مهمترین وزارتخانه کشور در انتظار وزیر پانزدهم

    کد خبر :71459

وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری تا کنون ۱۵ وزیر و را تجربه کرده است و حالا در انتظار نوزدهمین فرد برای تصدی است.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ایران به عنوان یکی از حساس‌ترین وزارت‌خانه‌های دولت طی ‌دهه‌های راه پر فراض و نشیبی را طی کرده است.
وزارت بر وزارت علوم همواره در سال‌های اخیر چالش‌برانگیز بوده است و همین مساله باعث شده این وزارت‌خانه در ۱۱ دولتی که تا کنون برپا شده، ۱۵ وزیر را به خود ببینید. این وزارتخانه که یکی از ۱۸ وزارتخانه دولت ایران و مسئول انسجام بخشیدن به امور اجرایی، سیاستگذاری نظام علمی، تحقیقاتی و فناوری ایران است. تا کنون ۱۷ وزیر و سرپرست را در خود دیده است. آخرین آنها محمد فرهادی است که در دوره اول دولت یازدهم (حسن روحانی) بر صندلی این وزارتخانه تکیه زده بود.

با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد از مجموع ۱۵ وزیر علومی که تا کنون سکاندار این وزارت‌خانه‌ بوده‌اند تنها دو وزیر علوم دارای مدرک علوم انسانی هستند و این دو دوران وزارت‌شان مربوط به سال‌های نخست انقلاب می‌شود. باقی وزرا نیز عمدتا دارای مدارک و تخصص‌های مهندسی و پزشکی هستند که از جمله آنها می‌توان به رضا فرجی‌دانا و کامران دانشجو با تخصص‌های مهندسی و مصطفی معین و محمد فرهادی با تخصص‌های پزشکی اشاره کرد.
همچنین آنطور که شواهد نشان می‌دهد محمد فرهادی وزیر کنونی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت دوازدهم حضور ندارند و بحث‌هایی در رابطه با احتمال جایگزین شدن علی خاکی صدیق رییس کنونی دانشگاه خواجه نصیر تهران یا احمد معتمدی رییس کنونی دانشگاه امیرکبیر تهران وجود دارد.

این وزارتخانه که ابتدا با تاسیس وزارت علوم و آموزش عالی در بهمن ماه ۱۳۴۶ و متعاقب آن تشکیل «شورای مرکزی دانشگاه‌ها» در سال ۱۳۴۸ نخستین گام و پی ریزی‌ها برای ایجاد آن با هدف تمرکز، تجدید سازمان و اعمال یک نظارت مرکزی بر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ایجاد شد، حالا بعد از سال‌ها فعالیت در دوره دوم دولت تدبیر و امید در انتظار فرد دیگری است که بر مسند این وزارتخانه بنشیند و نه تنها سرنوشت آموزش عالی بلکه سرنوشت دانشجویان و دانشگاه‌ها را رقم زند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید