“«شهرزاد» ریسک بزرگی در سریال‌سازی بود”

۱۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۲۷  /   /  کد خبر: 72254
“«شهرزاد» ریسک بزرگی در سریال‌سازی بود”

۱۰ تهیه‌کننده سینما درباره سریال «شهرزاد» و فصل دوم آن که تاکنون شش قسمت آن عرضه شده است به اظهار نظر پرداختند.

به گزارش بازتاب  به نقل از روابط عمومی سریال «شهرزاد»، سید مسعود اطیابی، سید جمال ساداتیان، سعید خانی، مرتضی شایسته، محسن علی اکبری، مهرداد فرید، محمد حسین فرحبخش، محمد حسین قاسمی، مهدی کریمی و جواد نوروزبیگی در گفت‌وگوهای خود از از نقاط قوت و ضعف این مجموعه گفتند.

سید مسعود اطیابی با بیان اینکه فضای شبکه نمایش خانگی برای حوزه سریال‌سازی نیاز به برنامه‌ریزی دارد و باید طوری برنامه‌ریزی شود که تعداد تولیدات کم و یا زیاد نباشد، گفت: اگر تولیدات زیاد باشد شاید از کیفیت مناسبی برخوردار نشود و آسیب جدی وارد کند. در عین حال اگر هم کم باشد مخاطب را به سمت فیلم‌ها و سریال‌های خارجی که مناسب با فرهنگ ما نیست سوق می‌دهد.

وی ادامه داد: طبیعی است زمانی که سریالی ساخته می‌شود، دست‌اندرکاران آن دوست دارند اثرشان دیده و عرضه آن مناسب باشد که در مورد شهرزاد این موضوع به خوبی مشهود است. شهرزاد سریال خوبی است. این سریال از شعارزدگی به دور است و جاذبه‌های بصری و ساختاری و قصه‌پردازی خوب آن، مخاطب را با خود همراه می‌کند. در واقع شهرزاد از سریال‌های کم‌نقص نمایش خانگی محسوب می‌شود.

تهیه‌کننده «افسون گر» افزود: البته به جز موارد گفته شده، بازی‌های بسیار خوب بازیگران و همچنین طراحی‌های صحنه و لباس و توزیع مناسب از عوامل موفقیت این سریال محسوب می‌شود.

اطیابی ادامه داد: چیزی که من را بسیار خوشحال ‌کرد این بود که شهرزاد به دور از اینکه بخواهد منویات شخصی از اتفاقات تاریخی را ارائه دهد، با پرهیز از سبک شمردن ذهن مخاطب، به سمتی می‌رود که رویدادهای مهم تاریخی را به تصویر بکشد. در کنار این فضای تاریخی، داستان عاشقانه اجتماعی وجود دارد که نشان می‌دهد اطلاعات و نگاه تاریخی فیلمساز درست بیان شده است.

وی با بیان اینکه من همه فیلم‌ها و سریال‌ها را از دو منظر نگاه می‌کنم، گفت: ابتدا از منظر مخاطب و دیگر اینکه خودم را جای فیلمساز می‌گذارم. فیلم‌‎های خوبی از همکارانم دیدم که هیچ وقت دوست نداشتم آن‌ها را بسازم و همچنین فیلم‌هایی از همکارانم دیدم که آرزوی ساخت آن‌ها را داشتم. سریال شهرزاد از نمونه‌هایی است که هر فیلمسازی دوست دارد در کارنامه کاری‌اش داشته باشد و باید به حسن فتحی تبریک گفت.

اطیابی ادامه داد: ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی وقت و انرژی زیادی می‌برد و برای صرف این همه انرژی برای تولید شهرزاد، باید به فتحی تبریک گفت.

سید جمال ساداتیان با بیان اینکه در همه زمینه‌های حوزه فرهنگی ریسک وجود دارد و حتی در مورد فیلم‌های سینمایی هم به همین شکل است، گفت: همانطور که شاهد هستید در سال، بیش از ۱۰۰ فیلم سینمایی ساخته می‌شود که تنها بخشی از آن‌ها اکران می‌شوند. ضریب ریسک تولید زمانی کم می‌شود که فیلم‌ها و سریال‌ها قصه جذاب و خوبی داشته باشند و در مورد شهرزاد چنین چیزی به خوبی مشهود است.

وی ادامه داد: قصه شهرزاد نوستالژی دارد و بسیار خوب ساخته شده است و در کنار قصه خوب، بازیگران این مجموعه نیز به خوبی از عهده نقش‌های‌شان برآمده‌اند. به همین دلیل هم توانستند با مخاطب ارتباط تنگاتنگی داشته باشند. این امر خود یکی از عوامل مهم در فرهنگ‌سازی است تا از شبکه‌های قاچاق فیلم‌‎ها و سریال‌ها تهیه نشود.

تهیه کننده «برف روی کاج ها» همچنین گفت: رمز موفقیت سریال شهرزاد سابقه خوب حسن فتحی است که تصویر خوبی از خود در اذهان عمومی بر جای گذاشته و آثار قابل قبولی را ارائه کرده است. فصل دوم شهرزاد هم مانند فصل اول قصه جذاب و گیرایی دارد و مخاطب را با خود همراه می‌کند. همه فیلم‌ها و سریال‌ها دارای نقطه قوت و ضعف هستند اما در مورد شهرزاد شاهد هستیم که سلایق مختلف آن را پذیرفته‌اند و در مجموع می‌توان گفت اثر قابل قبولی است.

سعید خانی درباره سریال های شبکه نمایش خانگی گفت: در ابتدای راه‌اندازی شبکه نمایش خانگی، سریالی به نام قلب یخی ساخته شد که فصل اول آن خوب بود و با استقبال مواجه شد اما فصل‌های بعدی به دلیل توزیع نامناسب به یکباره رها شد. در واقع به مخاطب احترام گذاشته نشد اما در سریال شهرزاد بار دیگر شاهد استقبال خوب از طرف مخاطب شدیم زیرا عرضه آن مناسب است و همین موضوع دلیل محکمی برای دنبال کردن قسمت‌های بعدی توسط مخاطب است.

وی ادامه داد: مخاطب امروز مخاطب ۲۰ سال پیش نیست و علاقمند است تا سریال مورد علاقه‌اش را زودتر دنبال کند. اگر سریالی همه مشخصات یک سریال قوی را داشت و به شعور مخاطب در محتوا و زمان‌بندی احترام گذاشت، قطعا موفق خواهد شد که در مورد سریال شهرزاد چنین اتفاقی افتاد.

تهیه کننده «استراحت مظلق» گفت: به نظرم ساخت شهرزاد ریسک بزرگی برای تهیه‌کننده بود؛ البته که تهیه‌کننده باید اهل ریسک کردن باشد. قصه شهرزاد بسیار جذاب است و همانند سریال‌های قبلی حسن فتحی، دیالوگ‌های بسیار خوبی نیز دارد و در کنار آن، گریم، موسیقی، بازی‌ها، فیلمبرداری و… همه حرفه‌ای است.

وی ادامه داد: البته مهمتر از همه این‌ها، مثلث عشقی که در این مجموعه وجود دارد بیشتر به چشم می‌آید. در این مجموعه کلیپ‌ها، موسیقی و ترانه‌های محسن چاوشی با صدای گرم و جذاب او بسیار دلنشین بود تا آنجا که مخاطب با او همذات‌پنداری خوبی داشت. نکته مهم دیگر سریال شهرزاد این است که فتحی به خوبی کودتای ۲۸ مرداد را در لایه‌های زیرین قصه قرار داده است و قصه اصلی عشق است که مخاطب را با خود همراه می‌کند.

مرتضی شایسته نیز درباره سریال شهرزاد گفت: وقتی موفقیت سریال شهرزاد را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که چند عامل در موفقیت آن موثر است که مهمترین آن فیلمنامه است. شهرزاد فیلمنامه منسجم، درست و قابل اعتنایی دارد و عامل دیگر حسن فتحی است که اگر نمره فیلمنامه ۶۰ بود آن را ارتقاء داده و عامل بعدی بازیگرانی همچون شهاب حسینی و ترانه علیدوستی هستند که بازی‌های خوب‌شان در این سریال بسیار مشهود است. عوامل دیگر هم در موفقیت این مجموعه نقش داشته‌اند اما مهمترین آن ها فیلمنامه، کارگردانی و بازیگرهاست.

وی ادامه داد: ساخت این نوع سریال‌ها درواقع ریسک است و تهیه‌کننده سریال شهرزاد ریسک زیادی را قبول کرده و البته مجموعه با ارزشی ساخته است. بسیاری از تهیه‌کنندگان این ریسک را نمی‌پذیرند اما محمد امامی این ریسک را پذیرفت که نتیجه قابل قبولی هم گرفت. قطعا اگر ساخت سریال‌هایی مانند شهرزاد با کارگردانی خوب و مسلط پیشنهاد شود می‌پذیرم زیرا معتقدم باید تعداد این نوع سریال‌ها را برای مخاطب بیشتر کنیم. یادم می‌آید زمانی مرحوم  علی حاتمی به من گفت بیا با هم سریالی بسازیم که موفق‌تر از «اوشین» باشد و مخاطب را به سمت سریال‌های کشور خودمان بکشانیم که متاسفانه نشد.

تهیه‌کننده «آتیش بازی» افزود: از دیگر عواملی که در موفقیت شهرزاد تاثیرگذار است، صدای خوب محسن چاوشی است که در این مجموعه، ترانه‌ها و کلیپ‌های خوبی از او دیده‌ایم که البته این را هم می‌توان یکی دیگر از انتخاب‌های درست حسن فتحی دانست. سریال شهرزاد انتظارات را بالا برده است تا آنجا که تهیه‌کننده‌ها باید در انتخاب‌هایشان دقت بیشتری داشته باشند چراکه سطح سلیقه مخاطب بالا رفته است.

محسن علی اکبری نیز درباره سریال شهرزاد گفت: ابتدا به همه عوامل سازنده سریال شهرزاد خسته نباشید می‌گویم و آرزوی موفقیت برای کارگردان و فیلمساز موفق کشورمان و همچنین برای تهیه‌کننده سریال دارم. اولین بار است که گروهی بسیار حرفه‌ای و با فیلمنامه‌ای بسیار زیبا و حضور بازیگران مطرح در قالب یک سریال تولید شده و در اختیار مردم قرار گرفته است به همین دلیل جای تعجب نیست که مردم از آن استقبال کنند.

وی ادامه داد: در پنج سال گذشته فضایی ایجاد شده که سریال‌های روز دنیا از طریق اینترنت در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و سریال‌هایی که عرضه می‌شوند، استانداردهای بین‌المللی را رعایت می‌کنند و برخی قسمت‌های آن بیش از ۵۰ میلیون نفر کلیک می‌خورد که این اتفاق در شبکه نمایش خانگی ایران هم تاثیرگذار بوده است. ایرانی‌ها ترجیح می‌دهند اغلب فیلم‌ها و سریال‌هایی مربوط به سرزمین خودشان را ببینند.

تهیه کننده « استرداد» همچنین گفت: اگر در رسانه ملی به دلیل مشکلات مالی امکان تولید سریال باکیفیت وجود ندارد می‌توان در شبکه نمایش خانگی تولید کرد و استانداردهای روز دنیا را هم در آن رعایت کرد و سود هم برد. تلاش حسن فتحی برای ساخت سریال شهرزاد ستودنی است. درخواست من این است که اگر می‌خواهیم وارد شبکه نمایش خانگی شویم اثری ارزان و بی‌کیفیت و سبک نسازیم. به نظرم همه عوامل موفقیت شهرزاد به کارگردانی حسن فتحی بر می‌گردد و در مجموع شهرزاد اثری از حسن فتحی است که در کنار آن علی نصیریان، شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، مصطفی زمانی و همچنین محمد امامی تهیه‌کننده، کار بزرگی انجام دادند.

مهرداد فرید با بیان اینکه سال‌هاست که در رسانه ملی سریال‌هایی ساخته می‌شود که نیازهای مخاطبان را تامین نمی‌کند، گفت: به همین دلیل مردم برای رفع نیازهایشان به دنبال منابع دیگر هستند. در سال‌های اخیر شاهد بودیم که عده‌ زیادی به سمت سریال‌های ماهواره‌ای کشیده شده‌اند. اما با این وجود به شکل کامل نیازهایشان برطرف نمی‌شد زیرا مردم ایران بیشتر به دنبال سریال‌ها و فیلم‌هایی هستند که آداب و رسوم و فرهنگ خودشان را به تصویر بکشد.

وی ادامه داد: زمانی که گروهی تصمیم به ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی می‌گیرند با محدودیت‌‎های مرسوم در صدا و سیما مواجه نیستند، بنابراین می‌توانند آزادی عمل بیشتری داشته باشند. مردم نیز استقبال می‌کنند زیرا چیزی شبیه زندگی خودشان را می‌بینند.

تهیه‌کننده «دعوتنامه» با بیان اینکه سریال شهرزاد نمره بالاتری دارد، گفت: این سریال از همه ابزار جذب مخاطب استفاده کرده است. این سریال به نوعی همه آنچه در سینما و تلویزیون برای مخاطب جذاب است را در خود دارد. به همین دلیل هم مخاطب آن را به خوبی پذیرفته است. از دیگر نکات مثبت این سریال وجود سوپراستارهایی همچون شهاب حسینی و ترانه علیدوستی است که به نوعی با این سریال در خانه‌های مردم حضور دارند و مردم از آن‌ها در فیلم‌های قدیمی‌تر خاطره‌های خوشی دارند و وقتی در سریالی حضور داشته باشند از آنها به خوبی استقبال می‌شود.

وی ادامه داد: شهرزاد در واقع از الگوهای موفق تاریخ سینما (کازابلانکا و پدرخوانده) هم بهره برده است. برای همین وقتی این مجموعه را می‌بینیم یاد فیلم‌های موفق تاریخ سینما می‌افتیم.

فرید همچنین گفت: همه ما تهیه‌کننده‌ها به دنبال این هستیم که پنجره‌ای باز شود تا آثارمان را به مخاطب ارائه دهیم. با توجه به تکنولوژیهای نوین، مردم رفته رفته با رسانه‌های جدیدتر، فیلم‌های دلخواه‌شان را می‌بینند. امروزه شاهدیم برخی با تبلت و برخی حتی با گوشی هوشمندشان فیلم‌ها را می‌بینند. بنابراین تقاضا آنقدر زیاد است که جای هیچ فیلم خوبی تنگ نخواهد بود.

وی با بیان اینکه شهرزاد سریال موفقی است، گفت: این را هم نقدهای مثبت و هم استقبال مردم می‌گوید.  شهرزاد از بسیاری از سریال‌هایی که در تلویزیون ساخته می‌شود و حتی از برخی سریال‌های ترکیه‌ای بالاتر است. اما در مقایسه با سریال‌های هالیوودی هنوز راه داریم تا به آنها برسیم. دلیلش این است که آنها بازار بزرگتری دارند. بنابراین درآمد بسیار بالاتری دارند. اگر بتوانیم از طریق رواج vod بازار بزرگتری را بسازیم، سرمایه‌گذاران نیز برای تولید چنین سریال‌هایی دستشان بازتر خواهد بود و در نتیجه کیفیت کارها بالاتر خواهد رفت.

محمدحسین فرحبخش نیز درباره شهرزاد گفت: زمانی که چند قسمت از فصل اول سریال شهرزاد را دیدم به حسن فتحی گفتم بسیار سریال خوب، پرکشش و جذابی ساخته است و شاید بعد از سریال «دایی جان ناپلئون» سریالی به این خوبی ندیده باشم. البته باید یادآور شوم که سریال‌هایی همچون امام علی (ع) و مختار مقوله‌ای جداست اما سریال شهرزاد بسیار خاص بود و علی نصیریان بعد از آقای هالو یکی از بهترین بازی‌هایش را در شهرزاد داشت. اولین بار بود که نقش منفی ظالم را می‌دیدم اما از این شخصیت خوشم می‌آمد و وقتی این شخصیت فوت می‌کند همه ناراحت می‌شوند که این امر تنها از یک مغز متفکر و با بازی قوی بر می‌آید.

وی ادامه داد: علاوه بر آن بازی‌های درخشانی از ترانه علیدوستی که به معنای واقعی شهرزاد است. او نقش را چهاربعدی کرده است و قطعا هیچ بازیگری به جز او نمی‌توانست به این خوبی بازی کند. همچنین باید به بازی پرقدرت شهاب حسینی و مصطفی زمانی اشاره کرد.

تهیه‌کننده «پا تو کفش من نکن» گفت: از کارگردانی، فیلمبرداری، موسیقی، گریم، طراحی صحنه و لباس و … لذت بردم زیرا همه بسیار کم نقص بود. دیالوگ‌نویسی‌های فتحی مانند دیالوگ‌نویسی‌های علی حاتمی است؛ با همان کشش و قوت. از دیگر بازی‌ها در فصل دوم می‌توان از نقش رضا کیانیان گفت که البته هنوز نقشش به خوبی مشخص نشده اما آنچه مشخص است اینکه کیانیان اسطوره است و هرجا برود خود را به خوبی نشان می‌دهد. امیر جعفری هم سه یا چهار سکانس برق از سر همه پراند و همچنین بازی خوب رویا نونهالی که بازیگر زبردستی است. البته باید یادآور شد که حسن فتحی استاد بازیگیری است و در این زمینه برای خودش فن خاصی دارد و هر بازیگری جلوی دوربین او می‌رود تجربه جدیدی می‌آموزد.

فرحبخش ادامه داد: خوشبختانه شهرزاد به خوبی در خانواده‌های ایرانی درخشید و هر هفته دوشنبه‌ها منتظر عرضه قسمت جدید آن هستند. در منزل ما علاوه بر خانواده، خودم هم هر دوشنبه پیگیر شهرزاد هستم و آن را می‌بینم؛ یعنی در منزل ما هر هفته دو نسخه از شهرزاد وجود دارد. امیدوارم فصل دوم هم همانند فصل اول تا آخر مخاطب را با خود همراه کند و به همان اندازه درخشان باشد.

محمدحسین قاسمی نیز گفت: سریال شهرزاد چند ویژگی مهم دارد و پتانسل نهفته در شبکه نمایش خانگی را بروز داد. شبکه نمایش خانگی قابلیتی دارد که هر خانه ای را  برای مردم تبدیل به سینما می‌کند و می‌توان از طریق آن راه را به صورت جدی برای مسیر درست باز کرد.

وی ادامه داد:در فضای تولیدات ویدئویی در ایران مشکلات زیادی برای رساندن محصول به مخاطب وجود دارد که در کشورهای دیگر این امر از طریق شبکه‌های کابلی صورت می‌گیرد اما در ایران هنوز فضای مناسبی باز نشده و عرضه تولیدات ویدئویی هنوز از طریق عرضه به صورت دی وی دی است. اما با وجود همه این مشکلات سریال شهرزاد نشان داد که اگر محصول باکیفیت باشد از این شکل عرضه هم استقبال می‌شود.

تهیه کننده «نفس» افزود: با موفقیتی که شهرزاد در شبکه نمایش خانگی کسب کرد ما تهیه‌کنندگان هم ترغیب می‌شویم تا در چنین فضایی نیز فعالیت داشته باشیم. شهرزاد درواقع نوید داد که می‌توان از این بستر برای ارائه تولیدات استفاده کرد.

قاسمی همچنین گفت: شهرزاد حتی به تلویزیون هم نشان داد که اگر محصولی باکیفیت تولید شود مخاطب برای دیدن آن حاضر به پرداخت هزینه است و حتی یک هفته برای دیدن قسمت بعدی آن صبر کند. فضای ملودرام و مخصوصا ملودرام‌های عاشقانه برای مخاطب همیشه جذاب بوده است و شهرزاد از این قاعده مستثنی نیست.

تهیه کننده «شیار ۱۴۳» یاداور شد: حسن فتحی بر اساس سبقه خوبی که در سریال‌سازی دارد هنرش در شهرزاد بیشتر تبلور پیدا کرده است تا آنجا که فضاهای سریال باورپذیر هستند و ما درون قصه قرار می‌گیریم. البته باید یادآور شوم که در فصل دوم هنوز روایت داستان به صورت جدی شکل نگرفته است و در فصل اول از قسمت ششم به بعد دیگر نمی‌توانستیم قصه را رها کنیم.

مهدی کریمی با بیان اینکه در طول این سال‌ها حتی در سینما هم بارها ثابت شده که مردم خوب‌پسند هستند، گفت: یعنی اگر اثری کیفیت خوبی داشته باشد برای آن هزینه می‌کنند و سریال باکیفیتی مانند شهرزاد در فصل اول و دوم با همه حساسیت‌هایی که رعایت کرده است، به خوبی توانسته بر این امر صحه بگذارد، چرا که مردم به واسطه هزینه محصول را انتخاب نمی‌کنند.

وی ادامه داد: برای دیدن محصول خوب از تلویزیون همه مردم باید زیر فشار بودجه ۵۰ هزارنفری کارمندان صدا و سیما بروند در حالی که این هزینه برای تهیه شهرزاد چیزی نیست. بزرگترین تجربه این است که جرأت داشته باشیم و با ایمان، اثر خوبی بسازیم.

تهیه‌کننده «چ» ادامه داد: مخاطب علاقمند است اوقات فراغت خود را با یک محصول خوب ایرانی سپری کند تا محصول خارجی. به همه شهرزادی‌ها به بخش سخت افزاری، نرم افزاری و کارگردان آن خسته نباشید می‌گویم که با همه سختی‌ها و حواشی پای این اثر ارزنده ایستادند و خوشحالیم از اینکه این تلاش به بار نشست و در همکاران رغبتی ایجاد شد تا از این نوع سریال‌ها بیشتر بسازند.

جواد نوروزبیگی با بیان اینکه سریال شهرزاد استاندارد سریال‌سازی را در ایران تغییر داد، گفت: شهرزاد توانست بازیگرانی را که فقط در سینما فعالیت داشتند، با بازی در سریال آشنا کند. بسیاری از بازیگران سینما حاضر نمی‌شدند تا در سریال‌ها حضور داشته باشند اما شهرزاد با بازی بازیگرانی که افتخارات جهانی دارند، راه را برای بازیگران سینما در این مدیوم باز کرد. همچنین قصه زیبا و کارگردانی خوب حسن فتحی نیز موجب شد تا سریال استاندارد خوبی داشته باشد.

وی ادامه داد: شهرزاد با هزینه استانداردی جلو رفت و نشان داد که اگر جنس کار خوب باشد، مخاطب از تولیدات داخلی استفاده می‌کند و تمایلی به تهیه سریال‌های خارجی نخواهد داشت.

تهیه کننده «سلام بمبئی » افزود: سریال شهرزاد تمام مقوله‌هایی که خانواده‌ها را درگیر می‌کند، در خود دارد و مسیر خوبی را پیش گرفته که به نظرم باید حمایت شود. اتفاق خوب این است که مخاطب هر هفته برای رسیدن شهرزاد لحظه شماری می‌کند. من حتی در خارج از کشور هم شاهد بودم که هر دوشنبه منتظر عرضه قسمت جدید این سریال بودند. در واقع شهرزاد اتفاق بزرگی در سریال‌سازی بود که جا دارد به همه دست‌اندرکاران آن خسته نباشید بگوییم. اگر چنین موقعیتی برای من به عنوان تهیه‌کننده پیش آید با کمال میل می‌پذیرم زیرا علاقمند هستم کار خوبی برای مردم ارائه دهم و تجربه‌های اندکم را برای ساخت این نوع سریال‌ها بگذارم

بدون دیدگاه

آخرین اخبار

پربیننده ترین ها