مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با تسنیم:

تمام گونه‌های امانی باغ وحش مشهد به تهران منتقل می‌شوند

    کد خبر :70996

مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان محیط زیست از ضبط گونه‌های امانی باغ وحش غیرمجاز و متخلف مشهد(وکیل‌اباد) خبر داد و گفت: به‌زودی گونه‌های ضبط شده به پارک پردیسان تهران منتقل خواهند شد.

علی تیموری در گفت‌وگو باخبرنگاران پویا درباره آخرین وضعیت باغ وحش وکیل‌آباد مشهد که دارای تخلفات و شرایط نامناسب در نگهداری از حیوانات بوده و اخطارهای لازم را از سه سال قبل دریافت کرده است، اظهار کرد: با توجه به شرایط نامناسب نگهداری حیوانات در باغ‌ وحش مشهد و بنابر اخطارهای صادر شده و عدم توجه به اخطاریه‌ها، اقدام به ضبط گونه‌های امانی این باغ وحش کرده‌ایم.

وی ادامه داد: متاسفانه طی سالهای گذشته برخی گونه‌ها به‌صورت امانی در اختیار این باغ‌ وحش قرار گرفته بود که در حال حاضر اداره کل استان، گونه‌های امانی را ضبط کرده و به‌زودی به پارک پردیسان تهران منقل خواهد کرد.

مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان محیط زیست تصریح کرد: بعد از انتقال گونه‌های امانی باغ وحش مشهد به پارک پردیسان تهران، کمیته ساماندهی باغ وحشها درباره سرنوشت آنها تصمیم‌گیری خواهد کرد.

تیموری با بیان اینکه گونه‌های امانی باغ وحش مشهد به‌زودی در روزهای آتی به تهران منتقل خواهند شد، گفت: بیشتر این گونه‌ها غیر بومی هستند و تعداد کمی از آنها را نیز گونه‌های بومی تشکیل می‌دهند.

وی تاکید کرد: اداره کل استان تمامی گونه‌های امانی را باید ضبط کند و سپس روند انتقال را انجام دهد؛ باغ وحش مشهد نیز باید به مرور محل جدیدی را انتخاب کند و بعد از تخلیه محل فعلی به انتقال گونه‌های مربوط به خودش بپردازد.

مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان محیط زیست ادامه داد: در حال حاضر اداره کل استان به غیر از دریافت گونه‌های امانی، فشارهای لازم را برای تخلیه محل باغ وحش وارد می‌آورد چرا که منطقه کنونی قابلیت کافی برای نگهداری حیوانات ندارد.

به گفته تیموری، متاسفانه باغ وحش وکیل‌آباد مشهد در محیطی مسکونی بنا شده و شرایط استقرار بنابر دستورالعملهای صادر شده را ندارد.

وی با بیان اینکه برخی گونه‌های باغ وحش مشهد امانی و برخی گونه‌ها نیز متعلق به خود این مجموعه است، اظهار کرد: برخی گونه‌های متعلق به باغ وحش مشهد در اختیار خود آنها باقی می‌ماند اما تمام گونه‌های امانی که در گذشته منتقل شده بود ضبط و عودت داده می‌شود.

مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: متاسفانه این گونه‌های امانی در گذشته به باغ وحش مشهد داده شده بود که با فشار سازمان محیط زیست هیچ‌ گونه جدیدی به آنها داده نشد و همین گونه‌ها هم در حال حاضر پس گرفته می‌شود.

تیموری توضیح داد: مهمترین علت ضبط و عودت گونه‌های امانی به‌دلیل شرایط نامناسب باغ وحش مشهد بوده و باید این باغ وحش ضمن تخلیه به‌دنبال مکانی تازه مطابق با قوانین و استانداردها باشد.

گفتنی است، باغ وحش وکیل‌آباد مشهد یکی از باغ وحشهایی است که در طی ماههای اخیر خبرساز شده و دلیل اصلی آن عدم توجه به دستورالعملها، تخلفات و شرایط نامناسب در نگهداری حیوانات بوده است.

فروش غیرقانونی گونه‌های حیات وحش و دورگه‌گیری از گربه‌سانانی چون شیر و ببر و تولید تایگون برخی دیگر از تخلفات باغ وحش وکیل‌آباد مشهد است که بارها مورد انتقاد فعالان زیست ‌محیطی و پیگیری رسانه‌ها قرار گرفته است.

پرونده فروش توله ببری که آبان سال گذشته تحت عنوان توله ببر سرگردان در خیابانهای مشهد خبرساز شد هم یکی از آخرین تخلفات این باغ وحش است که مورد پیگیری رسانه‌ها قرار گرفت اما با وجود همه حساسیتهای ایجاد شده هرگز متخلفان این پرونده معرفی نشده و مورد برخورد قرار نگرفتند.

این باغ وحش اکنون علاوه بر بسیاری از گونه‌های غیربومی که حفاظت از آنها به گفته مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست از اولیتهای این سازمان نیست اما از بسیاری از گونه‌های بومی، ارزشمند و بعضاً در خطر انقراض کشور مانند پلنگ، سیاه‌گوش، خرس، کفتار، گرگ، روباه، گوزن، گراز و پرنده‌های مهاجری چون فلامینگو در نامناسب‌ترین شرایط ممکن نگهداری می‌کند.

فعالان زیست محیطی و دفاع از حیوانات، انتظار دارند که هر چه زودتر وضعیت باغ وحش مشهد تغییر کند و جلوی تخلفات مختلف و شرایط نامناسب نگهداری حیوانات گرفته شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید