نمایش نادیده‌هایی از «فرامرز پیلارام»

    کد خبر :72300

بعد از ۴۵ سال، بار دیگر طراحی‌های فرامرز پیلارم روی دیوار خواهد رفت تا برگی دیگر از توانمندی‌های این هنرمند بزرگ گشوده شود.

به گزارش بازتاب به نقل از روابط عمومی گالری فردا، نمایشگاه «از طراحی تا نقاشی بعد از ۴۵ سال» که به نمایش آثار طراحی و چند نقاشی از زنده‌یاد فرامرز پیلارام اختصاص دارد، برگ دیگری از آثار این هنرمند بنام و بزرگ کشور را در گالری فردا ورق خواهد زد. در این نمایشگاه، ۵۰ اثر طراحی از او روی دیوار خواهد رفت.

در توضیح این نمایشگاه آمده است: «همیشه نام برخی هنرمندان بر تارک آسمان هنر تابنده خواهد ماند. هنرمندانی که دیر یا زود از میان ما می‌روند، ولی هنرشان زنده و پویا مانده است. از میان این خیل اندک هنرمندان واقعی، پیلارام هم خودش و هم آثارش رنگ و بویی دیگر داشت. هنرمندی که با کاربرد خط در نقاشی، به خطاطی شکل نوینی بخشید و آن را از چارچوب‌های سنتی خارج ساخت؛ ولی به هنری که ایرانی بودنش غیرقابل انکار است هم کمک بسزایی کرد. او با تنی چند از همفکرانش در سال‌هایی که هنرهای اصیل ایرانی در مقابل موج نوگرایی قرار گرفته بود، قد علم کردند و مکتبی را پایه نهادند که بعدها سقاخانه‌ای لقب گرفت و تا اکنون نیز آبشخورگاه هنرمندان بعد از خود بوده است.

آثار پیلارام تابلوهای با ساختاری محکم است که خط در آن‌ها با تکیه بر هنرهای سنتی حرکاتی آهنگین دارد. آهنگ خطوط در کارهای او با تکرار یک حرف به‌وجود می‌آید و حس حرکت بصری را به بیننده القا می‌کند. ادغام خطوط سیاه و ضخیم و سفید و نازک و ترکیب آن‌ها با عنصر خط در آثار او نوعی وحدت به‌وجود می‌آورد؛ اما آثار حاضر در این نمایشگاه به بعد دیگر شخصیت هنری این بزرگمرد هنر ایران پرداخته و نشان داده است که این هنرمند آنقدر در طراحی تبحر داشته که زمینه‌ساز خلق آثارش در مکتب سقاخانه‌ای بوده است. او به قطع یقین مثالی کامل برای این جریان است که تا طراحی درست نباشد نمی‌توان اثری خلق کرد که ارزش هنری داشته باشد.»

این نمایشگاه از ۲۰ تا ۲۵ مرداد ماه در گالری فردا برپا خواهد شد و علاقه‌مندان برای دیدن آن می‌توانند از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به گالری فردا واقع در خیابان کریمخان زند، زیر پل کریمخان، خیابان حسینی، کوچه اعرابی ۶، پلاک ۲، واحد ۲ مراجعه کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید