صادرات میعانات ثابت ماند، درآمد ارزی ۶۰۰ میلیون دلار کم شد

    کد خبر :71482

بر اساس آمار تجارت خارجی در حالی که در ۴ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حجم صادراتی میعانات گازی ثابت مانده اما ارزش ارزی این محصول ۶۰۰میلیون دلار کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگاران پویا؛ بر اساس آمارهای تجارت خارجی که از سوی گمرک ایران منتشر شده، در 4 ماه نخست سال میعانات گازی در صدر فهرست کالاهای صادراتی قرار گرفته است، بر این مبنا 5میلیون تن میعانات گازی صادرشده ارزش ارزی 2.3میلیارد دلار داشته است. بر اساس فهرست 15 کالای عمده صادرشده تا تیر ماه به‌غیر از آهن و فولاد غیرممزوج و همچنین سنگ‌آهن مابقی کالاها متعلق به گروه‌های نفتی و پتروشیمی می‌باشند.

همچنین  تا تیر ماه حدود 13 میلیارد دلار انواع کالا با وزن 37 میلیون تن به کشورهای دیگر صادر شده است، در این بین کشور چین همچنان به‌عنوان مقصد نخست کالاهای صادراتی ایران شناخته می‌شود.

از سوی دیگر مقایسه ارزش جمع کل کالاهای صادراتی در 4ماهه نخست سال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، حکایت از کاهش 2.9 میلیارد دلاری صادرات انواع کالا دارد، درحالی که کل صادرات تا تیر ماه سال گذشته 16.3 میلیارد دلار بوده است، این رقم در سال جاری به 13.4 میلیارد دلار کاهش یافته است.

از سوی دیگر مقایسه کالاهای صادراتی سال جاری با صادرات در مدت مشابه سال قبل حکایت از تغییرات عمده در این حوزه می‌باشد، به‌عنوان مثال در سال گذشته میعانات گازی با حدود 6 میلیون تن صادرات در صدر فهرست کالاهای صادراتی غیرنفتی ایران قرار گرفته بود که ارزش آن حدود 2.9 میلیارد دلار بوده است، به این ترتیب درحالی که حجم صادرات میعانات گازی ثابت بوده است اما ارزش آن به‌لحاظ ارزی، 600 میلیون دلار کاهش یافته است.

همچنین گازهای طبیعی مایع‌شده با ردیف تعرفه 27111190 که در سال گذشته با 1.9 میلیارد دلار در جایگاه دومین کالای صادراتی ایران قرار گرفته بود در فهرست 15قلمی منتشر‌شده از سوی گمرک ایران دیده نمی‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید