۴۵ سال سابقه کار تئاتر در مشهد دارم

    کد خبر :69747

بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر عنوان کرد: زمانی که نمایشی در خارج از ایران درباره امام رضا(ع) به صحنه می‌بردیم مردم همه گریه می‌کردند و می‌گفتند: ما را به زیارت امام رضا(ع) بردی و حتی خارجی‌ها هم برایشان خیلی تأثیرگذار بود.

به گزارش خبرنگار تئاتر فارس، علیرضا سوزنچی از آن دست بازیگرانی است که سال ها در عرصه تئاتر خدمت کرده و در حوزه‌های دیگر سینما، سینمای خانگی و تلویزیون نیز حضور داشته است.

وی اخیراً در یک کار تئاتر با عنوان «زندگی شاید همین حالا» در جشنواره تئاتر رضوی حضور پیدا کرده است که درباره آن و درباره اهمیت تئاتر رضوی و فعالیت خودش در این عرصه با او به گفت‌وگو نشستیم.

*جناب سوزنچی شما سابقه فعالیت در تئاتر رضوی را دارید، کار گذشته تان نیز در مجموعه عاشقانه سینمای خانگی بوده است، چطور شد که از آن کار به یک تئاتر رضوی روی آوردید؟

من امسال در جشنواره تئاتر رضوی با نمایش «زندگی شاید همین حالا» نوشته جواد اشگذری حضور پیدا کردم، این نمایش سه اپیزود داشت که من در اپیزود سوم آن در نقش پدر خانواده ظاهر شدم که پسری را با نذر و نیاز از امام رضا(ع) به دنیا آورده و حال این پسر در سی سالگی می خواهد آنها را ترک کند و از مشهد به تهران برود و این خانواده را دچار چالش کرده است.

اما درباره سوال شما باید بگویم که من بازیگر تئاتر مشهد هستم، 45 سال است تئاتر کار می کنم الان این چهارمین جشنواره‌ای است که در آن شرکت کرده‌ام، البته ناگفته نماند که اولین جشنواره رضوی که در مشهد و به نام امام رضا(ع) برگزار می‌شد که به صورت کلی بود و هنوز جشنواره‌ها از هم جدا نشده بود، تمام کارها و مسئولیت‌هایش با من بود.

در آن زمان هشت جشنواره رضوی در قالب یک جشنواره در مشهد برگزار می‌شد من و آقای جعفری مدیرکل هنرهای نمایشی استان و آقای نبی زاده معاون هنری این جشنواره را برگزار می کردیم، یک چیزی حدود هزار و اندی مهمان را در آن سال ها در هتل های مشهد اقامت می دادیم.

بعد از این جشنواره به بخش های مختلف تبدیل شد به هر شهری که رفتیم کارمان را ما هم ادامه دادیم.

*در نمایش های دیگری هم به نام امام رضا حضور داشتید؟

بله یک نمایش به آسمان نگاه کن را که البته در اتریش و آنکارا هم آن را اجرا کردیم و با استقبال خوبی هم روبه رو شد، امسال هم که زندگی شاید همین حالا را به صحنه تئاتر رضوی بردیم سال قبلترش هم نمایش پله را اجرا کردیم.

*واکنش ها در خارج از کشور نسبت به کارهایی که درباره ائمه مسلمان اجرا می شود چطور است؟

ما در خود ایران بهرحال به امام رضا دسترسی داریم هر زمان دلمان تنگ میشود یک سفر به مشهد می رویم اما درباره دیگر کشورها باید بگویم که ما نمایشمان را دوزبانه اجرا کردیم آنقدر روی مردم تأثیرگذار بود که همه گریه می‌کردند و می‌گفتند ما سی سال است که در اینجا زندگی می‌کنیم شما ما را با خود به مشهد بردید و زیارت کردیم و با گریه صحبت می‌کردند واقعا همه دوست داشتند و حالت خاصی می‌شدند بنابراین این کارها برای مردمی که از مشهد دور هستند مخصوصاً در شهرهای خارجی خیلی تأثیرگذار است باید چنین کارهایی را افزایش دهیم.

من دختر خودم در استرالیا زندگی می‌کند هر بار که به حرم می‌روم چند دقیقه برایش فیلم می‌گیرم و او هم می‌گوید که روحش تازه شده است. واقعا کسانی که دور هستند از آقا امام رضا(ع) وقتی یک کاری دراین رابطه میبینند طور دیگری واکنش نشان می دهند، حال دیگری می شوند اما مردم داخل ایران هم که عاشق امام رضا(ع) هستند میتوانند سریع به زیارت بروند.

*چه ویژگی یک تئاتر درباره امام رضا باید داشته باشد؟

ما خیلی از کارها را در جشنواره ها می بینیم که فقط یک لحظه مثلاً درآن میگویند یا امام رضا(ع)! این که کار امام رضایی نمی‌شود، موضوع نمایش ما در به آسمان نگاه کن این بود که محمد یک همسر خارجی دارد که فرزندش فلج است هر دکتری می‌رود جوابش می‌کنند و به او می‌گویند که دکتری در مشهد است که خیلی خوب است همسرش را راضی می‌کند که به مشهد بروند هر روز از پنجره اتاقشان حرم را می‌بیند، روز هفتم داد و فریاد می‌کند و شکوه باز می‌کند که امام رضا(ع) تو آبروی مرا نزد سر و همسر بردی، خلاصه شب می‌خوابد و امام، فرزندش را شفا می‌دهد.

این می‌شود یک کار امام رضایی که سراسر محتوا به موضوع رضوی مربوط می‌شود. اما اینکه مثلاً ما در یک کار بگوییم یا امام رضا(ع) و بعد هم فکر کنیم کارمان رضوی است این درست نیست.

*جشنواره امسال را چطور دیدید؟

متأسفانه ضعیف، کارها خیلی خوب نبود و هر سال هم بدتر می شود به نظر من سال های گذشته خیلی بهتر از الان بود، علتش را نمیدانم شاید باید دست اندرکاران فکری بکنند.

*کار جدید؟

2 کار تلویزیونی در مرحله عقد قرارداد هستم فعلا هنوز بسته نشده بعد از آن خبرش را خواهم داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید