بازار نفت زیر فشارهای سیاسی

در روزهای ابتدایی هفته گذشته، نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه (و احتمال پیروزی امانوئل ماکرون) دلار را در برابر یورو تضعیف کرد و قیمت نفت با افزایش مواجه شد.

به گزارش افکارنیوز، در روزهای میانی هفته با انتشار گزارشی درخصوص افزایش ذخایر نفت آمریکا، قیمت‌ها نزولی شدند و شاخص برنت به مرز ٥١ دلار در هر بشکه رسید، اما در روز جمعه با قوت‌گرفتن احتمال تمدید توافق تولیدکنندگان بر سر کاهش تولید (به‌خصوص از سوی عربستان و روسیه) بازار را با خوش‌بینی درخصوص کاهش مازاد عرضه مواجه کرد و قیمت‌ها با افزایش مواجه شدند.

 

٣ شاخص اصلی قیمت نفت نفت «برنت دریای ‌شمال» (Brent) در اواسط روز جمعه، بیست‌وهشتم آوریل، ٥١ دلار و ٨٠ سنت معامله شد که نسبت به پایان هفته قبل، یک دلار و ١٢ سنت افت نشان می‌دهد. شاخص نفت «وست‌تگزاس‌اینترمدیت» (WTI) نیز در همین زمان ٤٩ دلار و ٤٢ سنت معامله شد که نسبت به پایان هفته قبل، حدود یک دلار و ١٧ سنت کاهش یافته است. همچنین بنا به گزارش دبیرخانه اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان (OPEC Reference Basket Price) در روز پنجشنبه بیست‌وهفتم آوریل به ٤٨ دلار و ٩٠ سنت رسید که نسبت به روز مشابه هفته قبل، یک دلار و ٥٨ سنت افت نشان می‌دهد.احتمال رشد دوباره قیمت‌هایک بانک آمریکایی اعلام کرد با وجود افت قیمت نفت در دو هفته گذشته به دلیل برخی دلایل فنی، رشد دوباره قیمت‌ها در کوتاه‌مدت محتمل خواهد بود. گزارش بانک آمریکایی گلدمن ساکس نشان می‌دهد شتاب کاهش سطح ذخیره‌سازی نفت در آمریکا بالاست و پیش‌بینی می‌شود این روند در سه ماه دوم سال جاری میلادی، رشد بیشتری پیدا کند. همچنین احتمال بالای تمدید توافق کاهش تولید از سوی تولیدکنندگان عمده، می‌تواند مانع از کاهش قیمت‌ها به زیر ٥٠ دلار شود.احتمال تمدید توافق کاهش تولید نفتگزارش‌ها حاکی از آن است که توافق تولیدکنندگان بر سر کاهش تولید نفت، برای شش ماه دیگر تمدید خواهد شد.  توافق کاهش تولید که از ابتدای ژانویه سال جاری میلادی (دی ١٣٩٥)، اجرائی شده است، از ابتدای ماه ژوئن تمدید خواهد شد.براساس این گزارش، سطح تعهد کشورهای متعهد به کاهش تولید در ماه مارس ٩٨ درصد برآورد می‌شود که نسبت به فوریه بهبود یافته است.همچنین وزیر انرژی روسیه اعلام کرد، نماینده این کشور جهت مذاکره درباره تمدید توافق در هفته جاری با اعضای اوپک دیدار خواهد کرد. براساس اعلام الکساندر نواک، میزان کاهش تولید نفت این کشور در ماه‌های گذشته، ٢٥٠‌هزار بشکه بوده است که این رقم تا پایان آوریل به ٣٠٠‌هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.ایران؛ دومین تأمین‌کننده نفت کره جنوبیبنا بر آمار ارائه‌شده، واردات نفت کشور کره جنوبی در ماه مارس سال جاری میلادی با افزایش دو برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل به ٥٩٧‌هزار و ٩٣٧ بشکه در روز رسید.  در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، رشد صادرات نفت ایران به کره جنوبی قابل توجه بوده؛ به‌طوری‌که ایران از پنجمین صادرکننده نفت به این کشور در مدت مشابه سال قبل، به مقام دوم ارتقا یافته است.دلیل اصلی این رشد مصرف، افزایش تقاضای دو شرکت نفتی هیوندای و SK انرژی این کشور عنوان می شود. بر این اساس، در سه ماهه نخست سال ٢٠١٦، ایران پس از عربستان، عراق، کویت و قطر پنجمین صادرکننده نفت به کره محسوب می‌شد. لازم به ذکر است عربستان با ٨٣٨‌هزار بشکه صادرات نفت به این کشور، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به کره جنوبی محسوب می‌شود.قیمت گاز طبیعی به گزارش اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا (EIA)، قیمت شاخص اسپات هنری‌هاب (Spot Henry Hub) به‌عنوان شاخصی برای قیمت فروش لحظه‌ای گاز طبیعی در آمریکا، در هفته منتهی به بیست‌وهشتم آوریل، سه‌ دلار و شش سنت به ازای هر‌‌میلیون بی‌تی‌یو یا واحد گرمایی انگلیسی (MMBtu) مبادله شد که نسبت به پایان هفته گذشته، ١٧ سنت کاهش یافته است.
0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید