مردم دهه آتی با تراشه‌های زیرپوستی زندگی می‌کنند

    کد خبر :71309

 

«دو نفس عمیق کشیدم، سپس شخصی به نام اندی با دستگاه کوچکی که مخصوص خالکوبی بود کنار من نشست او در فضای کوچک بین انگشت اشاره و شست من سوراخ کوچکی ایجاد کرد و یک میکروتراشه که شبیه کپسول شیشه‌ای بود و اندازه آن با یک دانه برنج برابری می‌کرد را زیر پوستم قرار داد، از این لحظه به بعد من قادر بودم در فروشگاه‌ها خرید خود را انجام دهم بدون آنکه پول پرداخت کنم چرا که مبلغ به صورت بی‌سیم از حساب بانکی من کم می‌شد».

این روایتی بود که «اولیویا سولون» خبرنگار روزنامه گاردین از تجربه شخصی خود در «کنفرانس سالانه تراشه» تعریف کرد.

به گزارش بازتاب به نقل از ایران ، «کنفرانس سالانه تراشه» هفته گذشته در شهر «ریوِر فال» در ایالت ویسکونسین امریکا برگزار شد و اگرچه این شهر کوچک تنها 15 هزار نفر جمعیت داشت، ولی معادل یک‌دهم جمعیت آن برای بازدید از نمایشگاه و شرکت در کنفرانس تراشه از نقاط مختلف جهان به «ریور فال» آمدند. در کنفرانس امسال یک شعار اصلی با عنوان «من هم تراشه‌ای شدم» در نظر گرفته شد تا مردم برای نخستین بار بتوانند با استفاده از تراشه کوچکی که زیر پوست بدن‌شان کار گذاشته می‌شود، زندگی را به صورت کاملاً متفاوت تجربه کنند.

زندگی زیر پوست تراشه‌ها

شرکت Three Square Market که یکی از بزرگترین غرفه‌های مربوط به نمایشگاه بین‌المللی تراشه را در شهر «ریور فال» در اختیار داشت برای تبلیغ محصول جدید خود این امکان را فراهم می‌کرد تا مردم به صورت رایگان بتوانند زیر پوست بدن خود تراشه کار بگذارند و از مزایای آن بهره‌مند شوند. این شرکت که به صورت تخصصی در حوزه میکروتراشه‌ها فعالیت می‌کند، نخستین کمپانی امریکایی محسوب می‌شود که تراشه‌های خود را زیر پوست بدن انسان کار می‌گذارد و تاکنون برای کارمندان چندین شرکت این طرح را اجرا کرده است.

ایده اصلی کاشت تراشه زیر پوست انسان به اوایل سال‌جاری میلادی برمی‌گردد که «تونی دانا» مدیر توسعه بین‌المللی شرکت مذکور از یک شرکت سوئدی به نام Epicenter دیدن کرد. این شرکت از سال 2015 به بعد تراشه‌های کوچک را زیر پوست بدن کارمندان خود کار گذاشت تا بجز ثبت ورود و خروج، تمامی رفتارهای سازمانی آنها را زیر نظر بگیرد و با هر یک از کارمندان ارتباط نزدیک‌تر و بهتری داشته باشد.

زمانی که او به امریکا برگشت از این تجربه بسیار خوشحال بود و آنچه دیده بود را با همکاران خود به اشتراک گذاشت. در نتیجه این اتفاق شرکت Three Square تصمیم گرفت در گام نخست چنین تراشه‌هایی را به تولید برساند و آن را زیر پوست کارمندان خود قرار دهد. اتفاق مذکور با موفقیت انجام شد و این شرکت در کنفرانس سالانه تراشه اعلام کرد نرم‌افزارهای هوشمند و تخصصی ویژه‌ای ساخته است تا این تراشه‌ها علاوه بر پرداخت بی‌سیم و خدمات سازمانی، بتوانند طیف گسترد‌ه‌ای از قابلیت‌ها را در اختیار مردم بگذارند.

«تونی دانا» طی سخنرانی خود در این کنفرانس گفت: «تا چند دهه قبل حتی تصور این مسأله هم غیرممکن بود که همه مردم بتوانند تلفن همراه داشته باشند و در هر مکان و زمانی بتوان براحتی با آنها صحبت کرد. ولی امروز می‌بینیم این امر محال، عملی شده است و من فکر می‌کنم میکروتراشه‌ها با قابلیت کاشت زیر پوست بدن انسان نیز به همین شکل هستند و می‌توان پیش‌بینی کرد طی یک دهه آتی بخش قابل ملاحظه‌ای از مردم جهان این گونه تراشه‌ها را زیر پوست خود داشته باشند و زندگی آینده با آنها جلو رود.»

تمایل مردم به تراشه‌های زیرپوستی

شرکت Three Square طرح کاشت تراشه‌های زیرپوستی برای کارمندان خود را به صورت اختیاری به اجرا رساند و در پایان از 80 نفری که در این مرکز مشغول به کار بودند 50 نفر خواستند این شیء خارجی در بدن آنها قرار گیرد. همین مسأله باعث شد شرکت مذکور به فکر انجام یک بررسی جهانی بیفتد و در این زمینه از مرکز تحقیقاتی IDC کمک گرفت. در پایان بررسی، بیش از نیمی از افراد اعلام کردند حتی اگر قرار باشد برای کاشت چنین تراشه‌های پول پرداخت کنند حاضر به انجام این کار هستند تا نحوه دنبال کردن فعالیت‌های روزانه برای آنها آسان‌تر شود.

«کیتی لانگر» مدیرعامل شرکت در این خصوص گفت: «تنها نگرانی من برای استفاده از تراشه زیر پوست بدن انسان سلامتی است. اینکه بدانیم چنین تراشه‌هایی چطور می‌تواند سلامت بدن انسان را به خطر بیندازد اهمیت بسیار زیادی دارد و البته باید گفت نمونه کنونی آزمایش‌های مختلف را پشت سر گذاشته است و هیچ تهدیدی برای سلامت انسان محسوب نمی‌شود.»

«ملیسا تیمینس» یکی از کارمندان شرکت که هم‌اکنون با تراشه زیرپوستی خود زندگی می‌کند در این خصوص گفت: «هرگز تصورش را هم نمی‌کردم که یک شیء خارجی زیر پوست بدن من قرار بگیرد و باید اعتراف کنم در تمام عمرم همواره از تزریق و سوزن می‌ترسیدم. زمانی که شرکت پیشنهاد داد که کارمندان می‌توانند این تراشه‌ها را زیر پوست بدن خود مورد استفاده قرار دهند تحقیقات گسترده‌ای انجام دادم و هم‌اکنون بسیار خوشحالم که زندگی کاری من را این تراشه بسیار کوچک مدیریت می‌کند. ما به سمتی پیش می‌رویم که مطمئنم تا یک دهه آینده بسیاری از مردم جهان مانند من چنین تراشه‌ای را زیر پوست بدن خود خواهند داشت.»

لازم به ذکر است شرکت Three Square از حدود یک دهه قبل این تراشه‌ها را با قابلیت متفاوت تولید می‌کرد و به صورت ارزان در بازار می‌فروخت. تراشه‌های قبلی برای حیوانات خانگی ساخته می‌شدند که از طریق سرنگ مخصوص زیر پوست گردن آنها قرار می‌گرفتند و صاحب حیوان همواره از موقعیت جغرافیایی او باخبر بود و به صورت شبانه‌روزی تمام اطلاعات مربوط به سلامت حیوان خانگی خود را روی اپلیکیشن مربوطه در اختیار می‌گرفت.

با وجود این شرکت سوئدی Biohax برای نخستین بار در جهان میکروتراشه‌های انسانی ساخت. این شرکت سال 1995 میلادی توسط شخصی به نام «یوآن اوسترلوند» تأسیس شده بود و او از همان ابتدا رؤیای استفاده از میکروتراشه‌ها زیر پوست بدن انسان را در سر می‌پروراند. ایده آقای «یوآن» این بود که بتواند اطلاعات حساس هر فرد را در چنین تراشه‌هایی ذخیره کند، از این طریق ارتباط میان انسان‌ها را فراهم کند، اطلاعات سلامت فرد را در اختیار پزشک قرار دهد و این امکان را فراهم کند تا مراکز امنیتی براحتی بتوانند هویت هر فرد را شناسایی کنند. او سال‌ها در این زمینه سرمایه‌گذاری کرد و سرانجام در سال 2015 میلادی برای نخستین بار توانست تراشه‌های خود را زیر پوست بدن انسان بگذارد. هم‌اکنون دو سال از آن زمان می‌گذرد و در شرایطی که تمایل به استفاده از این میکروتراشه‌ها بیشتر شده است باید منتظر ماند و دید آرزوی آقای یوآن تا چه اندازه محقق می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید