جدیدترین اخبار
۱۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۲ اقتصادی کد خبر :69548

مشکل چیدمان صندلی هواپیماها در ایرلاین های ایرانی

در اغلب شرکت های هواپیمایی ایرانی که مشتری مداری در مفهوم مدیریت آنها بی معنی است و گاها مشتری (مسافر) را از مسیر نظام مارکتینگ و فروش تحت کنترل خود، شناسایی و جذب نمی‌کنند، از ظرفیت حداکثری استفاده کرده و فواصل چیدمان صندلی در حداقل مجاز است.

گاها شنیده‌اید که به پروازی رفته و از وضعیت ناخوشایند صندلی های هواپیما گله مند بوده اید. بسیار مشاهده کرده‌اید که صندلی های هواپیما ناراحت کننده ، چسبیده به هم ، بعضا شکسته و کثیف بوده اند. این موضوع که از نگاه برخی مدیران همواره غرق شده در بهانه تحریم ، عادی و زیاده از سر مسافر است ، اما در مدیریت نوین حمل و نقل هوایی بین المللی ، اصلی دارای اهمیت و استراتژیک در بازاریابی و بازارداری است.

در تفسیر این مطلب باید عرض شود که ظرفیت صندلی هواپیماهای خطوط هوایی ، غالبا در ۳ کلاس پروازی First Class، Business Class و Economy Class ارائه می شوند.

این سه طبقه کابین مسافری ، به نسبت شبکه پرواز ، نوع هواپیما و راهبرد خدمات شرکت های هواپیمایی متفاوت است که ممکن است از هر ۳ کلاس یا ۲ کلاس آن استفاده شود یا برخی از شرکت های هواپیمایی از کلاس های جدیدی Premium Economy و Economy Plus که در تعریف خود شرکت حمل کننده است استفاده می کنند.

این دو کلاس پروازی در طبقه کلاس اقتصادی یا Economy است و تنها اختلاف در نوع صندلی و فاصله بین دو صندلی است و بعضا در نوع خدمات داخل پرواز اختلاف دارد.

حال آنچه در موضوع این یادداشت است ، صندلی هواپیما در ایرلاین های داخلی است که اکثریت شرکت های هواپیمایی ، با هدف بهره گیری حداکثری از ظرفیت مجاز حمل یک هواپیما ، از آن استفاده می‌کنند و می تواند نقض کننده حقوق مشتری تلقی شود ، گرچه در دستورالعمل مربوطه ، اشاره ای به این حقوق مسلم نشده است.

آنچه ظرفیت هواپیماها در کلاس های یاد شده را تحت تاثیر قرار می‌دهد ، نوع و چیدمان صندلی های کابین هواپیماست که به اصطلاح cabin seat layout & configuration گفته می شود و نوع وسیله پرنده و استراتژی شرکت های هواپیمایی در آن تاثیرگذاری مستقیم دارد. چیدمان صندلی خود بستگی به طراحی کابین هواپیما داشته که به اصطلاح LOPA یا Layout of Passenger Accommodation گفته می‌شود.

در اغلب شرکت های هواپیمایی ایرانی که مشتری مداری در مفهوم مدیریت آنها بی معنی است و گاها مشتری (مسافر) را از مسیر نظام مارکتینگ و فروش تحت کنترل خود، شناسایی و جذب نمی کنند، از ظرفیت حداکثری استفاده کرده و فواصل چیدمان صندلی در حداقل مجاز است.

قابل ذکر است که فواصل صندلی در واحد اندازه گیری “اینچ” محاسبه می شود که هر اینچ نیز ۲٫۵۴ سانتی متر است و اصطلاحا Seat pitch گفته می شود و مبنای این فاصله از پایه های بین دو صندلی یا فاصله ابتدایی پشتی صندلی هاست که حداقل ۲۸ اینچ و بیشتر مورد کاربرد شرکت های هواپیمایی کم هزینه یا LCC است.

حال برخی شرکت ها در ایران که مجوز فعالیت Legacy Carrier و FCS یا Full Carrier Service را دارند و باید به مسافر خدمات کامل در مفهوم FCS را ارائه کنند اما از حداقل فاصله صندلی با هدف بهره برداری حداکثری از ظرفیت مجاز و بعضا در مسیرهای طولانی تا ۳ ساعت پرواز استفاده می کنند.

این در صورتی است ، شرکت هایی که بر اصل CRM یا Customer Relation Management تاکید دارند و رعایت حقوق مشتری را عامل توسعه اقتصادی می‌دانند، در خدمات مشتری به خصوص خدمات داخل پرواز همچون نوع و چیدمان صندلی در کابین اکونومی ، توجه ویژه داشته و حمل بیشتر را در ضریب یک چرخه پرواز نمی‌بینند بلکه در مجموع چرخه سالانه مجموع ناوگان، به دنبال افزایش حداکثری هستند که این موضوع ارتباط مستقیم با برنامه ریزی ، مدیریت کسب و کار ، مدیریت درآمد ، کنترل هزینه و مدیریت مارکتینگ و فروش و سرمایه گذاری در ناوگان هوایی داشته و خود بخش مهمی از نظام بهره برداری است و پویایی این بخش موجب افزایش بهره وری ناوگان و کاهش دهنده هزینه هاست که سود شرکت هواپیمایی را تضمین میکند.

گرچه هستند شرکت هایی که رعایت اصول یاد شده را در دستور قرار دادند اما غالب حمل و نقل هوایی در ایران ، به دنبال کاسبی از نیاز مسافر است.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • وزیر اطلاعات: ۳ تیم تروریستی در خوزستان شناسایی شدند
  • مهاجرت روزافزون کُردها به تهران
  • جهانگیری: در آینده با چالش صندوق‌های بازنشستگی روبه‌رو خواهیم بود
  • دستگیری سارق کیف رایزن سفارت ژاپن/ جزئیات مرگ دکتر “هکی”
  • پیدا شدن تکه‌های از جسد جمال خاشقچی در درون چاهی در کنسولگری عربستان
  • ابتکار: از کودکان بازمانده از تحصیل حمایت می‌کنیم
  • استفاده نابجای تلویزیون از ۲ ستاره مشهور سینما
  • احتمال تعویق در اجرای سراسری طرح “کاهش” در تهران
  • اگر ایران شکست نخورد بی خانمان می‌شوم
  • واکنش پلیس امنیت اخلاقی به ممنوع الفعالیتی پرستو صالحی و باران کوثری
  • رایزنی «پمپئو» و «دی‌میستورا» درباره تحولات سوریه
  • «شریعتمداری» و «دژپسند» در فراکسیون نمایندگان ولایی حضور یافتند
  • تماس شبانه از دفتر شهردار با نمایندگان/دور زدن قانون وهن مجلس است
  • وزیر ارشاد: هنر فرشچیان ترکیبی است از زیست بوم ایرانی-جهانی
  • برنامه بنیاد علوی برای خانه دار کردن خانواده های پرمعلول
  • از هر۳ تن، یک نفر خدمات درمانی اعتیاد می‌گیرد / رشد فزاینده تقاضای موادمخدر تا سال ۱۴۰۴
  • توزیع گوشت دام پیرداخلی به جای «برزیلی یخ زده» بعید است
  • درآمد رنو با خروج از ایران ۶ درصد سقوط کرد
  • استقبال مقامات هندی از راه آهن چابهار-زاهدان
  • تداوم بارش باران در کشور/ افزایش دما و وزش باد شدید درسواحل دریای خزر
  • «رابینسون و کروزو» به تهران می آیند
  • «پینوکیو» با شکل و شمایل جدید به سینماها بر می گردد
  • انجام طرح‌های مطالعاتی انتقال آب از دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه
  • فعالان اقتصادی برای دیدار یک وزیر نباید بیش از دو روز معطل بمانند
  • نورد استریم ۲ محور رایزنی روسای جمهوری آلمان و لهستان در برلین
  • اتوبوس‌های کرج نفسشان بالا نمی‌آید
  • هند: به توسعه بندر چابهار تعهد کامل داریم
  • صدور حکم کارمندان اختلاس‌گر بنابی
  • هشدار آمریکا به روسیه درمورد کمک به ایران
  • دلال‎ها قطعات خودرو را گران کردند
  • Ad