پیش‌بینی رابطه روحانی و اصلاح‌طلبان در 4 سال آینده

    کد خبر :70564

دبیرکل حزب اسلامی کار می گوید: لان موضوع تقسیم بندی اصولگرایی و اصلاح طلبی نیست بلکه مهم این است که آقای روحانی بتواند به وعده هایی که زمان انتخابات به مردم داد عمل کند.

اصلاح طلبان انتظارات زیادی از دولت دوازدهم دارند چون موفقیت دولت همچون حکم آب حیات برای آنها است. اگر روحانی نتواند به وعده هایش عمل کند روزنه های امیدی که اصلاح طلبان برای بازگشت مستقل به عرصه قدرت پیدا کردند، کور خواهد شد.

حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار از جمله کسانی است که می گوید به جای اصرار بر افراد کابینه، باید دنبال عملکرد اصلاح‌طلبانه باشد.

مشروح گفتگوی نامه نیوز با دبیرکل حزب کار را در ادامه بخوانید؛

***

قرار است روز تحلیف نام وزیران پیشنهادی تقدیم مجلس شود، اصلاح طلبان از نوع انتخاب افراد اظهار دغدغه و نگرانی می کنند و معتقدند این ترکیب با خواسته 24 میلیونی که به روحانی رأی دادند مغایرت دارد، نظر شما چیست این اظهار دغدغه ها به نمایندگی از مردم چقدر واقعی و چقدر جناحی است؟

مگر قرار است قلابی باشد؟ ضمن آنکه هنوز اسامی اعضای کابینه اعلام نشده است.

پس چرا اینقدر اصلاح طلبان اظهارنگرانی می کنند؟

حتما آنها اطلاعاتی دارند که من ندارم. بعد از آنکه لیست اعضای کابینه دولت آینده اعلام شد می توان درباره کیفیت و ماهیتش صحبت کرد.

به نظر شما اینکه اصولگرایان که از نوع چینش کابینه اعلام رضایت کردند، علتش چیست؟

نمی دانم آنها از چه اعلام رضایت کردند، حتما اطلاعاتی دارند که ما نداریم. وقتی هنوز رسما نام اعضای کابینه اعلام نشده، نمی توان براساس شایعات اظهارنظر کرد.

شما خودتان وزیر دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی بودید، انتقادی که مطرح می شود این است که کابینه دوم آقای هاشمی متمایل به جناح راست شد و این یک اشکال و اشتباه بود که آقای هاشمی مرتکب شد، این نقد را وارد می دانید یا خیر؟

خیر، آقای هاشمی هیچ وقت دولتی تشکیل نداده بود که چپ یا راست باشد چون از همه گروه ها و جریانات راست و چپ در دولت او بودند. از آنجا که خود آقای هاشمی مطلع و مدیر بود می توانست همه را مدیریت کند به خاطر آنکه اطلاعاتش در حدی بود که هر شخصی در هر گروه بندی سیاسی بود مدیریت و سیاست آقای هاشمی را می پذیرفت و کار انجام می شد. پس تشکیل کابینه با حضور همه گرایش های جناحی به توانایی آقای هاشمی ربط داشت و در همه بخش ها خط و مشی‌ای که آقای هاشمی ترسیم کرده بود دنبال می شد بنابراین دولت آقای هاشمی را نمی شود به عنوان یک دولت دست چپی یا دست راستی توصیف کرد.

دولت اول آقای هاشمی باید از مجلس سوم رأی اعتماد می گرفت که اکثریت آن را نیروهای جناح چپ تشکیل می دادند اما دولت دوم او با مجلس چهارم همزمان شد که اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان جناح راستی بودند، برای همین می گویند دولت دوم آقای هاشمی راستگراتر شد.

البته اگر این اتفاقی افتاده باشد طبیعی است اما چنین نشد. آقای هاشمی خودش مدیرانش را انتخاب می کرد.

اگر آقای روحانی هم بخواهد همین مشی را دنبال کند و دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم اصولگراتر شود، می تواند مورد انتقاد قرار گیرد؟

همانطور که گفتم درباره کابینه ای که رسما اعلام نشده اظهارنظر نمی کنم. نباید پیشاپیش قضاوت کرد.

آقای روحانی می خواهد به مطالبات مردم پاسخ گوید و به شعارهای انتخاباتی اش عمل کرد، اگر بخواهد به همین خاطر کمی به جناح راست متمایل شود به نظر شما اصولگرایان از حجم انتقادهای شان نسبت به دولت خواهد کاست؟

اگر گفته باشد من اصلاح طلبانه رفتار می کنم من این اقدامات و تحولات را انجام می دهم خوب باید بر همان اساس عمل کند. پس الان موضوع تقسیم بندی اصولگرایی و اصلاح طلبی نیست بلکه مهم این است که آقای روحانی بتواند به وعده هایی که زمان انتخابات به مردم داد عمل کند.

اینکه برخی اصلاح طلبان انتخاب دوباره عبدالرضا رحمانی فضلی را برای وزارت کشور خط قرمز می خوانند و معتقدند حتما باید وزیر کشور دولت آینده اصلاح طلب باشد، به نظر شما خواسته درستی است؟

آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور زمان انتخابات وعده هایی به مردم داده، در دولت آینده آن وعده ها باید محقق شود. کسانی می توانند آن وعده ها را محقق کنند که باور و اعتقادشان همین است، حالا هر کسی در این زمینه ها درست عمل می کند، می تواند برای حضور در کابینه آینده مورد توجه واقع شود و هر کسی هم که درست عمل نکرده طبیعتا باید کنار گذاشته شود.

به نظر شما رابطه دولت آقای روحانی و اصلاح طلبان همچون 4 سال گذشته خواهد بود یا اصلاح طلبان در 4 سال آینده رویکرد جدیدی را نسبت به آقای روحانی اتخاذ خواهند کرد؟

بستگی به رفتارهای متقابل دارد. هر رفتاری آقای روحانی با اصلاح طلبان داشته باشد طبیعتا آنها هم یک رفتاری متناسب با همان پیش می گیرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید