اجرای بیش از ۲۰ پروژه برای هنرهای سنتی ایران

    کد خبر :72248

گروه‌های هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری همایش رنگ‌زاهای طبیعی، نشست‌های تخصصی چالش پیرامون ابداع سازهای جدید سنتی، نمایش سنتی سیاه‌بازی، پیش‌همایش معرفی هنر دوران قاجار و بیش از ۲۰ پروژه دیگر را اجرا می‌کنند.

به گزارش  بازتاب  به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مریم نعمت‌طاوسی – مدیر گروه هنرهای سنتی – اظهار کرد: همایش رنگ‌زاهای طبیعی با همکاری دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه هنر و مرکز ملی فرش آذرماه برگزار خواهد شد.

او همچنین به برگزاری یک نشست تخصصی درباره چالش پیرامون ابداع سازهای جدید سنتی در شهریورماه اشاره کرد و گفت: در این نشست به نوآوری‌هایی که در سازهای سنتی ایرانی انجام می‌شود، پرداخته خواهد شد. در این نشست سخنرانان موافق و مخالفی برای برقراری تعامل بین این دو دیدگاه حضور خواهند داشت.

نعمت‌طاوسی برگزاری نشستی با موضوع نمایش سنتی سیاه‌بازی را یکی دیگر از برنامه‌های گروه هنرهای سنتی دانست و با یادی از مرحوم سعدی افشار، از آخرین نسل سیاه‌بازان قدیمی، ادامه داد: سیاه‌بازی به نوعی تنها بازمانده نمایش شاد سنتی ایرانی است، این در حالی است که این نوع نمایش می‌تواند به ارتقای نمایش کمدی ایرانی کمک کند.

بازسازی و نمایش آثار هنری دوران قاجار

نعمت‌طاوسی همچنین از برگزاری پیش‌همایش معرفی هنر دوران قاجار خبر داد و اظهار کرد: در این پیش‌همایش درباره بقای هنر سنتی در کنار هنر مدرن در دوران قاجار و تعامل این دو باید یکدیگر، بحث و تبادل نظر خواهد شد.

او با اشاره به برگزاری همایش اصلی در سال آینده و بازسازی و نمایش آثار هنری دوران قاجار، گفت: مهمترین هدف این همایش بررسی تقابل اندیشه مدرن و هنر سنتی در دوران مدرن است، چراکه هنر در دوران قاجار با وجود این‌که جلوه‌هایی از هنر مدرن را خود دارد، اما ویژگی‌های هنر سنتی را نیز حفظ کرده است و در واقع ما شاهد نوعی تعامل بین هنر سنتی و مدرن در این دوران هستیم.

پروژه احیای کارگاه گلابتون

مدیر گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در توضیح برنامه کارگاه‌های این گروه، به پروژه احیای کارگاه گلابتون‌سازی اشاره کرد و گفت: تامین بودجه این پروژه در دست رایزنی است. امیدواریم با احیای کارگاه گلابتون و حمایت معنوی از علاقه‌مندان، با تاسیس چنین کارگاهی بتوانیم به کارآفرینی در عرصه صنعت فرش و پارچه‌بافی کشور کمک کنیم.

نعمت‌طاوسی اظهار کرد: گلابتون نخی است که بخشی از آن از طلا یا نقره تهیه می‌شود و متاسفانه آخرین استادکارهای این هنر را از دست داده‌ایم و نخ گلابتون را برای بافت پارچه­‌های زربفت و فرش از کشورهایی مثل هندوستان وارد می‌کنیم.

او همچنین از پروژه خوشنویسی و نگارگری مجموعه‌ای از متون دوران قاجار خبر داد و گفت: در این پروژه قصد داریم نشان دهیم، چگونه می‌توان با استفاده از نقاشی ایرانی به جای گرافیک، کتاب‌ها و از جمله کتاب کودکان را مصور کنیم.

مدیر گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری درباره برنامه‌های حمایتی گروه هنرهای سنتی، بیان کرد: همه حمایت‌ها در چارچوب امکانات و رویکرد پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری است که از جمله آن می‌توان به برگزاری کلاس‌های آموزشی اشاره کرد.

فروشگاه صنایع دستی راه‌اندازی خواهد شد

نعمت طاوسی راه‌اندازی فروشگاه صنایع دستی را یکی دیگر از برنامه‌های آینده این گروه پژوهشی اعلام کرد و افزود: امیدواریم با تامین بودجه و راه‌اندازی این فروشگاه در آینده نزدیک بتوانیم آثار هنری تولیدشده در مجموعه هنرهای سنتی را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم.

او با اشاره به راه‌اندازی کارگاه طراحی سنتی و طرح ساماندهی گروه هنرهای سنتی، گفت: یکی از اهداف طرح ساماندهی گروه هنرهای سنتی، چیدمان بهتر اشیا در ویترین و مجموعه با کمک کارشناسان موزه است تا بتوانیم با افزایش سطح قابلتی دیداری به‌شکل دوره‌ای نمایشگاه‌هایی از اموال ثبت‌شده فرهنگی در مجموعه هنرهای سنتی داشته باشیم.

مدیر گروه هنرهای سنتی از ساخت دو کتیبه برای ساختمان نهاد ریاست جمهوری، دو سردر برای سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و یک سردر برای پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در کارگاه سفال و سرامیک مجموعه هنرهای سنتی خبر داد.

نعمت‌طاووسی با بیان این‌که امسال ۲۰ پروژه برای اجرا دارد، گفت: آنالیز و نمونه‌سازی تار یحیی، روایتگری پرده‌های درویشی، مطالعه و مستندنگاری شیوه‌های رنگرزی سنتی خامه قالی با استفاده از مواد رنگ‌زای طبیعی، مستندسازی نقاشی دیواری بنای شترگلوی قاجاری، لوح مینا با موضوع مشاهیر، نقش قهوه‌خانه‌ای روی بشقاب مسی، بخش‌هایی از این پروژه هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید