رمان‌های خارجی گوی سبقت را در طرح‌های حمایتی کتابفروشی‌ها ربودند

    کد خبر :71664

نگاهی به آمارهای موجود از اجرای ۵ دوره طرح حمایت از کتابفروشی ها نشان می‌دهد،‌ رمان‌های خارجی بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش  خبرنگاران پویا‌، طرح تابستانه کتاب از امروز با حضور 828 کتابفروشی در سراسر کشور کار خود را آغاز کرد‌، در این دوره بالغ بر 900 کتابفروشی درخواست حضور داده بودند که از این میان 828 کتابفروشی تایید شدند. بودجه این طرح با افزایش 50 درصدی نیست به دوره‌های گذشته مواجه شده است،‌ بنابراین بودجه پنج میلیاردی تابستانه سال گذشته امسال به 7.5 میلیارد افزایش پیدا کرده است.

در طرح تابستانه کتاب، استان تهران با 151 کتابفروشی، اصفهان با 98 کتابفروشی و قم با 94 کتابفروشی بیشترین مشارکت را داشته اند که در مقایسه با طرح های مشابه، افزایش استقبال کتابفروشی‌ها از این طرح را نشان می‌دهد.

تاکنون 5 دوره از طرح‌های حمایتی از کتابفروشان توسط وزارت ارشاد برگزار شده است که در مجموع در این 5 دوره 36 میلیارد و 761 میلیون و 975 هزار تومان کتاب خریداری شده است،‌ سهم یارانه وزارت ارشاد از این مبلع حدود 7 میلیارد و 93 میلیون تومان است.

تهران، اصفهان و خراسان رضوی به ترتیب بیشترین میزان خرید کتاب در 5 دوره گذشته را به خود اختصاص داده‌اند و سیستان و بلوچستان ،کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان مترین میزان خرید کتاب را داشته‌اند. هم‌چنین درصد مشارکت کتابفروشی‌های استان‌های یزد، بوشهر، زنجان، قزوین، ایلام، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد 100 درصد بوده است.

تعداد یک میلیون و 963 هزار و 912 کتاب در این 5 دوره برگزاری طرح‌های حمایتی از کتابفروشان به فروش رفته است که بررسی آمارها نشان می‌دهد،‌ بیشترین درصد به ترتیب مربوط به رمان‌های خارجی‌‌، دین و شعر فارسی بوده است.

فروش بسیار رمان‌ها و ترجمه‌های خارجی در این طرح پیش از این مورد انتقاد بخشی از اهالی فرهنگ و نشر نیز قرار گرفته است،‌ اینکه چرا باید یارانه دولتی به فروش کتاب‌هایی اختصاص یابد که ترجمه محسوب می‌شوند و نه تالیف همواره مورد سؤال بوده است‌، اما جلیسه مدیر عامل خانه کتاب در این زمینه می‌گوید‌:‌ «ما یارانه را به مصرف کننده اختصاص می‌دهیم.

اینکه ما از مصرف‌کننده بخواهیم آن چیزی را بخرد که ما می‌گوییم، به ضرر نشر ماست. هر جا نشر ما فرمایشی شده است‌، آسیب‌های خاص خود را دیده است ما دغدغه و مشکلات را باید از جای دیگری دنبال کنیم، آمار و ارقام نشان می‌دهد، بخش قابل توجهی از تولیدات داخلی نیز در این طرح به فروش می‌رود، از مجموع آمار می‌توان گفت درصد فروش تالیفات هم بالا رفته است. اینکه در بخش داستان ترجمه غالب است، به خاطر کمبود تالیف است، من در اختتامیه‌‌های کتاب سال همیشه گفته‌ام که در داستان ترجمه غلبه بر تالیف دارد، یک سری مسائل را باید از ریشه حل کرد‌.

هدف غایی این طرح این است که مردم به سمت کتاب بیایند، ما اگر بتوانیم با تبلیغات خوب کتاب‌های داخلی خود را عرضه کنیم، آن‌ها هم می‌توانند در صدر پرفروش‌های ما قرار گیرند، یک بخش هم ضعف اطلاع رسانی ناشران است، من احساس می‌کنم در برخی مواقع کم کاری‌هایی صورت می‌گیرد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید