امروز صورت گرفت؛

بزرگداشت بمباران اتمی هیروشیما با حضور شینزوآبه

    کد خبر :72293

امین سالگرد قربانیان بمباران هیروشیما در پارک یادبود صلح هیروشیما با حضور نخست وزیر ژاپن برگزار شد.

ساعت 8:16 ششم آگوست 1945 در جریان جنگ جهانی دوم و به دستور هری ترومن رییس جمهور وقت آمریکا شهر هیروشیما مورد حمله ی اتمی قرار گرفت. بر اثر این حمله حدود 150 هزار نفر انسان کشته شدند. سه روز پس از آن هم دومین بمب اتمی با نام «مرد چاق» از یک هواپیمای B29 رأس ساعت 11:02 صبح به وقت محلی ژاپن در ارتفاع 500 متری از زمین منفجر شد و کل شهر ناکازاکی را به نابودی کشاند و حدود 100 هزار نفر هم در این شهر جان باختند.

صبح امروز مراسم یادبود هفتادو دومین سالروز حمله اتمی در شهر هیروشیما برگزار شد. شهردار هیروشیما مردم جهان و تمام حومت ها را به برقراری صلح و امنیت دعوت کرد.

کازومی ماتسوی شهردار هیروشیما در حضور پنجاه هزار نفر از خانواده های بازماندگان این فاجعه انسانی اعلامیه صلحی را خطاب به حاضران قرائت کرد و برای افرادی که جان خود را از دست دادند و درد و رنج ناشی از این بمباران اتمی را کشیده اند طلب آمرزش کرد او همچنین از دولت ژاپن برای بازماندگان آن ها و سایر افرادی که بر اثر تشعشعات اتمی آسیب های جسمی و روحی دیدند طلب حمایت کرد هم و از دولت ژاپن خواست تا همه توان خود را برای کمک به ایجاد جهانی عاری از تسلیحات هسته‌ای به کار بندد.

همچنین شینزو آبه نخست وزیر ژاپن هم در این مراسم حضور داشت اما در سخنرانی خود به زمینه تاریخی این بمباران اتمی یا جنگ ژاپن علیه همسایگان خود هیچ اشاره‌ای نکرد به همین علت با اعتراضات مردمی مواجه شد.

یکی از معترضان در رابطه با سیاست های دولت ژاپن گفت: «من مخالف حضور شینزو آبه در این مراسم هستم؛ چرا که دولت وی تنها از منافع برخی افراد حمایت می‌کند و وی تلاش دارد قانون اساسی صلح‌آمیز ژاپن را اصلاح کند که می‌تواند ژاپن را به ورطه جنگ سوق دهد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید