معاون فرهنگی قوه قضائیه در گفت‌و‌گو با آنا انتقادکرد:

دولت اقدام موثری برای فرهنگسازی و پیشگیری از قاچاق کالا نداشته است

    کد خبر :72363

معاون فرهنگی قوه قضاییه ضمن انتقاد از عملکرد دولت در خصوص پیشگیری از قاچاق کالا، گفت: متاسفانه در عرصه فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی عمومی در زمینه شفافیت تجاری، اقدام ملموسی از سوی ارگان‌های دولتی دیده نشده‌است.

هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاییه در خصوص فعالیت‌های دولت در زمینه مبارزه با قاچاق کالا اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف ارگان‌های دولتی، پیشگیری از ایجاد زمینه‌های قاچاق است. انواع و اقسام پیشگیری‌ها از جمله پیشگیری‌های ساختاری و فرهنگی در راستای مبارزه با قاچاق کالا باید در دستور کار دولت قرار گیرد و دستگاه‌های مختلف نیز با هماهنگی یکدیگر باید این مهم را به انجام برسانند.

وی ادامه داد: پیشگیری‌های فرهنگی در مبارزه با قاچاق از اهمیت بسیاری برخوردار است که این امر از طریق تعامل با رسانه‌ها امکان‌پذیر است و از این طریق می‌توان زمینه فرهنگی و فکری معضلی به نام قاچاق را از بین برد.

صادقی در رابطه با اقدامات قوه قضائیه در راستای مبارزه فرهنگی با پدیده قاچاق اضافه کرد: قوه قضائیه به دلیل عدم برخورداری از بودجه و امکانات کافی به تنهایی قادر نیست از پس فرهنگ‌سازی و پیشگیری از قاچاق بربیاید و دستگاه‌های دیگر نیز باید در این خصوص به وظیفه خود عمل کنند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه در خصوص ضرورت شفاف‌سازی در روند تجارت داخلی و خارجی بیان کرد: ایجاد شفاف‌سازی در تجارت داخلی و خارجی عمدتا وظیفه دولت محسوب می‌شود چرا که اطلاعات این حوزه تماما در اختیار دولت قرار دارد. گمرک، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر نهادهای متولی امر تجارت کشور محل انباشت این اطلاعات است که زیر مجموعه دولت هستند.

وی ادامه داد: هنگامی که تجارتی به جرم منتهی شود قوه قضائیه وارد می‌شود ولی اطلاعات کافی ندارد؛ متاسفانه در عرصه فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی عمومی در زمینه شفافیت تجاری، اقدام ملموسی از سوی مجموعه ارگان‌های دولتی دیده نشده‌است.

معاون قوه قضاییه در پایان ضمن انتقاد از عملکرد دولت در خصوص فرهنگسازی و پیشگیری از بروز قاچاق گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف دستگاه‌های حاکمیتی، در همه عرصه‌ها از جمله عرصه تجارت، فرهنگسازی است. از این قبیل فعالیت‌های مفید یا صورت نمی‌گیرد یا بسیار ضعیف انجام می‌شود و نتایج آن آشکار نمی‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید