فاصله زیادی از تئاتر ناب گرفته‌ایم

    کد خبر :69757

بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما و داور دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی گفت: امروز ما از تئاتر ناب که در غایت خود تعالی انسانی را در بردارد فاصله گرفته‌ایم. مسیر ما آرام به سمت یک سطحی‌نگری خارج از عرف و قاعده انسانی حرکت کرده است.

به گزارش خبرنگار تئاتر فارس، دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی پس از چند سال متوالی امسال نیز در استان خراسان شمالی، شهر بجنورد با حضور هنرمندان مختلف از شهرها آغاز شده و تا یازدهم ادامه یافت.

پیام دهکردی بازیگر و کارگردان سینما و تئاتر این دوره به عنوان داور جشنواره تئاتر رضوی انتخاب شده بود.

دهکردی درباره علت حضورش در این جشنواره گفت: معمولا من داوری قبول نمی‌کنم و در تمام این سال‌ها هم به ندرت تصور می‌کنم پیش آمده باشد که کاری را قبول کرده باشم، چون هم کار سختی است هم من هم خیلی وسواسی هستم.

وی با اشاره به اینکه شاید داوری این جشنواره به همان اندازه برایش سخت باشد که انگار یک نمایشنامه سخت را روی صحنه ببرد، گفت: درباره داوری این جشنواره هم آقای شفیعی با من صحبت کردند و من هم دقیقا نمیدانم که چه شد این کار را قبول کردم . مصداق این شعر که شاعر می‌گوید:

چیست این سقف بلند ساده بسیار نقش

زین معما هیچ دانا در جهان آگاه نیست

دهکردی با تأکید بر فشردگی زمانی‌اش و صحبتی که با مهدی شفیعی برای این جشنواره داشته گفت: شرایط کار را که پرسیدم بعد از فکر کردم در نهایت پذیرم اما باورم بر این است که این محاسبه و این آمدن و رفتن یک بخش کوچکش من دخیل بودم، بخش دیگر پنهانش را نمی‌توانم کتمان کنم و نمی‌توانم بگویم که من در آن دخیل نبودم.

وی در ادامه یادآور شد: امروز ما در روزگاری زندگی می‌کنیم که اگر من به شما پاسخ قلبی‌ام را دراین رابطه بگویم که من دراین امر محاسبه‌ای نداشتم یک فراخواندگی و دعوت شدگی بود، ممکن است حمل بر چیزهای دیگر شود اما واقعیت همین است که به شما گفتم و جز این چیزی نیست.

این بازیگر و کارگردان تئاتر در پاسخ به این سوال که چقدر در زمینه تئاتر رضوی نیاز به کار در جامعه داریم، گفت: خیلی جای خالی در این زمینه وجود دارد. یک جمله‌ای دکتر استوکمان در دشمن مردم دارد که می‌گوید من به این نتیجه رسیده‌ام که آب شهر آلوده نیست، اخلاق آلوده شده است. من هم باورم همین است که ما بیش از هر چیزی باید به ذات و بنیاد تئاتر رجوع کنیم.

وی با بیان اینکه تصور می‌کند از تئاتر ناب که در غایب خود تعالی انسانی را در بر گرفته فاصله گرفته‌ایم، گفت: امروز مسیر ما آرام به سمت یک سطحی‌نگری و سطحی شدن خارج از عرف و قاعده انسانی حرکت کردن است.

دهکردی در این باره توضیح داد: بحث بر سر این نیست که اخلاق جامعه میگوید فحش دادن بد است بلکه مسئله اصلی این است که فحش دادن یا رکاکت با ضرب آهنگی کائناتی هر انسان در تعارض است. به همین دلیل است که وقتی ترافیک میبینیم حالمان بد می شود چون زشتی میبینیم و این همان بخش دوست نداشتنی وجود انسان است به همان نسبت وقتی زیبایی مبینیم حالمان خوب می شود بنابراین ما به این جنس کارها نیاز داریم.

این بازیگر سینما و تئاتر یادآور شد: برای ما باید مهم باشد که کاری تولید کنیم که در آن شعارزدگی و سطحی نگری نباشد، چون معمولا وقتی عنوان یک جشنواره روی کارهایی می خورد ناگهان کارها سطحی و شعارزده می شوند،این کارها نه تنها اثرگذار نیستند بلکه نتیجه معکوس هم میدهند من فکر میکنم کارهای خوب از این جنس اگر شعارزده نشوند، با پوست و گوشت انسان و مصائب او عجین باشند تأثیرگذار خواهند شد و مطمئن باشید اتفاقات خوبی را در آینده رقم می زنند.

دهکردی با اشاره به ارادت خالصانه و ویژه ای که به امام هشتم (ع) دارد گفت: واقعا فکر میکنم بخش اعظم این جشنواره یک فراخواندگی بود البته دوست ندارم این را بگویم اما شما حال و هوای من را در زمان تماشای کارها دیدید و متوجه شدید من چقدر سخت‌گیر هستم و شاید شب انتخاب آثار تاصبح هم خوابم نبرد که مبادا اشتباهی رخ دهد بنابراین هیچوقت پی‌گیر این نوع کارها نیستم .

وی با تأکید بر اینکه هنرمند رضوی باید بر مسائل مختلف از عدل و عدالت گرفته تا بخشش و صبر تأمل کرده و بدان ها بپردازد گفت: اما متأسفانه شاهد بودیم خیلی این کارها دیده نشد شاید فقط کارهایی که نامی از امام رضا(ع) آورد مسئولان باید در این زمینه فکری بکنند مادر حوزه مدیریتی هم شاید ضعف‌هایی داشته باشیم که باید رفع شود.

دهکردی درباره فعالیت های شخصی تئاتری خودش گفت: یک کار تئاتر امسال آماده خواهم کرد که احتمالا بهار 97 به صحنه برود و درباره آن بعدتر صحبت خواهم کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید