جدیدترین اخبار
۱۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۱ اقتصادی کد خبر :71710

فردا، امضای قرارداد جدید خودرو باز هم با فرانسه

بعد از گذشت ۱۰ ماه از توافق ایدرو و رنو برای انعقاد قراردادی جدید در حوزه خودروسازی فردا این قرارداد با حضور وزیر صنعت، مدیرعامل ایدرو و مقامات شرکت رنو به امضا خواهد رسید.

به گزارش تسنیم، محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم گفت: فردا قرارداد رنو با سازمان گسترش و نوسازی امضا خواهد شد. این قرارداد یکی از بهترین قراردادهای خودرویی خواهد بود.

وی افزود:جزئیات این قرارداد را وزارت صنعت نمی تواند اعلام کند اما سازمان گسترش بخش هایی از آن را می تواند در اختیار خبرنگاران قرار دهد. اما باید گفت قراردادهای خودرویی کاملا محرمانه است.

خودروسازان فرانسوی مهرماه سال گذشته بود که به دومین توافق شیرین خود با ایرانی‌ها دست پیدا کردند که براساس آن یک شرکت جوینت ونچر برای تولید محصولات مشترک در ایران تولید خواهد شد که ۴۰ درصد سهام آن متعلق به ایدرو و ۶۰ درصد آن متعلق به رنو است. آورده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این همکاری مشترک، سایت خودروسازی بن‌رو بوده و رنو نیز نسبت به انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری اقدام خواهد کرد.
همچنین ظرفیت اولیه تولید کارخانه مشترک رنو و ایدرو سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه تعیین شده که در آن دو خودروی سیمبل و داستر جدید به‌عنوان اولین محصولات در سال ۲۰۱۸ در این کارخانه به تولیدمی‌رسند. نکته قابل توجه این قرارداد را باید همکاری ایدرو با رنو دانست به نحوی که قرار بر این شده تا رنو بدون مشارکت ایران خودرو و سایپا و به طور مستقل به تولید محصولات خود در ایران اقدام کند. با توجه به سهم ۶۰ درصدی رنو در این قرارداد جوینت ونچر، این شرکت فرانسوی مرکز تولید، فروش و خدمات پس از فروش محصولات خود را به طور مستقل از ایران‌خودرو و سایپا در ایران ایجاد خواهد کرد.
البته این قرارداد جدید در دو فاز پیش بینی شده به نحوی که در فاز اول تولید ۱۵۰ هزار خودرو در سال و در فاز دوم ۳۰۰ هزار خودرو تولید می‌شود. در مجموع با احتساب قراردادهای قبلی مانند ال ۹۰ و ساندرو حجم تولید این شرکت در ایران به ۵۰۰ هزار دستگاه در سال خواهد رسید.ناگفته نماند رنو در قرارداد گذشته خود با دو شرکت ایران خودرو و سایپا قرار بود سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو را در ایران خودرو و سایپا تولید کند و در کنار این موضوع یک سایت مستقل با تولید ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور راه اندازی نماید اما با وجود مقدمات این کار این موضوع اجرایی نشد.

البته در اسفند ماه سال گذشته توکلی به عنوان رئیس هیات مدیره سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت در گفت وگو با تسنیم با بیان اینکه حدود ۲۰ سال پیش این شرکت‌های خارجی به ایران آمدند و قراردادهای محرمانه منعقد کردند، گفته بود: مجلس شورای اسلامی در سال‌های ۸۳ و ۹۳ تحقیق و تفحص‌هایی را از صنعت خودرو انجام داد و در نهایت براساس این تحقیقات مشخص شد که تمام وعده‌ها در قراردادهای گذشته دروغ بود و هیچ انتقال تکنولوژی انجام نشد. امروز هم با همین حرف‌ها که قراردادها محرمانه است بیم آن می‌رود خسارت‌های گذشته تکرار شود.
توکلی با اعلام اینکه “با این قراردادها ما یک بازار انحصار کشیده و باتعرفه را در اختیار شرکت‌های فرانسوی قرار می‌دهیم”، گفت: در گذشته محرمانه بودن قراردادها را بهانه کرده و حاضر به اعلام جزئیات نبودند که در گزارش تحقیق و تفحص مجلس در سال ۸۳ مشخص شد که آن قراردادها چقدر ایراد داشتند، حتی در آن مقطع به یکی از مدیران خودروساز گفته شد “براساس قرارداد باید صادرات انجام می‌شد، اما چرا این موضوع اجرایی نشده است؟” گفت “این موضوع یک آرمان بود و ما نمی‌خواستیم عمل کنیم.
وی با ابراز اینکه “امروز ما به محرمانه بودن قراردادهای جدید خودرویی اعتراض داریم”، تصریح کرد: با اسنادی که در اختیار داریم در قرارداد رنو به‌دنبال تعقیب قضایی هم هستیم.
در حال حاضر با وجود تمام انتقادات وزیر صنعت با اعتقاد بر اینکه در این قرارداد تمام چکش کاری ها انجام شده فردا این قراداد را به امضا نهایی خواهد رساند.

مطالب مرتبط

روی خط خبر

  • گام بعدی برای مرکل و آلمان چیست؟
  • پایان داعش به چه معنا است؟
  • وزیر اطلاعات: اختلاف بین مردم و مسئولان موجب از بین رفتن ابهت و صلابت کشور می‌شود
  • استیضاح«موگابه» با نشست پارلمان زیمبابوه کلید خورد
  • ظریف: رییس‌جمهور لبنان به دور از تحمیل دیدگاه‌های خارجی اقدام مناسب را انجام دهد
  • برخی باری به هر جهت بودن را عقل و تدبیر می‌دانند؛ اینها نفاق است
  • آمریکایی‌ها گفته بودند پایان داعش ۳۰ سال طول می‌کشد!
  • “چک‌ها” الکترونیکی می‌شوند
  • بهترین زمان برای خرید مسکن
  • ۱۷ برند خارجی پوشاک در ایران مجوز فعالیت گرفتند
  • جایگاه واقعی پزشکی قانونی در بحران تعریف نشده است
  • حکم اعدام پستچی قلابی، قطعی شد
  • لندن: احتمال عدم توافق در مذاکرات «برگزیت» وجود دارد
  • افزایش موارد خودکشی در بین نیروهای پلیس فرانسه
  • موتورسیکلت‌های کاربراتوری منبع ۱۹ درصد آلودگی شهر تهران هستند
  • «آذری جهرمی» با رئیس جمهوری تاتارستان دیدار کرد
  • سفارت ایران در سئول: یانگوم ۵۰ هزار دلار به زلزله‌زدگان کرمانشاه کمک کرده است
  • استاندارد اند پورز:ریاض به هزینه ۲۴۵ میلیارد دلار از ذخایر مالی مجبور شده/تنش های داخلی،عربستان را تهدید می کند
  • اخطاریه سازمان هواشناسی نسبت به آبگرفتگی معابر عمومی
  • ربیعی: اخلاق ناسالم اختلاس های چهار هزار میلیارد تومانی رقم می زند
  • تقویت انگیزه جنگل‌بانان و محیط‌بانان با تصویب لایحه حمایتی
  • وقتی زلزله را با بمباران اشتباه گرفتم
  • افزایش هزار درصدی مبادلات ارزهای مجازی
  • گزارش وزیر نفت از اجرای قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی با توتال
  • ویژه‌برنامه «۹۰» برای قرعه‌کشی جام‌جهانی
  • آخرین نتایج پرداخت سود سهام عدالت
  • شکافی به‌نام بی‌اعتمادی
  • لندن دو نهاد مهم اتحادیه اروپا را واگذار کرد
  • «لاتاری» مهدویان، نسخه ایرانیِ «ربوده شده»؟
  • تصاویر کابین ابرخودروی هنسی ونوم F5 منتشر شد