ثبات تابستانی در بازار ارز

    کد خبر :70312

 

3763 تومان، میانگین قیمت دلار طی سه ماهه گذشته در بازار است.

ارز اردیبهشت ماه امسال را با قیمتی حدود 3700 تومان شروع کرد و با وجود عبور از انتخابات ریاست جمهوری، نوسانات چندانی به خود ندید. در انتهای اردیبهشت، قیمت دلار به 3740 تومان رسید و خرداد ماه نیز، با دلار 3745 تومانی تمام شد. بالاترین قیمت در تیرماه نیز، 3789 تومان بود و ماه مرداد با ارز 3775 تومانی آغاز شد.

به گزارش بازتاب  به نقل از ایران ، حالا در میانه مرداد ماه نرخ دلار حدود 3800 تومان است و بازار با اندکی افزایش قیمت، همچنان روزهای آرامی را می‌گذراند. البته برخی کارشناسان معتقدند که همین نوسان نیز به دلیل افزایش سفرهای تابستانه و تزریق ارز به بازار است که با کاهش تقاضا، از حجم نوسانات کاسته شد. عده‌ای نیز اعتقاد دارند که دولت توانسته بازار را در شروع نوسان، کنترل و از افزایش یکباره نرخ ارز جلوگیری کند.

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، معتقد است اکنون در بازار ارز ثبات وجود دارد و می‌گوید: «این ثبات در بازار ارز باید حفظ شود و پس از انتخاب اعضای کابینه نباید شاهد نوسان و افزایش قیمت ارز بود، چراکه یکی از برنامه‌های اصلی دولت یازدهم باید تک نرخی کردن ارز باشد.»

این در حالی است که تولیدکنندگان و صادرکنندگان معتقدند قیمت ارز پایین است و باید قیمت‌ها «واقعی» شود تا تولید و صادرات پا بگیرد. محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران پیش از این گفته بود: «قیمت تمام شده برای تولید بالاست و با اختلاف نرخ ارز داخل و خارج، صادرات نمی‌تواند پا بگیرد. در بازار ثبات خوبی وجود دارد ولی ما معتقدیم نرخ ارز در حال حاضر پایین است و واقعی نیست. برای همین اگر دولت اجازه دهد نرخ ارز آرام آرام افزایش پیدا کند و به کانال 4 هزار تومانی برسد، برای صادرکنندگان اتفاق خوبی خواهد بود.»

دولت یازدهم، یکی از اصلی‌ترین وعده‌هایش ثبات در نرخ ارز و پیش‌بینی پذیر کردن آن بود و توانست به این وعده عمل کند. پس از پایان سال 91، تجربه نوسانات دو هزار تومانی ارز، دیگر هیچ وقت تکرار نشد.

حمیدرضا برادران شرکا، اقتصاددان درباره وضعیت بازار ارز در سال‌جاری می‌گوید: «با بهبود انتظارات و بهبود نسبی وضع ذخایر ارزی کشور، بازار ارز در‌ سال ٩٥ در مجموع با آرامش نسبی مواجه بود و نوسانات فصلی نیمه دوم‌ سال ١٣٩٥ نیز، با تداوم جریان صادرات با دخالت بانک مرکزی مدیریت شد. با توجه به وضع مناسب ذخایر نفتی و تأمین ورودی ارز مورد نیاز کشور و احتمال تقویت نسبی قیمت‌ها، نباید چندان نگران بی‌ثباتی بازار ارز در‌ سال‌جاری بود.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید