مراسم تحلیف روحانی و صف آرایی اروپا در برابر آمریکا

    کد خبر :71300

مراسم تحلیف دکتر روحانی برای دوره دوم ریاست جمهوری در حالی دیروز (شنبه) برگزار شد که حضور هیاتهایی از کشورهای مختلف اروپایی و بخصوص فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، حامل پیام سیاسی مهم و یک رویارویی نمادین با آمریکا بخصوص در موضوع ‘برجام’ بود.

موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امنیتی، اولین سیاستمدار بلندپایه اروپایی بود که پیروزی روحانی را در انتخابات ریاست جمهوری 29 اردیبهشت امسال تبریک گفت. موگرینی در این پیام با اشاره به حضور پرشور مردم ایران در انتخابات به روحانی برای دریافت رای مردمی نیرومند تبریک گفت. وی که روز 28 تیر ماه امسال جایزه صلح «اِسن» آلمان را نیز به پاس نقشش در حصول توافق هسته ای دریافت کرد، همواره بر اهمیت اجرای کامل توافق هسته ای و پایبندی تمام طرفها بر برجام تاکید کرده و گفته است که توافق هسته ای متعلق به جامعه بین المللی است و متعلق به یک یا چند کشور خاص نیست.
موگرینی با حضور در مراسم تحلیف بار دیگر اهمیت تعامل با جمهوری اسلامی ایران به عنوان سیاست اتحادیه اروپا را به رخ دولت آمریکا کشید.

* دیدار و گفت و گوی موگرینی و مقامات اروپایی با مقامات ایران
موگرینی دیروز شنبه، در تهران با حسن روحانی رئیس جمهوری، پیش از مراسم تنفیذ دیدار و گفت و گو کرد. رئیس‌ جمهوری در این دیدار با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ مانعی برای توسعه مناسبات با اتحادیه اروپا قائل نیست، ابراز امیدواری کرد که در دولت دوازدهم شاهد استحکام برجام ، افزایش مناسبات با اتحادیه اروپا و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی میان دو طرف باشیم.
وی افزود: اتحادیه اروپا بخوبی در به ثمر رسیدن برجام نقش آفرینی کرد و امروز نیز همه طرف‌ها برای حراست از این توافق که با زحمت فراوان به دست آمده، وظیفه سنگینی برعهده دارند. بخش مهمی از اجرای برجام مربوط به گشایش در روابط اقتصادی، بانکی و فعالیت‌های تجاری است که باید هرچه سریعتر و به طور کامل عملیاتی شود.
روحانی تاکید کرد: نقض مکرر تعهدات از سوی دولت آمریکا و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، تأثیر منفی در افکار عمومی ملت ایران داشته و می‌تواند در مسیر اجرای برجام مخرب باشد که البته مجلس شورای اسلامی مطمئناً قانونی را در راستای مقابله به مثل با اقدام جدید آمریکا تصویب خواهد کرد.
موگرینی دیروز پیش از مراسم تحلیف روحانی در تهران همچنین با محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه دیدار و گفت و گو کرد. در این دیدار مسائل مربوط به اجرای برجام، روابط دوجانبه ایران و اتحادیه اروپا و اوضاع در منطقه مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.
ظریف در این دیدار با اشاره به مشکلاتی که آمریکا در راه اجرای برجام ایجاد کرده است، گفت: دولت جدید آمریکا به دنبال آن است تا نگذارد جمهوری اسلامی ایران از منافع برجام استفاده کند و این نقض متن برجام به شمار می رود؛ آقای ترامپ تلاش می کند به هزینه ایران برجام را از بین ببرد و اروپا لازم است در این خصوص هوشیار باشد.
موگرینی هم در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران و شرکت در مراسم تحلیف روحانی گفت: جامعه بین الملل منافع مشترک با ایران در باره اجرای برجام دارد. اتحادیه اروپا قاطعانه از برجام حمایت می کند و این موضع مشترک تمامی کشورهای اروپایی است. مواضع اتحادیه اروپا در این زمینه روشن است و ما تلاش داریم تا آمریکا را هم در برجام کنار خود داشته باشیم. وی تاکید کرد همه ما نیازمند اقدامات خردمندانه و متناسب هستیم.
در این ملاقات همچنین بر گسترش همکاری های ایران با مجموعه اتحادیه اروپا در حوزه های مختلف و به ویژه حوزه های اقتصادی تاکید شد.
«ژان بابتیست لو موئن» وزیر مشاور در امور خارجه فرانسه نیز پیش از مراسم تحلیف با دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت و گو کرد. ظریف در این ملاقات با اشاره به روابط خوب دو کشور ایران و فرانسه گفت: در زمینه های مختلف دو جانبه و منطقه ای با فرانسه همکاری داریم و فرانسه یکی از شرکای مهم ما در اتحادیه اروپا محسوب می شود.
وزیر فرانسوی نیز در این دیدار گفت: مفتخر هستیم که در مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران حضور داریم. ما برای حفظ برجام با جدیت تلاش می کنیم. ما علاقمند به همکاری با جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران های منطقه ای هستیم. گسترش همکاریها با جمهوری اسلامی ایران بویژه در حوزه اقتصادی از اولویت های ما است.
همچنین ‘آلیستر برت’ معاون توسعه بین الملل و خاورمیانه وزارت امور خارجه انگلیس در دیدار با وزیر امورخارجه ایران ، بر علاقه کشورش برای توسعه همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد. تاکید بر اجرای برجام و تبادل نظر در خصوص موضوعات منطقه ای از جمله تاکید بر پایان درگیری ها در یمن و رسیدگی به وضعیت اسفبار مردم آن کشور از دیگر موضوعات مطرح شده در این دیدار بود.
‘کارل هاینس کوپف’ نایب رئیس اول پارلمان اتریش نیز پریروز (جمعه) در ملاقات با محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در باره موضوعات دو جانبه، منطقه ای و بین المللی گفت و گو کرد. ظریف در این ملاقات بر افزایش همکاری های دو جانبه از جمله همکاری های بانکی تاکید کرد. در این ملاقات بر تداوم دیدار و رایزنی میان مقامات بلند پایه دو کشور نیز تبادل نظر شد.
ظریف در این دیدار با اشاره به جایگاه اتحادیه اروپا خواهان ایفای نقش موثرتر این اتحادیه در موضوعات منطقه ای و بین المللی شد. نایب رئیس پارلمان اتریش نیز با اشاره به وضع باثبات ایران گفت: سرمایه گذاری در ایران دارای امنیت است.
از طرف آلمان نیز ‘میشاییل رات’ وزیر امور اروپایی این کشور در مراسم تحلیف حضور داشت و همچنین ‘رولف موتزنیش’ نماینده مجلس آلمان و رئیس گروه دوستی آلمان و ایران نیز حضور سیاستمداران اروپایی در مراسم تحلیف رئیس جمهوری اسلامی ایران را بسیار حائز اهمیت و پیامی برای ادامه همکاری اروپا با تهران دانست.

* بیانیه دفتر موگرینی و تاکید بر گسترش روابط اتحادیه اروپا با ایران
دفتر موگرینی دیروز شنبه، با صدور بیانیه ای اعلام کرد: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان دیدارهای خود در تهران بار دیگر بر حمایت قاطع اتحادیه اروپا از برجام و اهمیت این توافق برای ثبات منطقه ای و جهانی تاکید کرده است. بر اساس این بیانیه، موگرینی در این دیدارها همکاری دوجانبه بین اتحادیه اروپا و ایران در زمینه های مختلف را مرور کرد و دو طرف علاقه خود را به گسترش این همکاریها مورد تاکید قرار دادند و بحثها در این زمینه در نشست بعدی ‘گفت وگوی سطح عالی’ ادامه خواهد یافت.

* مراسم تحلیف صحنه صف آرایی اروپا در برابر آمریکا
حضور نمایندگان کشورهای اروپایی و شخص نماینده عالی سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف با توجه به مواضع ضد و نقیض و لفاظی های دولت آمریکا علیه ایران و برجام از اهمیت زیادی برخوردار است. پایگاه خبری دویچه وله آلمان در همین ارتباط نوشت: اگر جایی در دنیا باشد که بتواند اختلافات بین اروپا و آمریکا درباره تعامل با ایران را نشان دهد ، مراسم تحلیف روحانی در روز شنبه در تهران است.
با توجه به سیاست های دولت دونالد ترامپ که موجب ایجاد شکاف بین آمریکا با بسیاری از متحدان سنتی آن کشور شده است، حضور نمایندگان اروپایی در مراسم تحلیف و دفاع مکرر آنها از برجام نشان دهنده این است که چنانکه بسیاری از کارشناسان در خود آمریکا نیز اذعان کرده اند، در صورتی که آمریکا بخواهد به مرحله نقض فاحش برجام یا خروج از توافق هسته ای برسد ، این اقدام تنها به انزوای هر چه بیشتر آمریکا منجر خواهد شد.
‘بن رودِز’ مشاور سیاست خارجی باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا بتازگی تاکید کرد که اگر ترامپ بخواهد توافق هسته ای را پاره کند در حالی که ایران کاملا به این توافق پایبند بوده است، چین و کره شمالی چگونه می توانند باور کنند که آمریکا به توافق هسته ای در مورد شبه جزیره کره پایبند خواهد بود. بسیاری دیگر از کارشناسان آمریکایی از جمله ‘ریچارد هاس’ رییس ‘شورای روابط خارجی’ بارها تاکید کرده اند که آمریکا با ضربه زدن به برجام تنها خودش را منزوی خواهد کرد.
در این حال روحانی در سخنان خود درباره برجام در مراسم تحلیف بار دیگر قابل اعتماد نبودن آمریکا را مورد تاکید قرار داد و گفت: بدعهدی های آمریکا در اجرای برجام به دلیل اعتیاد این کشور به سیاست غیرقانونی و ناکارآمد تحریم و تهدید ، غیر قابل اعتماد بودن آمریکا را به عنوان یک شریک یا حتی طرف مذاکره برای جهان و حتی متحدان دیرین آمریکا به اثبات رسانده است.
رئیس جمهوری ضمن تاکید بر اینکه ایران در برابر بدعهدی های آمریکا ساکت نخواهد نشست، در عین حال تصریح کرد که ایران برای خروج از برجام پیشقدم نخواهد شد.
ظریف نیز تاکید کرده است که ایران هدیه خروج از برجام را تقدیم ترامپ نخواهد کرد.
در این حال و با توجه به صف آرایی متحدان اروپایی در برابر آمریکا بعید به نظر می رسد که دولت ترامپ با وجود لفاظی های مکرر بتواند – یا حتی بخواهد – توافق هسته ای را از میان ببرد. سیاست های دولت ترامپ هم آنقدر ضد و نقیض بوده است که هیچکسی در جهان از تایید مکرر برجام و تعلیق تحریمهای هسته ای تا پایان دولت ترامپ تعجب نخواهد کرد.
در این میان مساله مهم اجرای تعهدات طرف آمریکایی و خودداری آمریکا از نقض پیمان و اجرای کامل برجام در فضای سازنده و با حسن نیت است که در جلسه اخیر کمیسیون برجام در وین نیز مورد تاکید قرار گرفت.
موگرینی در مقام هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام در جلسه تحلیف روحانی حاضر بود و بخوبی می داند که در ماههای آینده وظیفه سنگینی در این زمینه بر دوش دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید