جنبشی مهدوی در راستای مفهوم «آتش به اختیار»

    کد خبر :72046

جنبش فرهنگی مهدوی پیروان موعود مجموعه‌ای است که در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری وظیفه «آتش به اختیار» را به خوبی جامعه عمل می‌پوشاند.

به گزارش خبرنگاران پویا مقام معظم رهبری در سال 88 با توجه دادن به کارهای خودجوش فرهنگی خطاب به جوانان فرمودند: «آنچه که نقطه مهم‌تر عرض من است، خطاب به جوانانی است که در سراسر کشور فعالیت‌های فرهنگی را به صورت خودجوش شروع کردند که بحمدالله خیلی هم وسیع شده است. آن جوانان که در تهران و استان‌های مختلف و بسیاری شهرها، کار فرهنگی می‌کنند با اراده خودشان و با انگیزه خودشان. کارهای بسیار خوبی هم از آنها ناشی شده؛ اینها کار را هر چه می‌توانند به صورت جدی ادامه دهند.» همچنین معظم له در فرمایش اخیر خود همین موضوع را با مفهوم دیگری به اسم «آتش به اختیار» بازآفرینی کردند و معنای آن را «کار فرهنگی خودجوش و تمیز» تفسیر کردند. بنابراین بها دادن به جوانان به خصوص جوانان دانشجو در عرصه‌های فرهنگی از مهم‌ترین وظایف مسئولان فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران باشد.

در این راستا قصد معرفی مجموعه‌ای از جوانان انقلابی و فعال در عرصه فضای حقیقی و مجازی را داریم که به صورت خودجوش و در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب به صورت خودجوش وارد عرصه فعالیت‌های دینی و فرهنگی شدند. این مجموعه حدود 6 سال قبل با عده‌ای از جوانان انقلابی و فعال در عرصه فضای مجازی گرد هم آمدند و مجموعه‌ای مهدوی تحت عنوان «جنبش فرهنگی مهدوی پیروان موعود» را تأسیس کردند که تا به امروز طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی در فضای حقیقی و مجازی توسط این گروه اجرا شده است.
به همین بهانه گفت‌وگویی با محمد جواد سالم، مدیریت این جنبش جوان و دانشجویی ترتیب دادیم تا در جریان فعالیت‌های آنها قرار بگیریم.

تسنیم: از نحوه شکل گیری این جنبش و آغاز فعالیت‌ها برایمان بگویید

حدود 6 قبل بنده به واسطه ارتباط با یکی از اساتید وارد عرصه فضای مجازی شدم و یک وبلاگ ایجاد کردم. بسیار دنبال موضوع برای فعالیت گشتم. اما موضوعی مهم‌تر از مهدویت پیدا نکردم و تصمیم گرفتم در این حوزه در خدمت امام زمان (عج) باشم. شکر خدا از وبلاگ استقبال شد و 16 نفر نویسنده به گروه پیروان موعود اضافه شد و همین تعداد افراد آغازکننده مسیر فعالیت جدی پیروان موعود بودند و به صورت طبیعی وقتی تالار گفتمان تأسیس شد، به این تعداد افراد افزوده شد. بعد از شکل‌گیری تشکیلات، تصمیم به راه‌اندازی پایگاه خبری مهدوی کردیم. همان زمان واقعاً ما خلأ فعالیت‌های مهدویت را در فضای مجازی به شدت حس می‌کردیم ،در فضایی با این عظمت در کل سه  تالار گفتمان مهدوی وجود داشت که البته با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد، از حداکثر ظرفیت موجود استفاده شد و حتی از همین تالارهای گفتمان بود که فعالیت ما به فضای حقیقی نیز کشیده شد.

تسنیم: هدف اصلی از تأسیس این مجموعه چه بود و آیا به نظر شما به این هدف رسیده‌اید؟

هدف اصلی از تأسیس این مجموعه این بود که بتوانیم مهدویت را سر زبان‌ها بیاوریم و به دغدغه مردم تبدیل کنیم، مسئله‌ای به این مهمی که آینده تمام بشریت را رقم می‌زند در بین زندگی ما واقعاً خالی بود و هست. جدای از بحث‌های محتوایی خیلی روی مسأله جذب و تبلیغ اصرار داشتیم تا بتوانیم دست کسی را به دست امام زمانش بدهیم.

در رابطه با رسیدن به این هدف الحمدلله تا امروز بازخوردهای فوق‌العاده خوبی از مخاطبان و نشر مطالب و آثار در فضای مجازی دیده‌ایم، اما باز تا کسب رضایت امام زمان(عج) مسیر زیادی پیش روست.

تسنیم: نحوه فعالیت مجموعه و مدیریت چگونه است؟ از تولیدات و فعالیت‌ها بگویید

لازمه هر مجموعه وجود نظم در آن است، در غیر این صورت به هیچ وجه به هدف اصلی نمی‌رسد، به همین خاطر در این مجموعه تعدادی قرارگاه تأسیس کردیم که این قرارگاه‌ها هرچند با کمبود نیرو مواجه هستند، اما فعال هستند و اساس بر این است که این قرارگاه‌ها حتی با تعداد یک نفر هم که شده باید فعالیت داشته باشند. قرارگاه پژوهش و تحقیقات، قرارگاه جنگ نرم، قرارگاه روابط عمومی، قرارگاه فناوری از جمله کارگرو‌ه‌های مجموعه ماست. در واقع قرارگاه تحقیقات، محتوا را تهیه می‌کند و فناوری، نرم‌افزار را طراحی می‌کند و روابط عمومی نیز تبلیغات و نشر تولیدات را بر عهده دارد.

در بخش دیجیتال 14 نرم‌افزار با عنوان مجموعه نرم‌افزاری «چهارده نور آسمانی»  که هر کدام مخصوص یکی از چهارده معصوم است، تهیه خواهد شد و تاکنون از این مجموعه  نرم‌افزاری، نرم‌افزارهای: بقیه الله، ثار الله، سرّ الله، ولیّ الله آماده و توزیع شده است. دیگر تولیدات دیجیتال شامل نرم‌افزار پیامبر رحمت، غم‌نامه صفر، صادق آل عبا، 17 شهریور و نرم‌افزار چند رسانه‌ای دجال در حال انتشار است. سایر فعالیت‌ها مثل ترجمه مستندهای مختلف با موضوع مهدویت و دشمن‌شناسی و تهیه جزوه و کتاب با موضوع مهدویت را تجربه کرده‌ایم.

این مجموعه در فضای مجازی به بحث جریان‌سازی نیز اهمیت بسیاری می‌دهد و پویش‌های مختلفی در فضای مجازی اجرا کرده است از جمله: من فقط یک حاجت دارم،کُلُنا عباسک یا مهدی ، از غدیر تا ظهور ، وارثان عاشورا، مقاومت تا ظهور و….که با استقبال خوب مردم و فعالان فرهنگی روبرو شد و الحمدلله به صورت گسترده در فضای مجازی و حقیقی منتشر شد.

تسنیم: فعالیت‌تان در عرصه حقیقی چگونه بوده است؟

در بخش حقیقی، شرکت در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال، شرکت در چند نمایشگاه یادیاران در مناطق مختلف تهران، برگزاری چندین همایش مختلف در سال‌های اخیر با محوریت مهدویت از فعالیت‌های مجموعه است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید