۱۰شرکت هواپیمایی در آستانه لغو مجوز فعالیت

    کد خبر :70465

 

اواخر شهریورماه سال گذشته بود که 8شرکت هواپیمایی مجوز تأسیس گرفتند و پس از آن دو شرکت دیگر هم به این مجموعه‌ها اضافه شدند.

این مجموعه یکسال(دو شش ماه) فرصت داشتند تا نسبت به خرید هواپیما اقدام کنند.حال با نزدیک شدن به پایان مهلت سؤال این است که شرکت‌های هواپیمایی که اصرار برتأسیس داشتند چند فروند هواپیما خریداری کردند. از همان ابتدا که این مجموعه‌ها شکل گرفتند مباحث مالی آنها مورد سؤال قرار می‌گرفت و حتی دغدغه دولتی‌ها هم این بود که این مجموعه‌ها توان تأمین منابع مالی را دارند. در آن زمان شروطی که برای ایجاد ایرلاین‌های جدید در نظر گرفته شده بود که شامل داشتن بودجه به میزان 350 میلیارد تومان، خریداری 5 فروند هواپیما(به‌صورت ملکی)، حداقل 5 فروند هواپیما باید تولید سال 2000 به بعد باشد و نهایت امر اینکه الزام‌های فنی را داشته باشند.

به گزارش بازتاب به نقل از ایران ، علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره 10شرکت هواپیمایی که مجوز تأسیس گرفتند و هنوز هواپیمایی را وارد ناوگان هوایی کشور نکردند گفت: این شرکت‌ها سال گذشته موافقت اصولی گرفتند و بنا شد برای خرید هواپیما مذاکرات خود را آغاز کنند. این شرکت‌ها در حال ایجاد سامانه‌های مورد نیاز برای عملیات پروازی هستند. طبق گزارش‌هایی که از سوی شرکت‌ها به ما داده شده است اکثر آنها در حال خرید هواپیما هستند اما این خرید مستلزم گرفتن مجوز و تأمین منابع مالی است. وی با بیان اینکه 10 شرکت هواپیمایی به دنبال خرید هواپیماهای نو و دست دوم هستند اظهار داشت: تا 10 سال آینده حداقل به 500 هواپیمای جدید نیاز داریم. لذا شرکت‌ها برای آنکه باقی بمانند باید نسبت به تأمین هواپیما اقدام کنند در غیر این‌صورت با پایان یافتن شش ماه دوم معلوم نیست که با درخواست آنها موافقت می‌شود یا خیر.

وی با اشاره به اینکه 10شرکتی که مجوز گرفتند می‌توانند منابع مالی برای خرید هواپیما را تأمین کنند خاطرنشان کرد: هر کدام از شرکت‌ها بر اساس نوع گواهینامه‌ای که می‌گیرند توانایی خرید 2 الی 5 فروند هواپیما را دارند.تصور می‌کنم شرکت‌ها تا 7الی 8 ماه آینده بتوانند هواپیماهای جدید را وارد ناوگان هوایی کشور کنند. البته هنوز معلوم نیست که برای شش ماه سوم به آنها مجوز داده شود.دولت در این باره تصمیم‌گیری نکرده است.

عابدزاده با بیان اینکه در مورد شرکت‌های هواپیمایی طبق ضابطه حرکت خواهیم کرداظهار داشت: هیچ‌کدام از شرکت‌ها برای ما فرقی ندارند.هر شرکتی که بتواند به تعهدات خود پایبند باشد باقی می‌ماند. اما انتظار داریم شرکت‌ها سرمایه مالی لازم را داشته باشند تا نسبت به خرید هواپیما اقدام کنند.

وی درباره میزان پولی که برای خرید هواپیماهای جدید به کشور پرداخت شده است گفت: جزئیات قراردادهای تجاری محرمانه است اما برای خرید هواپیماهای جدید از فاینانس استفاده شده است. بدین جهت شرکت‌ها به‌دنبال فاینانس بین‌المللی هستند. البته کارخانه سازنده هم اعلام آمادگی برای تأمین فاینانس تعدادی از هواپیماها را کرده است. در مورد هواپیماهای ای‌تی‌آر هم شرکت‌های هواپیمایی به‌دنبال فاینانس هستند اگر این مشکل حل شود هواپیماهای جدید دیگری هم وارد ایران خواهد شد. وی در خصوص هواپیمایی که قرار است به ایران هدیه داده شود هم گفت:این هواپیما در قرارداد تجاری دیده شده است. وقتی از یک مجموعه‌ای مانند بوئینگ و ایرباس خریدی صورت می‌گیرد آن شرکت بسته‌های تشویقی در نظر می‌گیرد.از آنجا که معامله ایران در مورد خرید هواپیما بزرگ بود طبیعتاً کارخانه سازنده امکاناتی را برای ما قائل شد. این امکانات می‌تواند قطعات، هواپیما یا بحث آموزشی باشد. لذا در مورد هدیه‌ای که داده می‌شود ایران پولی پرداخت نمی‌کند.هواپیمایی هم که در این بسته برای ایران لحاظ شده است معلوم نیست چه زمان تحویل داده شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید