مفیستو اثرى براى بارها دیدن

    کد خبر :69717

نمایش موفق مسعود دلخواه در تالار مولوی با واکنش اهالی فرهنگ مواجهه شد. شهرام زرگر استاد دانشگاه و مترجم و احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر در باب «مفیستو» دست به قلم شده‌اند.

به گزارش  خبرنگاران پویا، شهرام زرگر استاد دانشگاه و مترجم پس از تماشای نمایش سه ساعت و نیمه «مفیستو» به کارگردانی مسعود دلخواه که این روزها در تالار اصلی مولوی روی صحنه می‌رود، نوشته است: «بعد از مدت‌ها، تئاتر دانشگاهى ایران شاهد به صحنه رفتن اثرى بود درخشان، سرشار از اندیشه‌هاى ناب، مالامال از دانش عمیق نظرى و آکنده از شور و شعور و عشق.

به صحنه رفتن نمایش مفیستو براساس رمان درخشان کلائوس مان – و ترجمه خوب ناصر حسینى‌مهر- نشانگر موقعیت‌شناسى و دارا بودن دغدغه‌هاى اجتماعى کارگردان نمایش، دکتر مسعود دلخواه است. صرف چندین و چند ماه زمان براى دراماتورژى اثر، ماه‌ها وقت براى فراخوان، تست و انتخاب عوامل، مدت‌ها تمرین با گروه اجرایى- شامل بازیگران اصلى و فرعى، همخوانان و همسرایان-، عوامل گروه صحنه (طراح صحنه، لباس، آکسسوار و …)، ساخت ترانه، انتخاب قطعات موسیقى از میان آثار تصنیف شده، تمرین با گروه موسیقى براى ساخت قطعات و سپس هماهنگ کردن آنها با گروه بازیگران، تنها بخش کوچکى از دغدغه یک سال اخیر دکتر مسعود دلخواه بوده است.

به واسطه حضور در شوراى هنرى تئاتر مولوى در جریان رایزنى‌هاى بی‌شمار کارگردان اثر براى جلب همدلى و همراهى نهادهاى هنرى، دانشگاهى و وزارتى بوده‌ام. این، تازه پس از آن بود که مدت‌ها گروه اجرایى به هزینه جیب کارگردان، صبورى گروه اجرایى و تنها و تنها حمایت مدیریت تئاتر مولوى، امیرحسین حریرى نمایش درخشان مفیستو را سرپا نگه داشت.

آرزو و البته انتظار دارم که این قدم برداشته شده ادامه پیدا کند. رسالت تئاتر مولوى به عنوان مهمترین نهاد دانشگاهى تئاتر ایران ایجاب مى‌کند فارغ از دغدغه‌هاى ارائه فضا براى نمایش‌هاى درخواستى در طى سال، با سفارش و حمایت یک نمونه این‌ چنینى در سال، زمینه را براى همکارى مشترک استاد-دانشجو در فضایى حرفه‌اى آماده کند.

مفیستو، ضیافتى است شاهانه براى چشم، گوش و ذهن تشنه تماشاگر مشتاق. به افتخار تلاش چندین ماهه گروه اجرایى نمایش مفیستو و کارگردان فهیمش دکتر مسعود دلخواه از جا برمى‌خیزم و سر خم مى‌کنم.»

احمد مسجدجامعی نیز پس از دیدن نمایش مفیستو گفته است:«مفیستو» اجرایی است که خاطره، تاریخ و سابقه دارد و با مروری که در میانه، بر تئاترهای دیگری مانند «باغ آلبالو» می‌کند، جذابیت کار را دو چندان می‌سازد. «مفیستو» تجربه نسل ماست که در آیینه قصه‌ای خارجی بازتاب پیدا کرده است.»

وی در ادامه صحبت های خود چنین خاطرنشان کرد که نمایش آقای مسعود دلخواه، به همراه گروهش کاری کاملاً زنده و پرشور است که از کلیشه‌های معمول عبور کرده و نوع جدیدی از نمایش را به منصه ظهور گذاشته است. ایشان همچنین درباره موسیقی زنده همراه اثر نظر خود را این‌گونه بیان کردند اجرای گروه کر بسیار اعجاب‌انگیز بود و کاملاً مشخص است که گروه «مفیستو» با عشق و نشاط ویژه‌ای کار کرده‌اند. عضو فعلی شورای شهر تهران در پایان صحبت‌های خود از کارگردان اثر، بازیگران، گروه موسیقی و تمامی عوامل پشت و جلوی صحنه برای اجرای چنین اثری تشکر کردند.

نمایش «مفیستو» نوشته آرین منوشکین و به کارگردانی مسعود دلخواه تا 20 مرداد در تالار اصلی مولوی رأس ساعت 19 روی صحنه می‌رود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید