چرا مردم در گرانی اخیر مقصرند؟

    کد خبر :71015

 

مدتی است که قیمت برخی کالاها مسیر صعودی را در پیش گرفته اند و گویا بنای کاهش نیز ندارند. بخشی از این افزایش قیمت ها و گرانی ها بخاطر تقاضای بیش از حد مردم جهت خرید کالا اتفاق افتاده است. بنابراین مبارزه با گرانی دارای دو بخش است که یک بخش آن به مردم و بخش دیگر به مسئولین باز می گردد. بخش مردمی نیاز به یک اتحاد اساسی دارد مانند آنچه برای خرید خودروی صفر اتفاق افتاد.

به گزارش بازتاب  به نقل از تابناک، مدتی است که قیمت برخی کالاها در مدار صعود قرار گرفته اند و گویا بنای پایین آمدن نیز ندارند. مبارزه با افزایش قیمت کالاها را می توان دارای دو بخش دانست: بخشی که مربوط به مسئولین است و آن ها باید با سیاست ها و برنامه ریزی های مناسب به مبارزه با این گرانی ها بپردازند و بخش دیگر که مربوط به مردم است و مردم خود باید با رعایت برخی مسائل از افزایش قیمت کاذب برخی کالاها جلوگیری کنند.

در چند سال اخیر همواره افزایش قیمت کالاها باعث شده است که مردم برای خرید آن کالاها هجوم بیاورند و تقاضا را افزایش دهند و در نتیجه باعث افزایش هر چه بیشتر قیمت آن کالاها شوند. به عنوان نمونه در تیر و مرداد سال 1391 قیمت مرغ به صورت غیرمنطقی بسیار افزایش یافت به طوری که ظرف مدت کوتاهی قیمت این کالا از 3 هزار تومان به 7 هزار تومان رسید. در این وضعیت دولت برای کاهش قیمت مرغ دست به کار شد و توزیع مرغ دولتی با قیمت 4 هزار و 700 تومان را آغاز کرد. صف های ایجاد شده برای خرید مرغ در درب مرغ فروشی ها دو پیام به همراه خود داشت یکی برای مردم و دیگری برای دلالان! پیام اول این بود که مردم عزم جدی و اتحاد لازم را برای مبارزه با افزایش قیمت مرغ ندارند و هر کسی سعی دارد تا نفع شخصی خود را دنبال کند. پیام دوم هم این بود که این صف های طولانی به دلالان نشان می داد که هنوز هم می توانند قیمت مرغ را افزایش دهند چرا که تقاضا برای آن وجود داشت!

این شرایط ایجاد شده برای مرغ را این روزها می توان برای پیاز نیز به نوعی دید. قیمت این کالا هر روز در حال افزایش است و گویا بنای کاهش نیز ندارد. بخشی از این افزایش قیمت، بخاطر تولید کم آن است اما بخش دیگر بخاطر تقاضای مردم برای این کالا تحت هر شرایطی و هر قیمتی است.

اما راه حل مردمی مقابله با این وضعیت چیست؟ وجود یک عزم جدی در مردم و اتحاد آن ها در راستای عدم خرید کالا راه حل بسیار مناسبی جهت مبارزه با گرانی کاذب کالاها است. نمونه این راه حل را می توان در کمپین نه به خرید خودروی صفر دید.

در تابستان 1394 مردم پویشی را در شبکه های اجتماعی سازماندهی نمودند با عنوان نه به خودروی ایرانی که با نام های خرید خودروی صفر ممنوع شناخته شد. این پویش به منظور اعتراض به قیمت‌ های سرسام آور خودروهای داخلی در عین کیفیت نازلشان به وجود آمد. تولید ایران‌ خودرو و سایپا در شهریور ۱۳۹۴ به کمتر از نصف شهریور پارسال کاهش یافت. تولید روزانه ایران‌ خودرو در مهرماه ۱۳۹۴ به حدود ۹۱۰ دستگاه رسید که این رقم نشان از رکود جدی بازار خودرو داشت (تولید روزانه ایران خودرو در اردیبهشت ماه ۹۴ حدود ۲۴۰۰ دستگاه بود). نتایج این پویش حکایت از موفقیت اتحاد مردم در مقابل افزایش قیمت خودرو داشت.

به هر حال این پویش نشان داد که مردم در مقابله با گرانی کاذب برخی کالاها نیازمند آن هستند که با یکدیگر در راستای عدم خرید آن کالا متحد شوند تا اولا قیمت آن کالا کاهش یابد و ثانیا دلالان نتوانند قیمت کالا را هر گونه که دوست دارند تعیین کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید