گلایه از برخورد داوران آیینی سنتی

    کد خبر :70373

تینو صالحی با گلایه از رفتار و برخورد داوران جشنواره آیینی سنتی و بازبینی نکردن نمایش «نحس»، از اجرای عمومی این اثر در اوایل سال ۹۷ در تئاتر شهر خبر داد.

تینو صالحی نویسنده و کارگردان تئاتر درباره مسایلی که در جریان بازبینی جشنواره آیینی سنتی برایش رخ داده است به خبرنگار مهر گفت: برای حضور در هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی سنتی در حال آماده سازی نمایش «نحس» بودم. میزانسن و حرکات بازیگران این نمایش در ارتباط مستقیم با یک سازه ۲۰۰ کیلویی بود و من بدون این سازه نمی توانستم کار را تمرین کنم به هم دلیل برای تمرین های این نمایش یک پلاتو بزرگ گرفتم و ۱۰ روز قبل از بازبینی نیز به صورت شفاهی به دبیرخانه اعلام کردم که به دلیل وجود این سازه مجبورم در یک پلاتو دیگر میزبان بازبین ها باشم.

وی ادامه داد: حتی سه روز قبل از بازبینی نیز در یک نامه به صورت کتبی درخواستم را مطرح کردم اما ۲ ساعت مانده به بازبینی به من اعلام کردند که داورها نمی توانند به دیدن کار بیایند. در واقع مخالفت با این کار لازمه اش این است که از قبل به من اطلاع دهند اما این اتفاق نیفتاد و استدلال داورها نیز این بود که بازبینی از این نمایش در یک پلاتو دیگر و با وجود یک سازه عادلانه نیست درحالی که این سازه دکور محسوب نمی شود و مثل یکی از بازیگران نمایش است و بازیگران بدون آن نمی توانند به درستی در میزانسن قرار گیرند و بازی کنند.

صالحی یادآور شد: داود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره به من گفت این اتفاق به دلیل اشتباه دبیرخانه بوده چون نامه من را همان روز به دستشان رسانده بودند. بعد به من پیشنهاد دادند که کار را همان روز بدون سازه اجرا کنم درحالی که این امر امکان پذیر نبود و من حداقل باید یکی دو روز با بازیگرانم بدون این سازه تمرین می کردم. در نهایت به من اعلام کردند که فیلم کار را تا ساعت ۸ شب همان روز به آنها تحویل دهم که فیلمِ نمایش را به سختی و با موبایل تهیه کردم و روز بعد به آنها تحویل دادم اما در نهایت کار را رد کردند.

کارگردان «حکومت نظامی» با اشاره به اینکه مدیرکل هنرهای نمایشی را در جریان این اتفاقات قرار داده است، بیان کرد: آقای شفیعی از اینکه بازبین ها حاضر نشدند از کار بازبینی کنند خیلی تعجب کرد اما در نهایت برای این کار هیچ اتفاقی نیفتاد. انتظار من این بود که حداقل برای ۱۰ سال حضور من در جشنواره آیینی سنتی و اندک سابقه ای که دارم احترام قایل شوند و لااقل دبیرخانه جشنواره به دلیل این سهل انگاری از من عذرخواهی کند.

این مدرس تئاتر متذکر شد: انتظارم این بود که به جشنواره آیینی سنتی دعوت شوم اما مثل همه کارگردان های دیگر نمایش را برای بازبینی آماده کردم ولی متاسفانه یکی از داورها که سال هاست از فضای تئاتر دور است و حتی اسم من را هم نشنیده بود به من توهین مستقیم کرد و گفت «اصلا تو کی هستی که ما باید بیاییم کارت را ببینیم».

صالحی درباره داستان نمایش توضیح داد: این اثر نمایشی که «نحس» نام دارد براساس یک افسانه کردی نوشته شده و در قالب یک تئاتر موزیکال ایرانی با دیالوگ های ضربی و به همراه آواز اجرا می شود. نمایش قالب مدرنی دارد اما طراحی صحنه و تکنیک های کارگردانی براساس نمایش تخت حوضی شکل گرفته است. این نمایش قصه کودکی است که بعد از ۱۱ کودک مرده با جادو به دنیا می آید و از همان کودکی به عنوان یک نیروی شر شناخته شده و باعث از بین رفتن افراد خانواده اش می شود. در این نمایش نگاه فانتزی به داستان و اتفاقات داشته ام.

وی اضافه کرد: برای اجرای عمومی این اثر نمایشی با تئاتر شهر صحبت هایی کرده ام اما به دلیل فشرده بودن اجراهای این مجموعه در سال ۹۶ احتمالا اجرای کار به اوایل سال ۹۷ موکول می شود اما من تا زمان اجرای عمومی تمرین ها را متوقف نمی کنم. برای اجرای این نمایش در جشنواره آیینی سنتی سه ماه و نیم تمرین کردیم و به راحتی ۷ ماه دیگر نیز نیازمند تمرین هستیم. حسین شفیعی، شی‌ملکیان، نجلا نظریان، مهناز کرباسچیان بازیگر و فرزاد برهمن به عنوان بازیگر و خواننده در این نمایش حضور دارند.

این بازیگر تئاتر اضافه کرد: در این نمایش منتخبی از دانشجویان هنر و معماری به همراه تعدادی از هنرجویان ورک شاپ های بازیگری که برگزار کرده ام، حضور دارند. یک پسر بچه ۷ ساله نیز نقش اصلی نمایش را بازی می کند.

صالحی در پایان صحبت هایش عنوان کرد: توهین هایی که به من شده بسیار دلگیرم کرده است. گلایه من از بی حرمتی است که داوران جشنواره نسبت به من داشته اند و بدون هیچ توضیحی نمایش را از جشنواره کنار گذاشتند. حداقل دبیرخانه بابت اتفاقاتی که رخ داده و اینکه نامه را دیر به دست داوران رسانده بود باید از من عذرخواهی می کرد. به همین دلیل در حال تنظیم شکایت نامه ای هستم تا به صورت قانونی از توهین ها و درخواست های غیر معقول داوران شکایت کنم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید