وظیفه یگان حفاظت میراث فرهنگی، نگهبانی ساده نیست

    کد خبر :69591

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور گفت: وظیفه یگان حفاظت میراث فرهنگی، نگهبانی ساده نیست و این وظیفه را با آموزش ها و ماموریت های نوین به انجام رسانده ایم.

سردار امیر رحمت اللهی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: برای تحول در وظایف یگان حفاظت میراث فرهنگی، چهار موضوع مهم سازماندهی، تجهیز، آموزش و اجرای ماموریت را در دستور کار قرار دادیم.
وی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون هر چهار موضوع را با کمک همکاران و حمایت سازمان میراث فرهنگی به موازات هم پیش برده ایم و برآیند کارها رو به رشد بوده است.
رحمت اللهی تاکید کرد: لباس کنونی یگان با یک لباس متحدالشکل و استاندارد که توسط کمیسیون عالی انضباط در نیروی انتظامی مصوب شده است، تعویض می شود.
وی ادامه داد: در موضوع تجهیز نیز که از سال گذشته در دستور کار قرار دارد، از وسائط نقلیه تا تجهیزات دفاع شخصی، تجهیزات رادیویی و سایر اقلام مورد نیاز برای انجام یک ماموریت متناسب با گستردگی جغرافیایی کشور برای حفاظت از 32 هزار اثر ثبتی که داریم نیروها را مجهز می کنیم.
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی تصریح کرد: در رویکرد آموزشی هم به دو صورت عمومی و تخصصی برنامه ریزی کردیم. سال گذشته برنامه آموزش تفصیلی یگان ها تدوین و ابلاغ شد.
وی در این باره افزود: دوره آموزش عمومی را همه همکاران در استان ها به صورت غیرمتمرکز طی کردند و به صورت متمرکز، سه دوره آموزش تخصصی در دانشگاه علوم انتظامی برگزار کردیم و در هر دوره 110 نفر از منتخبان یگان حفاظت، فراگیران ما را تشکیل می دادند.
رحمت اللهی خاطرنشان کرد: در اجرای ماموریت هم خروجی کار و کشفیات ما به طور منظم از طریق رسانه های خبری منتشر می شود و اقدامات ما در مورد پیشگیری از جرایم بازدارنده در عرصه میراث فرهنگی با تمام کاستی ها، به شایستگی انجام شده است.
وی گفت: با موضوعات متنوعی در جرایم علیه میراث فرهنگی مواجه هستیم که استثنائا جزو جرایمی هستند که در شمار جرایم امنیتی بوده و حتی شروع به جرم آنها هم جرم تلقی می شود.
رحمت اللهی افزود: در زمان مسئولیتم سعی کردم در یگان و بیرون از آن، حرفه ای گرایی را تقویت کنیم و نگاه گذشته را که وظیفه یگان نگهبانی ساده است، منسوخ کنم.
وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر این است که اعتقاد داریم در تمام دنیا سیاست کیفری فقط اقدامات رسمی و دولتی را شامل نمی شود و بیشتر ناظر بر جلب مشارکت های مردم است.
رحمت اللهی ادامه داد: باید تلاش کنیم رویکرد جلب مشارکت های اجتماعی و افزایش مشارکت پذیری مردم را در حفاظت از میراث فرهنگی در سازمان و در جامعه نهادینه کنیم.
وی یادآورشد: امروز یگان، اداره ای را به نام اداره مشارکت های اجتماعی در ساختار خود پیش بینی کرده و سعی داریم با بهره گیری از همه ظرفیت ها جامعه، در امر حفاظت از میراث فرهنگی کشور موفق تر عمل کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید