رئیس سازمان مدارس غیردولتی اعلام کرد

حمایت مالی از هنرستان‌های غیردولتی/ نگاه ویژه به «رشته تجربی» نداریم

    کد خبر :71986

رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در امر هدایت تحصیلی تابع سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش هستیم گفت: معتقدیم باید شرایط هنرستان‌های دولتی و غیردولتی را تسهیل کنیم. هر هنرستان غیردولتی که بتواند امسال یک کلاس به مجموعه دانش‌آموزان خود در شاخه فنی و حرفه‌ای یا کاردانش اضافه کند، مورد حمایت ویژه قرار گرفته و پاداش مالی دریافت می‌کند تا هنرستان را تجهیز کند.

به گزارش ایسنا، مرضیه گرد درباره هدایت تحصیلی دانش آموزان و علت پذیرش همه دانش‌آموزان در رشته علوم تجربی در مدارس غیردولتی اظهار کرد: طی چند سال گذشته تمام ضوابط هدایت تحصیلی که در مدارس دولتی اعمال می‌شد در مدارس غیردولتی هم اعمال شده است. مدارس غیردولتی هم سهمیه بندی داشتند و حتی در برخی استان‌ها مشکلاتی داشتیم و کمتر از 10 سهمیه ثبت نامی در مدارس چند استان داشتیم که منطقی نبود.

وی افزود: اما سال گذشته پیرامون هدایت تحصیلی، فشار سنگینی به آموزش و پرورش وارد شد و خانواده‌ها و دانش آموزان متقاضی ادامه تحصیل در رشته تجربی بودند. اگر به دنبال تحقق سند تحول هستیم باید سایر دستگاههای نظارتی با ما همراه باشند و کمک کنند و اولیاء هم علت اصرار آموزش و پرورش را جویا شوند که چرا باید توازن برقرار شود؟.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سال گذشته خواسته اولیاء این بود که علی رغم نظر مشاورین فرزندشان وارد رشته تجربی شود عنوان کرد: سال گذشته محدودیت وجود داشت، اما امسال اعلام شد چنانچه در برخی مدارس غیردولتی ظرفیت خالی وجود دارد و خانواده علاقه مند است می‌تواند فرزندش را در مدرسه غیردولتی ثبت نام کند. این امر توسط حوزه آموزشی و پرورشی سیاست گذاری شد و ما تابع آن هستیم.

گرد افزود: امروز جوانان ما به یک هدایت تحصیلی و شغلی آینده نگرانه نیاز دارند. امروز دانش آموزان کمی نداریم که رشته‌هایی چون صنایع دستی، پرورش گلهای زینتی، جواهر سازی و مانند آن تحصیل و آینده خوبی پیدا کرده‌اند. متاسفانه مردم تصور می‌کنند تنها رشته تجربی آینده دارد. اما وقتی دانش‌آموز وارد رشته های فنی می‌شود احساس تعلق به آن پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه یک بخش هدایت تحصیلی خواست مردم، یک بخش آن هدایت مشاورین و بخش دیگر سیاست کشور است عنوان کرد: اگر می‌خواهیم جوانان ما به سمت اشتغال بروند و کشوری با آینده اقتصادی روشن داشته باشیم ابتدا باید خانواده‌ها به آموزش و پرورش اعتماد کنند. وقتی تشخیص آموزش و پرورش هدایت بخشی از دانش آموزان به سمت رشته های فنی است حتما می‌داند که اینها در آینده موفق می‌شوند. اگر بتوانیم بستر فرهنگی لازم را ایجاد کنیم قطعا هدایت تحصیلی با شیوه خوبی پیش می‌رود.

گرد ادامه داد: اما وقتی خانواده اصرار می‌کند و مشورت آموزش و پرورش را نمی‌پذیرد و ظرفیت مدارس دولتی هم تکمیل شده است، ظرفیت‌های خالی دیگر را معرفی می‌کنند. بنابراین تمام ظرفیت‌های مدارس غیردولتی هم از سوی وزارت آموزش و پرورش معرفی شده است و سازمان مدارس غیردولتی دخالتی نداشته است. یعنی دقیقا طبق ظرفیت‌های استانی در اختیار معاونت‌های پرورشی و آموزشی است و به این معنا نیست که رشته تجربی در مدارس غیردولتی، ویژه دیده شده‌اند.

 

رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ما خود را تابع سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش می‌بینیم گفت: اعتقاد علمی و آگاهانه‌ای نسبت به هدایت تحصیلی دانش‌آموزان به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش دارم و معتقدم که باید شرایط هنرستان‌های دولتی و غیردولتی را تسهیل کنیم. هر هنرستان غیردولتی که بتواند امسال یک کلاس به مجموعه دانش‌آموزان خود در شاخه فنی و حرفه‌ای یا کاردانش اضافه کند، قطعا از سوی سازمان ما مورد حمایت ویژه قرار گرفته و پاداش مالی دریافت می‌کند تا هنرستان را تجهیز کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید