چمدان های اتباع سه کشوری که بیشتر به ایران آمد

رسانه‌های خارجی که پیش از این سیاه‌نمایی فضای ایران دستورکارشان بود، با چرخشی که در سایه ارتباط دوستانه و در عین‌حال، مقتدرانه دولت با سایر کشورها روی داد، به معرفی جاذبه‌های ایران و ستودن امنیت آن پرداختند.

گردشگرانی که همواره به ایران با تردید می‌نگریستند و جاذبه‌های ایران را نمی‌شناختند، با دیپلماسی منطقی و عقلانی دولت، تصمیم گرفتند به ایران سفر کنند. در هیچ‌یک از دولت‌های پیشین به‌اندازه دولت تدبیر و امید، رسانه‌های مطرح خارجی از مردمشان نخواسته‌اند که به ایران سفر کنند و جاذبه‌های کم‌نظیر سرزمینمان را ببیند.

رسانه‌هایی که پیش از این سیاه‌نمایی فضای ایران دستورکارشان بود، با چرخشی که در سایه ارتباط دوستانه و درعین‌حال، مقتدرانه دولت روحانی با سایر کشورها روی داد، به معرفی جاذبه‌های ایران و ستودن امنیت آن پرداختند.

تدبیر دولت در دیپلماسی عمومی موجب شد تا در چهار سال گذشته شاهد رشد چشمگیر چهل‌درصدی حضور گردشگران خارجی به کشورمان باشیم. 10 کشور برتر منطقه اروپا ــ آلمان، فرانسه، ایتالیا، روسیه، هلند، انگلستان، سوئد، اتریش، اسپانیا و سوئیس ــ بیشترین سهم را در گردشگری ورودی به ایران در مدت مورد اشاره داشتند.

در این میان، کشور فرانسه، با افزایش چشمگیر 104.1 درصدی حضور گردشگرانش در ایران، بیشترین سهم را در افزایش درصد ورود گردشگران اروپایی به ایران در پسابرجام داشته است. جمهوری چک و هلند نیز به‌ترتیب با 53.4 درصد و 43.3 درصد، در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

با وجود ناامنی در کشورهای منطقه، دست یافتن به این رشد برای دولت روحانی و فعالان صنعت گردشگری موفقیتی ارزشمند محسوب می‌شود که توانسته امید را برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در بخش گردشگری افزایش دهد.

ایرانی که در معادلات گردشگری منطقه نقش محدودی داشت، بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم در ارزیابی‌ها و تحلیل‌های مراکز معتبر بین‌المللی، به‌عنوان یک مقصد مهم معرفی شد.

افزایش پروازهای خارجی به ایران و تسهیل در ورود گردشگران خارجی موجب شد تا شاهد سرریز درامدهای ارزی غیرنفتی‌ای به کشور باشیم که مدت‌ها بود مردم و تصیم‌گیران کشور منتظرش بودند.

گردشگرانی که هم به اقتصاد ما رونق بخشیدند و هم سفیرانی بودند که پس از بازگشت به کشورشان، زیبایی‌ها و جاذبه‌های وسوسه‌انگیز ایران را برای هم‌وطنان خود و کل دنیا روایت کردند.

به‌راستی، کدام رسانه و فعالیتی می‌توانست به‌اندازه این گردشگران سیمای واقعی ایران را در ابعاد بین‌المللی به‌درستی ترسیم کند و درعین‌حال، رونق اقتصادی صنعت گردشگری را نیز موجب شود.

دیپلماسی فعال ایران در عرصه بین‌المللی، ارائه تصویر مثبت از ایران در جهان پس‌ازبرجام، فراهم آوردن تسهیلات صدور روادید نظیر روادید فرودگاهی، سفرهای مقامات عالی‌رتبه کشورهای اروپایی به ایران، تلاش برای توسعه گردشگری ایران در عرصه بین‌المللی،حمایت و تشویق فعالیت‌های بخش خصوصی، و بازاریابی و تبلیغات در سایر کشورها از جمله مؤلفه‌هایی هستند که دولت یازدهم با به‌کار بستن آن‌ها توانست جانی دوباره به صنعت گردشگری کشور ببخشد.

در ادامه این مطلب به قلم عباس مهدوی_ مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران آمده است: البته فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم در صنعت گردشگری مشکلی است که پس از توجه جهانی به ایران موردتوجه دولتمردان قرار گرفته است؛ از این حیث نیز، تحرک صنعت گردشگری موجب شده تا توسعه امکانات و رفع محرومیت‌های مناطق مختلف کشور در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ شود.

تغییر نگاه جهانی به ایران دستاورد دولت روحانی در ابعاد بین‌المللی است. این تغییر در رویکرد بین‌المللی به کشورمان با رشد حضور گردشگران خارجی به‌راحتی ملموس و باورپذیر است.

هرچند برای تغییر وضع موجود و رسیدن به وضع مطلوب همچنان باید با تدبیر پیش رفت و به آینده امید داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید