انتخابات فرانسه، رفراندومی برای اتحادیه اروپا

  • سیاسی
  • شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۰:۰۵

استاد دانشکده مطالعات جهان معتقد است که با قوت‌گیری حضور لوپن در کاخ الیزه، همه میانه‌ها و معتدل‌های فرانسوی و حتی در اروپا دور هم جمع خواهند شد و جناح راست و چپ یکی می‌شوند تا خانم لوپن رأی نیاورد.

حجت‌الله ایوبی استاد دانشگاه مطالعات جهان و کارشناس مسائل فرانسه در خصوص انتخابات فرانسه و راه یافتن خانم ماری لوپن و امانوئل ماکرون به دور دوم گفت: این انتخابات به‌نظر همه کسانی که مسائل فرانسه را دنبال می‌کنند یک اتفاق کم‌نظیر و تاریخی است. یک شباهتی با سال 2002 دارد که شیراک با پدر لوپن به دور دوم رفته بود، اما تفاوت اصلی این است که از احزاب سیستم و سنتی چپ و راست که از سال 1958 که دوگل جمهوری پنجم را پایه‌گذاری کرد تا به امروز همیشه یکی از آنها حضور داشته‌اند اما این بار هیچ‌کدام در دور دوم نیستند.

امروز جامعه فرانسه از جریانات چپ و راست ناامید شده اما دوباره به آن باز خواهد گشت

وی افزود: این نشان می‌دهد که شکاف چپ و راست که فرانسوی‌ها مبدع آن هستند، کمرنگ شده اگرچه از بین نمی‌رود چراکه ذهن فرانسوی‌ها دوقسمتی است؛ چپ و راست، اما الآن این فضای ناامیدی از چپ و راست وجود دارد.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: اتفاق مهم دیگر این است که آمدن خانم ماری لوپن که همه احتمال می‌دادند بالا بیاید و نظرسنجی‌ها این را نشان می‌داد، موضوع را تبدیل به یک رفراندوم کرده تا در آن میزان علائق مردم به مسائلی مهمتر از مسائل داخلی به‌ویژه اتحادیه اروپا مشخص شود. همچنین یک نگرانی هم بین طرفداران اتحادیه اروپا ایجاد شده است.

کارشناس مسائل فرانسه در پاسخ به این سؤال که چرا نماینده حزب اولاند که حزب حاکم بود تنها حدود 6 درصد آرا را در این دوره کسب کرده است، اظهار داشت: اولاند از جمله رؤسای جمهوری است که در عدم محبوبیت رکورد سارکوزی را هم زد. وی می‌دانست که هیچ شانسی ندارد و شجاعت هم به خرج داد و کاندیدا نشد. آرای حزب سوسیالیست و آقای هامون به‌سمت ملانشون و احزاب دیگر دست چپی رفت.

وی افزود: هامون نتوانست سوسیالیستها را جذب کند و آنها در وضعیت بدی بودند و می‌دانستند که حزب سوسیالیست نمی‌تواند به‌دلیل ناکامی اولاند پیروز شود و به همین دلیل به‌سمت ملانشون آمدند. اما این به‌معنی آن نیست که فرانسوی‌ها کمونیست شده‌اند زیرا ملانشون شخصیتی دارد که فراکمونیسم است.

 

ناامنی جهانی و مسائل اتحادیه اروپا بر آرای مردم تأثیر گذاشت

استاد دانشگاه مطالهات جهان در پاسخ به این سؤال که “برخی رسانه‌ها از این انتخابات به‌عنوان انقلاب یا زلزله سیاسی یاد کردند. این انتخابات چه تغییراتی در سیاست داخلی و خارجی فرانسه ایجاد می‌کند؟” گفت: واقعاً در این حد نمی‌بینم. در سال 2007 هم وقتی حزب میانه و دست راستی حدود 18 درصد آرا را کسب کرد، بسیاری گفتند که چپ و راست تمام شده، ولی بلافاصله در انتخابات بعدی که انتخاب شهرداری‌ها بود، فرانسوی‌ها نشان دادند که همان چپ و راست سنتی را دنبال می‌کنند.

ایوبی ادامه داد: در این انتخابات یک‌سری مسائل جهانی اتفاق افتاده، ناامنی جهانی که زندگی روزمزه فرانسوی‌ها را تحت تأثیر قرار داده، جریان داعش و افراطی‌ها، موج بیکاری، ناامیدی از اتحادیه اروپا و پول واحد یورو که بسیاری فکر می‌کردند یک اتفاق بزرگ در زندگی‌شان رقم خواهد زد، ولی امروز می‌بینند که هیچ اتفاقی نیفتاد و وضع هم بدتر شد؛ مسائلی است که این انتخابات را رقم زد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید