جدیدترین اخبار
۱۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۵۳ اقتصادی کد خبر :71015

چرا مردم در گرانی اخیر مقصرند؟

 

مدتی است که قیمت برخی کالاها مسیر صعودی را در پیش گرفته اند و گویا بنای کاهش نیز ندارند. بخشی از این افزایش قیمت ها و گرانی ها بخاطر تقاضای بیش از حد مردم جهت خرید کالا اتفاق افتاده است. بنابراین مبارزه با گرانی دارای دو بخش است که یک بخش آن به مردم و بخش دیگر به مسئولین باز می گردد. بخش مردمی نیاز به یک اتحاد اساسی دارد مانند آنچه برای خرید خودروی صفر اتفاق افتاد.

به گزارش بازتاب  به نقل از تابناک، مدتی است که قیمت برخی کالاها در مدار صعود قرار گرفته اند و گویا بنای پایین آمدن نیز ندارند. مبارزه با افزایش قیمت کالاها را می توان دارای دو بخش دانست: بخشی که مربوط به مسئولین است و آن ها باید با سیاست ها و برنامه ریزی های مناسب به مبارزه با این گرانی ها بپردازند و بخش دیگر که مربوط به مردم است و مردم خود باید با رعایت برخی مسائل از افزایش قیمت کاذب برخی کالاها جلوگیری کنند.

در چند سال اخیر همواره افزایش قیمت کالاها باعث شده است که مردم برای خرید آن کالاها هجوم بیاورند و تقاضا را افزایش دهند و در نتیجه باعث افزایش هر چه بیشتر قیمت آن کالاها شوند. به عنوان نمونه در تیر و مرداد سال ۱۳۹۱ قیمت مرغ به صورت غیرمنطقی بسیار افزایش یافت به طوری که ظرف مدت کوتاهی قیمت این کالا از ۳ هزار تومان به ۷ هزار تومان رسید. در این وضعیت دولت برای کاهش قیمت مرغ دست به کار شد و توزیع مرغ دولتی با قیمت ۴ هزار و ۷۰۰ تومان را آغاز کرد. صف های ایجاد شده برای خرید مرغ در درب مرغ فروشی ها دو پیام به همراه خود داشت یکی برای مردم و دیگری برای دلالان! پیام اول این بود که مردم عزم جدی و اتحاد لازم را برای مبارزه با افزایش قیمت مرغ ندارند و هر کسی سعی دارد تا نفع شخصی خود را دنبال کند. پیام دوم هم این بود که این صف های طولانی به دلالان نشان می داد که هنوز هم می توانند قیمت مرغ را افزایش دهند چرا که تقاضا برای آن وجود داشت!

این شرایط ایجاد شده برای مرغ را این روزها می توان برای پیاز نیز به نوعی دید. قیمت این کالا هر روز در حال افزایش است و گویا بنای کاهش نیز ندارد. بخشی از این افزایش قیمت، بخاطر تولید کم آن است اما بخش دیگر بخاطر تقاضای مردم برای این کالا تحت هر شرایطی و هر قیمتی است.

اما راه حل مردمی مقابله با این وضعیت چیست؟ وجود یک عزم جدی در مردم و اتحاد آن ها در راستای عدم خرید کالا راه حل بسیار مناسبی جهت مبارزه با گرانی کاذب کالاها است. نمونه این راه حل را می توان در کمپین نه به خرید خودروی صفر دید.

در تابستان ۱۳۹۴ مردم پویشی را در شبکه های اجتماعی سازماندهی نمودند با عنوان نه به خودروی ایرانی که با نام های خرید خودروی صفر ممنوع شناخته شد. این پویش به منظور اعتراض به قیمت‌ های سرسام آور خودروهای داخلی در عین کیفیت نازلشان به وجود آمد. تولید ایران‌ خودرو و سایپا در شهریور ۱۳۹۴ به کمتر از نصف شهریور پارسال کاهش یافت. تولید روزانه ایران‌ خودرو در مهرماه ۱۳۹۴ به حدود ۹۱۰ دستگاه رسید که این رقم نشان از رکود جدی بازار خودرو داشت (تولید روزانه ایران خودرو در اردیبهشت ماه ۹۴ حدود ۲۴۰۰ دستگاه بود). نتایج این پویش حکایت از موفقیت اتحاد مردم در مقابل افزایش قیمت خودرو داشت.

به هر حال این پویش نشان داد که مردم در مقابله با گرانی کاذب برخی کالاها نیازمند آن هستند که با یکدیگر در راستای عدم خرید آن کالا متحد شوند تا اولا قیمت آن کالا کاهش یابد و ثانیا دلالان نتوانند قیمت کالا را هر گونه که دوست دارند تعیین کنند.

مطالب مرتبط

روی خط خبر

  • پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه سردار سلیمانی: از کید دشمن غفلت نشود
  • مطهری: داعش رو به اضمحلال است ولی ممکن است روح داعشی‌گری در برخی از ما وجود داشته باشد
  • رابرت موگابه بالاخره استعفا کرد
  • تکلیف “حقوق‌های نجومی” مشخص شد
  • لاریجانی: پایان غائله داعش دستاورد مهمی برای ایران و ترکیه و روسیه بود
  • گام بعدی برای مرکل و آلمان چیست؟
  • پایان داعش به چه معنا است؟
  • وزیر اطلاعات: اختلاف بین مردم و مسئولان موجب از بین رفتن ابهت و صلابت کشور می‌شود
  • استیضاح«موگابه» با نشست پارلمان زیمبابوه کلید خورد
  • ظریف: رییس‌جمهور لبنان به دور از تحمیل دیدگاه‌های خارجی اقدام مناسب را انجام دهد
  • برخی باری به هر جهت بودن را عقل و تدبیر می‌دانند؛ اینها نفاق است
  • آمریکایی‌ها گفته بودند پایان داعش ۳۰ سال طول می‌کشد!
  • “چک‌ها” الکترونیکی می‌شوند
  • بهترین زمان برای خرید مسکن
  • ۱۷ برند خارجی پوشاک در ایران مجوز فعالیت گرفتند
  • جایگاه واقعی پزشکی قانونی در بحران تعریف نشده است
  • حکم اعدام پستچی قلابی، قطعی شد
  • لندن: احتمال عدم توافق در مذاکرات «برگزیت» وجود دارد
  • افزایش موارد خودکشی در بین نیروهای پلیس فرانسه
  • موتورسیکلت‌های کاربراتوری منبع ۱۹ درصد آلودگی شهر تهران هستند
  • «آذری جهرمی» با رئیس جمهوری تاتارستان دیدار کرد
  • سفارت ایران در سئول: یانگوم ۵۰ هزار دلار به زلزله‌زدگان کرمانشاه کمک کرده است
  • استاندارد اند پورز:ریاض به هزینه ۲۴۵ میلیارد دلار از ذخایر مالی مجبور شده/تنش های داخلی،عربستان را تهدید می کند
  • اخطاریه سازمان هواشناسی نسبت به آبگرفتگی معابر عمومی
  • ربیعی: اخلاق ناسالم اختلاس های چهار هزار میلیارد تومانی رقم می زند
  • تقویت انگیزه جنگل‌بانان و محیط‌بانان با تصویب لایحه حمایتی
  • وقتی زلزله را با بمباران اشتباه گرفتم
  • افزایش هزار درصدی مبادلات ارزهای مجازی
  • گزارش وزیر نفت از اجرای قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی با توتال
  • ویژه‌برنامه «۹۰» برای قرعه‌کشی جام‌جهانی