هنگامی که خداوند اعمال حسنه را قبول نمی‌کند

    کد خبر :69744

تقوا عامل اصلی قبولی اعمال و حسنات انسان در برابر خداوند است و انسان باتقوا گرامی‌ترین بنده نزد خدا است.

خبرگزاری فارس- گروه فعالیت‌های قرآنی: حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم بیش از 30 سال است به تدریس معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌پردازد و سال‌ها است که پنج‌شنبه‌ها در برنامه درس‌هایی از قرآن میهمان خانه‌های ایرانیان است.

با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به انس عمومی با قرآن و توجه به مفاهیم الهی، خبرگزاری فارس گزیده‌ای از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در سال‌های گذشته را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

در ادامه بخشی از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآن با موضوع «تقوی در قرآن» که در 2 بهمن سال 1374 ایراد شده است، تقدیم می‌شود.

– «وَ إِنْ تُحْسِنُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ کانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبیراً» نساء/128 تقوی و احسان کردن در کنار یکدیگر است. اگر اهل تقوی هستی باید اهل اصلاح هم باشی، نساء 129، بیا بیرون دو نفر را با هم آشتی بده. تقوا یعنی مفاسد را اصلاح کن، «وَ إِنْ تُصْلِحُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ کانَ غَفُوراً رَحیماً» نساء/129.

– قرآن در سوره انفال می‌فرماید، «إِنْ أَوْلِیاؤُهُ إِلاَّ الْمُتَّقُونَ وَ لکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لا یَعْلَمُونَ» انفال/34 قرآن می‌گوید سرپرست مسجدالحرام باید کسی باشد اهل تقوا یعنی آدم‌های بدسابقه حق ندارند سرپرست مسجد باشند.

– همه دوستی‌ها یک بار مصرف است فقط متقین می‌مانند«الْأَخِلاَّءُ یَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلاَّ الْمُتَّقینَ» زخرف/67، همه دوستی‌ها در روز قیامت تبدیل به دشمنی می‌شود مگر افراد با تقوا، چون یک چیزی را آدم به خاطر شکلش دوست دارد تا مریض شد و شکلش برگشت خلاص.

– قرآن روی مسجد عنایت دارد خادم مسجد چه کسانی بودند، 1ـ زکریا 2ـ ابراهیم 3ـ ابراهیم و اسماعیل. مسجد خیلی کرامت دارد غبارروبی مسجد مهم است مادر مریم نذر کرد که خدایا بچه‌ای که متولد شد خادم مسجد شود، «إِنِّی نَذَرْتُ لَکَ ما فی‏ بَطْنی‏ مُحَرَّراً» آل عمران/35.

– تقوا چیست؟ هدف انبیا تقوا است، سرپرست مسجدالحرام را باید افراد با تقوا داشته باشند. اصلاً خدا از آدم بی‌تقوا کار قبول نمی‌کند «إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقینَ» مائده/27 خمس نمی‌دهد زکات نمی‌دهد اما افطاری می‌دهد این افطاری قبول نیست.

– کسی را می‌گفتند خیلی آدم خوبی است امام صادق(ع) وی را دید که به بقالی رفت و دو تا انار دزدید. رفت مغازه نانوایی و دو تا نان هم برداشت و پول نداد و رفت، و همینطور که می‌رفت انار و نان را داد به یک فقیر. امام صادق(ع) دید و به او گفت: تو چه کار کردی؟ مرد گفت: مؤمن باید زرنگ باشد. دو تا انار دزدیدم دو تا گناه شد. دو تا نان دزدیدم دو تا گناه. روی هم 4 تا گناه شد، اما قرآن می‌گوید کمک به فقیر ضرب در 10 می‌شود چهل تا پس چهل تا ثواب کردم چهار تا گناه از آن کم می‌شود می‌شود 36 تا ثواب. امام فرمود: بله درست است که کسی کار خوب بکند ضرب در 10 می‌شود اما فقط عمل با تقوا، اگر تقوا نباشد کار خوب هم قبول نیست و پاداشی ندارد.

– «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ» حجرات/13، گرامی‌ترین شما نزد خدا کسی است که تقوا داشته باشد. و کرامت هم خیلی مهم است خدا کریم است کریم صفت خداست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید