افزایش صادرات طلای سرخ به پایین‌ترین قیمت

    کد خبر :72199

صادرات زعفران در چهار ماهه نخست امسال گرچه افزایش حدود ۲۵ درصدی نسبت به سال گذشته دارد اما آمار نشان می‌دهد که این محصول نسبت به سال گذشته کاهش قیمت داشته و تجارت آن به دلیل فله‌ای بودن با پایین‌ترین قیمت صورت گرفته است.

به گزارش ایسنا، در چهار ماهه نخست امسال ۵۸ تن و ۲۱۴ کیلوگرم زعفران در بسته‌بندی‌های مختلف به ۵۰ کشور جهان به ارزش ۷۸ میلیون و ۵۸۰ هزار و ۶۵۶ دلار صادر شده است که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته ۲۵.۳۰ درصد از نظر وزنی و ۲۲.۹۱ درصد از نظر ارزشی افزایش داشته است.

اسپانیا، استرالیا، آفریقای جنوبی، افغانستان، آلمان، امارات متحده عربی، انگلستان، ایالات متحده آمریکا، ایتالیا، بحرین، بلژیک، بنگلادش، پاکستان، تایوان، ترکیه، جمهوری چک، جمهوری کره، چین، ژاپن، سنگاپور، سوئد، سوئیس، عراق، عمان، فرانسه، فیلیپین، قطر، کانادا، کویت، لبنان، مالزی، نپال، نروژ، نیوزلند، هلند، هنگ‌کنگ و یونان مشتریان زعفران ایرانی در چهار ماه نخست ایران بودند.

کاهش قیمت زعفران در بازارهای جهانی و صادرات فله‌ای آن به ارزان‌ترین قیمت

گرچه قیمت زعفران در این بازه زمانی نسبت به سال گذشته با کاهش ۸.۱۶ درصدی مواجه شده و از ۱۴۷۰ دلار سال گذشته (معادل حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان) به ۱۳۵۰ دلار در چهار ماهه نخست (معادل حدود چهار میلیون و ۳۹۰ هزار تومان) رسیده است اما با نگاهی دقیق به آمار تجارت زعفران ایرانی در بازارهای جهانی متوجه می‌شویم که صادرات این محصول در بسته‌بندی‌های فله‌ای که کمترین قیمت را دارند، افزایش چشمگیری نسبت به صادرات آن در بسته‌بندی‌های کوچک‌تر که باارزش‌تر نیز هستند، داشته است.

چراکه طی این بازه زمانی صادرات زعفران در بسته‌بندی‌های بیش از ۳۰ گرم سهمی حدود ۶۸ درصد معادل ۳۹ تن و ۸۳۹ کیلوگرم و تجارت زعفران خرد نشده و ساییده نشده نیز سهمی حدود ۳۱ درصد معادل ۱۸ تن و ۳۵۰ کیلوگرم داشته است که مجموعه آن به بیش از ۹۹ درصد کل تجارت زعفران در چهار ماهه  نخست امسال می‌رسد و سهمی کمتر از یک درصد نصیب صادرات زعفران ایرانی در بسته‌های کمتر از ۱۰ گرم و ۱۰ تا ۳۰ گرمی می‌شود.

این در حالی است که قیمت هر کیلوگرم زعفران در بسته‌بندی‌های کمتر از ۱۰ گرم حدود ۱۳ میلیون و ۶۶۸ هزار تومان بوده است. در حالی که زعفران فله‌ای در بسته‌بندی‌های بیش از ۳۰ گرم کیلویی چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و زعفران خرد نشده و ساییده نشده کیلویی چهار میلیون و ۹۰۵ هزار تومان قیمت داشته است و جالب‌تر اینکه زعفران صادراتی در بسته‌بندی‌های بیش از ۳۰ گرم حتی از متوسط قیمت تجارت هر کیلوگرم زعفران معادل ۴ میلیون و ۳۸۱ هزار تومان نیز کمتر است.

به گزارش ایسنا، زعفران به عنوان یک محصول ارزآور منحصر به فرد برای ایران که مزیت بالایی در تولید و تجارت آن دارد، محسوب می‌شود اما متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی آن طور که باید به این محصول توجه نمی‌کند و به گفته کارشناسان و متولیان بخش خصوصی کشورهایی مانند افغانستان، چین و غیره به تدریج جای ایران را در تولید و تجارت زعفران خواهند گرفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید