بهبود نسبی فضای کسب و کار افغانستان

 ارزیابی تازه اتاق بازرگانی و صنایع افغانستان از فضای کسب و کار نشان می‌دهد که «زیربنا» همچنان مشکل عمده تاجران در این کشور است.

به نقل از بی‌بی‌سی، ارزیابی تازه اتاق تجارت و صنایع افغانستان نشان می‌دهد که بهبود نسبی در شرایط کسب و کار  در سال ۲۰۱۶ در افغانستان نسبت به سال قبل رخ داده  و شرکت‌ها نسبت به آینده خوشبین‌تر هستند.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان در این گزارشی از عضویت کامل افغانستان در سازمان تجارت جهانی، تصویب سیاست دسترسی باز در نظام مخابراتی افغانستان، تطبیق مجدد سیستم حمل و نقل زمینی، سهولت برای صدور ویزا برای تاجران خارجی، ایجاد مرکز حل منازعات و بعضی تسهیلات در ثبت و رجستر سرمایه گذاری‌ها به عنوان گام‌های عملی در جهت بهبود فضای کسب و کار در افغانستان یاد کرده است.

در گزارش جدید کسب و کار افغانستان،  ۳۶۰ شرکت از ولایات کابل، بلخ، هرات، ننگرهار و قندهار مورد بررسی قرار گرفته اند.

این ارزیابی همچنین نشان می‌دهد که تاجران به این باور هستند که امنیت در این ولایات اندکی بهبود یافته است.

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید: هرچند به گونه نسبی وضعیت کسب وکار بهتر شده اما به هیچ وجه قابل قبول نیست، زیرا هنوز تجار افغانستان با مشکلات زیادی روبرو هستند.

آقای الکوزی می‌گوید که در سال ۲۰۱۶ بیش از یک میلیارد دلار در افغانستان سرمایه‌گذاری شده و تجارت‌های کلان پیشرفت خوبی داشتند اما سرمایه‌گذاری‌های متوسط و کوچک متضرر شده‌اند.

آقای الکوزی می‌گوید: بهبود به میان آمده در وضعیت کسب و کار کافی نیست زیرا هنوز مشکلات زیادی وجود دارد.

در ارزیابی اتاق تجارت و صنایع آمده که نبود زیربناها همچنان مانند گذشته، مشکل مهم همه فعالان اقتصادی در نقاط مختلف این کشور است و نزدیک به ۷۲ درصد شرکت‌های مورد بررسی  از نبود زیربنا در این کشور شاکی هستند.

بزرگترین مشکل زیربنایی تاجران در این بررسی، عدم دسترسی به برق خوانده شده است.

در ارزیابی سال ۲۰۱۶ اتاق بازرگانی و صنایع افغانستان، شکایت‌ها در مورد سیستم مالیاتی افغانستان افزایش یافته و حدود ۶۳ درصد شرکت‌ها گفته‌اند که در پرداخت مالیات مشکلات دارند.

آنها دلیل اصلی این مشکلات را سیستم مالیاتی بسیار پیچیده و غیرشفاف این کشور خوانده‌اند.

این در حالی است که در گزارش سال گذشته فضای کسب و کار، سیستم مالیاتی مشکل ۵۷ درصد شرکت‌ها بوده است.

همایون رسا، وزیر تجارت افغانستان می‌گوید که حمایت از سرمایه‌گذاران در دستور کار آنها قرار دارد و در این قسمت تاحد زیادی موفق هم بوده‌اند. او همچنین نسبت به وضعیت سرمایه‌گذاری در سال جاری خوشبین است.

اتاق بازرگانی و صنایع افغانستان از سال ۲۰۱۲ به این سو شرایط و فضای کسب و کار این کشور را با اجرای بررسی‌های سه ماهه و سالانه مطالعه کرده؛ این بررسی‌ها در پنج منطقه بزرگ این کشور شامل  بلخ، قندهار، ننگرهار، هرات و کابل انجام می شود و نتایج آن مستقیما از شرکت‌ها جمع آوری شده و در اختیار سیاست‌مداران و تصمیم گیران قرار می‌گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید