و تاکیدی بر تناقضات سیاسی وی بود. دیداری که البته پس از آن نشان داد دو طرف برای حرکت در مسیر مشترک هماهنگی هایی داشته اند.

از سوی دیگر کناره گیری عمار حکیم از ریاست مجلس اعلای عراق در کنار دیدار تصادفی جواد ظریف و عادل الجبیر وزرای خارجه ایران و عربستان در آنکارا همگی گمانه زنی هایی را درباره آینده مبهم منطقه آن هم در شرایطی که ایران و عربستان در اوج روابط متشنج خود به سر می برند ایجاد کرده است.

با این وجود صدر و بن سلمان بدون توجه به اختلافات گذشته یکدیگر را در آغوش کشیدند و درباره آینده روابط عراق و عربستان به گفت وگو نشستند و اکنون به نظر می رسد مقتدی صدر در کنار برخی مخالفان حضور ایران در عراق مانند ایاد علاوی معاون رئیس جمهور این کشور تلاش می کند چرخش به سمت عربستان را کلید بزند، چرخشی برای نزدیک شدن و اتحاد با ریاض با هدف مقابله با نفوذ ایران در منطقه و به ویژه عراق؛ هدفی که می توان از آن به عنوان سعودیزه کردن عراق نام برد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید