برگزاری نخستین دعای کمیل حج ٩٦ در فضای محصور مدینه

    کد خبر :69935

نخستین دعای کمیل حج ٩٦ با حضور زائران ایرانی در فضای محصور شهر مدینه در حالی برگزار شد که هر سال، این مراسم در بین‌الحرمین و در کنار قبرستان بقیع و مزار پیامبر (ص) برگزار می‌شد.

به گزارش ایسنا، همزمان با حضور بیش از ١١ هزار زائر ایرانی در مدینه، شامگاه گذشته (۱۲ مردادماه) نخستین دعای کمیل حج ٩٦ آنچنان که در توافق وزارت حج عربستان و سازمان حج و زیارت ایران آمده بود، در سه هتل محل اسکان ایرانی‌ها برگزار شد. این در حالی است که سال‌های گذشته، این مراسم عبادی و مذهبی که صرفا مختص ایرانی‌هاست، با تدابیر امنیتی پلیس عربستان، در فضای آزاد بین‌الحرمین برگزار می‌شد.

براساس اظهارات قبلی مقامات سعودی، مراسم دعای کمیل ایرانی‌ها، یکی از منظم‌ترین اجتماع‌های زائران خارجی در عربستان بوده که تا کنون تنشی را ایجاد نکرده است؛ اما در تفاهم‌نامه حج دو کشور، عربستان از ایران خواسته این مراسم را که همزمان با حضور ایرانی‌ها در شهر مدینه و در چهار نوبت برگزار می‌شود، در محل استقرار ایرانی‌ها برپا کند.

در این‌باره حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر – سرپرست حجاج ایرانی و نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت – گفته است که برگزاری مراسم دعای کمیل به این شکل، مانع برپایی مراسم سیاسی و عبادی برائت از مشرکین نخواهد بود، چراکه آن مراسم سال‌هاست در محل استقرار زائران ایرانی در صحرای عرفات برگزار می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید