آیا پول کشور هدر می‌رود؟

علت واردات چهار داروی مهم

    کد خبر :71250

میزان واردات دارو در سالهای ۹۳ تا ۹۵ بطور میانگین کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار بوده که نسبت به دوره مشابه سالهای قبل در مجموع با کاهشی معادل ۵۰۰ میلیون دلار همراه شده است و واردات داروهای نوترکیب و بیوتکنولوژی از ۱۰ درصد فراتر نرفته است.

به گزارش تسنیم، سازمان غذا و دارو در واکنش به برخی اظهارات علیجانی – عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی که از “واردات میلیاردی دارو در سایه بی‌توجهی به تولید داروهای نوترکیب” سخن گفته بود؛ اعلام کرد: از جمله دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه دارویی، کاهش واردات دارو به کشور است، ضمن آنکه میزان واردات دارو در سالهای 93 تا 95 بطور میانگین کمتر از 100 میلیون دلار بوده که نسبت به دوره مشابه سالهای قبل در مجموع با کاهشی معادل 500 میلیون دلار همراه شده است.

اهمیت اتفاقات اخیر در حالی دو چندان می‌شود که بدانیم علی رغم سالهای 90 و 91 که بازار دارویی کشور با صدها قلم کمبود دارویی دست به گریبان بود؛ دسترسی بیماران به داروهای مورد نیازشان در 4 سال اخیر به راحتی امکانپذیر شده است.

همچنین می‌توان اذعان کرد که کاهش واردات دارو ناشی از کاهش قیمت داروهای وارداتی و همچنین محدودیت واردات داروهای مشابه تولید داخل بوده است.

همچنین بایسته است که این نماینده مجلس شورای اسلامی مستحضر باشد؛ سیاست محدودیت واردات داروهای مشابه تولید داخل به‌ویژه در مورد داروهای نوترکیب و بیوتکنولوژی نیز به‌خوبی اعمال شده و واردات این قبیل داروها، جز در مورد بیماران خاص مثل تالاسمی، ام اس، پیوند و هموفیلی که آنهم صرفاً بدلیل رعایت حال آنان مشمول محدودیت وارداتی اعمال نشده است؛ هیچگاه از سقف 10 درصد بازار فراتر نرفته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید