تهدید منابع آبی کرمانشاه با کشت برنج

    کد خبر :72616

 

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با اشاره به مصرف بالای آب در کشت “برنج”، گفت: کشت این محصول در کرمانشاه ممنوع است و فقط استان‌های گیلان و مازندران مجاز به کشت برنج هستند.

محمودرضا شهلایی، از مصرف بالای آب جهت تولید برنج یاد کرد و افزود: هر هکتار برنج حدود 20 تا 25 هزار مترمکعب در سال آب مصرف می‌کند که رقم بسیار بالایی است.

به گزارش بازتاب به نقل از ایسنا، وی اظهار کرد: در استان‌هایی مانند گیلان و مازندران بخش زیادی از آب مصرفی برای محصول برنج از طریق بارندگی‌ تامین می‌شود، اما در استان کرمانشاه کشاورزان برای تامین آب مورد نیاز کشت برنج باید از منابع آب زیرزمینی و چاه‌ها استفاده کنند.

به گفته این مسئول، کشت برنج با اقلیم استان کرمانشاه سازگار نیست و منابع آبی استان را با تهدید جدی مواجه می‌کند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با اشاره به کشت برنج در برخی از نقاط استان از جمله صحنه، هرسین و گیلانغرب، خاطرنشان کرد: متاسفانه کشاورزان به دلیل سود اقتصای که این محصول دارد، نسبت به کشت آن اقدام می‌کنند.

شهلایی بر لزوم جلوگیری از کشت این محصول پرمصرف تاکید کرد و یادآور شد: اگرچه از قبل با همکاری جهاد کشاورزی به کشاورزان در خصوص عدم کشت برنج هشدار داده بودیم، اما متاسفانه شاهد کشت این محصول بودیم.

وی از برخورد با افراد متخلف هم خبر داد و گفت: با حکم دادستانی تعداد از موتور پمپ‌های اراضی زیر کشت برنج برداشته شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه افزود: با کشاورزان اتمام حجت کرده ایم که دیگر کشت برنج انجام ندهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید