مسئولیت صدور اسناد مالکیت خودرو با پلیس است

    کد خبر :70951

رئیس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا تاکید کرد که مسئولیت صدور گواهی نامه رانندگی، اسناد مالکیت و پلاک خودرو بر عهده نیروی انتظامی است.

به گزارش ایسنا، سرهنگ محمد ترحمی با اشاره به ثبت اموال رسمی و غیر رسمی گفت: برابر ماده 47 قانون ثبت، ثبت اسناد اموال غیرمنقول اجباری است و اموال منقول مثل اشیایی که در زندگی روزمره با آنها خیلی سروکار داریم و فراوانی بسیاری هم دارند ثبت آنها در دفاتر اسناد رسمی اجباری نیست.

 

رئیس اداره حقوقی راهور ناجا با تاکید بر اینکه صدور سند مالکیت و پلاک خودرو توسط نیروی انتظامی اعتبار سند رسمی را دارد، توضیح داد: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران برابر شرح وظایفش مستند به ماده 22 قانون حمل و نقل و عبور کالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران مصوب 1388 مجلس شورای اسلامی که می گوید مسئولیت صدور سند مالکیت و پلاک خودرو در قلمرو ایران با نیروی انتظامی است و باید صادر کند با توجه به اینکه در حدود صلاحیتش و نزد مامورین رسمی انجام می شود، سند رسمی است و اعتبار سند رسمی را دارد.

 

وی در خصوص مسئولیت جدید نیروی انتظامی در صدور سند مالکیت گفت: باتوجه به ابهاماتی که در سال های گذشته بود و همچنین ابهامی که در کمیسیون اصل 90 مجلس ایجاد شد، مراتب را توسط فرمانده نیروی انتظامی از مجلس مورد استعلام قرار دادیم. نظر مجلس شورای اسلامی در 16 خرداد ماه سال 96 صادر و در 30 خرداد 96 به نیروی انتظامی ابلاغ شده است. در این نظر می فرمایند مستند به ماده 22 قانون حمل و نقل و عبور کالای خارجی از قلمرو ایران، مسئولیت صدور گواهی نامه رانندگی، اسناد مالکیت و پلاک خودرو در قلمرو ایران بر عهده نیروی انتظامی است.

 

ترحمی افزود: همچنین بیان شده که به موجب ماده 1287 قانون مدنی سند خودرو صادره از سوی نیروی انتظامی رسمیت داشته و در طرح دعاوی محاکم قضایی می تواند به عنوان سند رسمی تلقی شود.

 

رئیس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا که دریک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، در خصوص نحوه صدر سند مالکیت خودرو گفت: شخصی که برای گرفتن سند مالکیت و نقل و انتقال وسیله اش به مراکز پلیس مراجعه می کند، ابتدا اصالت وسیله نقلیه اش مشخص می شود، دوم هویت متعاملین مشخص می شود. در نهایت با پرداخت دیون معوق و عوارضی که به آنها بار بوده در مدتی که از وسیله نقلیه را داشته اند، تعویض پلاک به نام مالک جدید انجام می شود و یک سندی به نام سند مالکیت که رسمی است و اثبات کننده مالکیت آنها است تحویل داده می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید