همایش شورای توسعه فرهنگ قرآنی فرصتی کم نظیر برای هم اندیشی

    کد خبر :70152

تهران – ایرنا – رئیس همایش تخصصی بررسی مسائل اساسی فراروی اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی گفت: این همایش فرصت کم نظیری را در اختیار ما قرار داد تا گستره ای فراتر از کارشناسان را برای هم اندیشی فرابخوانیم.

حجت الاسلام سعید بهمنی روز شنبه به خبرنگار معارف ایرنا گفت: هیات پایش عملکرد کمیسیون‌ها و دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی از دی سال 1394 آغاز به کار کرد که 26 جلسه تاکنون برگزار شده و بعد از دریافت و تحلیل گزارش ها و شناخت مسائل اساسی اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی پیشنهاد شد تا فراتر از چرخه کمیسیون ها و شورا تحقیق کنیم.
وی افزود: به همین دلیل برای اینکه مسائل اساسی فراروی اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی را با کارشناسان در افق وسیعتری در میان بگذاریم، پیشنهاد برگزاری این همایش مطرح شد و هیات پایش ضمن موافقت با برگزاری آن، موضوع را به دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی اعلام کرد.
این عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی اضافه کرد: با توجه به حضور کارشناسان ممتاز قرآنی و اهتمام دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی می توان گفت برپایی این همایش، فرصت کم نظیری را در اختیار ما قرار داد تا از آن حیطه های تکراری در جلسات کمیسیون و شورای توسعه بیرون بیاییم و گستره ای فراتر از کارشناسان را برای هم اندیشی فرابخوانیم.

** نتایج گزارش ها روی میز سه وزیر
بهمنی همچنین گفت: بعد از تحلیل گزارش های ارائه شده در هیات پایش دو مرحله را در نظر گرفتیم که یکی برگزاری این همایش در چهار نشست تخصصی پژوهش و آموزش عالی، آموزش عمومی، تبلیغ و ترویج و نشست دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی بود که قرار است پس از تدوین نظرات کارشناسان هیات پایش، نتایج این همایش به وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و آموزش عالی به عنوان روسای کمیسیون های سه گانه ارائه شود.
وی افزود: در واقع به جای اینکه نتایج همایش در صحن شورای توسعه فرهنگ قرآنی مطرح شود، این گزارش ها را با روسای کمیسیون ها در میان می گذاریم تا این وزیران بدانند که در مجموعه ای که باید مدیریت می کردند، چه گزارشی آماده شده است.
این کارشناس قرآنی همچنین گفت: به نتایج این همایش خوشبین هستیم تا در تعامل با روسای کمیسیون ها، یافته های جدیدتری داشته باشیم چون از نظر حقوقی و تسلط اجرایی که روسای کمیسیون ها بر امور قرآنی دارند، امیدواریم مطالب ما برای روسای کمیسیون ها مفید باشد و ما نیز از مطالب آنان بهره مند شویم تا مجموعه این نظرات و راه حل های بررسی شده در صحن شورای توسعه فرهنگ قرآنی مطرح شود.
وی افزود: بعضی از راه حل ها از سوی اعضای هیات پایش و بعضی در همایش مطرح شده و برخی راه حل ها نیز در دیدار روسای کمیسیون ها و وزرا مطرح خواهد شد.
بهمنی همچنین گفت: احساس ما این است که یک مدل جدید از پایش و مساله یابی و راه حل ها را تجربه می کنیم که کمتر جایی اینگونه بوده است چون معمولا همایش ها و گزارش های مختلفی را دیده ایم ولی این همایش با بهره وری بیشتری همراه خواهد بود.

** شورای توسعه فرهنگ قرآنی فعال تر از کمیسیون ها است
عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به حضور نداشتن وزرا در کمیسیون های سه گانه گفت: گاهی جلسات دبیرخانه شورای توسعه به حد نصاب نمی رسد که سازوکارهایی برای کاهش این آسیب در نظر گرفته شده و آئین نامه های جدیدی ابلاغ شده است.
وی افزود: مهمترین مساله در این زمینه حاضرنشدن برخی وزرا و معاونان رئیس جمهوری است که بخشی از این مساله قابل درک است. مثلا ممکن است این مسئولان همزمان با برگزاری جلسات شورا در سطح بالاتری مانند جلسات هیات دولت شرکت کنند و در نتیجه نتوانند در جلسات شورا حاضر شوند.
بهمنی با مقایسه جلسات برگزار شده در کمیسیون های تخصصی و دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: به رغم مشغله های اعضای شورای توسعه جالب است که تعداد جلسات برگزار شده در شورا بیشتر از کمیسیون ها بوده است.
وی افزود: کمیسیون ها هر ماه باید یک جلسه تشکیل دهند ولی اصل شورای توسعه که با حضور شش تا هفت نفر از هیات دولت یعنی چند معاون ریاست جمهوری و چند وزیر برپا می شود، طبق قانون هر دو ماه باید یک جلسه تشکیل دهند و این مساله نشانگر آن است که اعضای دبیرخانه شورای توسعه از کمیسیون ها فعالتر هستند.
به گزارش ایرنا همایش تخصصی بررسی مسائل اساسی فراروی اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی به منظور استفاده از نظرات نخبگان، کارشناسان و صاحبنظران قرآنی روز یکشنبه هشتم مرداد ماه با برگزاری چهار نشست تخصصی در اردوگاه شهید باهنر تشکیل شد و مسئولان و کارشناسان قرآنی در حوزه های آموزش عمومی قرآن، حوزه پژوهش و آموزش عالی و همچنین در حوزه تبلیغ و ­ترویج قرآنی به ارائه نظر پرداختند.
حجت الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در افتتاحیه این همایش گفت: طرح پایش دستگاه های قرآنی کشور را تاکنون در سه دوره برگزار کردیم و محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی سال گذشته طی حکمی حجت الاسلام سعید بهمنی را به عنوان مسئول پایش معرفی کردند.
بهمنی نیز با ارائه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در دبیرخانه این همایش و همچنین هیات پایش گفت: کارهای قرآنی بسیاری بر زمین مانده و چشمان بسیاری از تشنگان فرهنگ قرآنی نظاره گر عملکرد ما در این زمینه است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید