بازدهی امسال شاخص فرابورس به بیش از ۶ درصد رسید

    کد خبر :69545

شاخص کل فرابورس با افزایش ۱.۲ درصدی در هفته گذشته بازدهی خود را از ابتدای سال به بیش از ۶ درصد رساند.

به گزارش تسنیم؛ معاملات فرابورس ایران در هفته دوم مردادماه در حالی ادامه یافت که در مقیاس هفتگی شاخص کل رشد کرد، اما متغیرهای حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات با تغییر محسوسی نسبت به هفته پیش از آن روبه‌رو نشد.

بر اساس ان گزارش معامله‌گران هفته گذشته تعداد 984 میلیون ورقه بهادار را در 121 هزار دفعه به ارزش 7 هزار و 61 میلیارد ریال دست به دست کردند که در این میان حجم و ارزش دادوستدها 3 و 6 درصد افت و تعداد دفعات معاملات یک درصد رشد کرد.

شاخص کل فرابورس نیز در این مدت با افزایش 1.2 درصدی، بازدهی خود از ابتدای سال را به بیش از 6 درصد یعنی رقم 6.4 درصد رساند و آیفکس در ارتفاع 931 واحدی ایستاد.

همچنین بررسی دادوستدهای فرابورس در روزهای گذشته نشان می‌دهد سه‌شنبه 10 مردادماه بالاترین حجم معاملات به میزان 371 میلیون ورقه بهادار و بیشترین ارزش آن چهارشنبه یازدهم این ماه به میزان یک‌هزار و 880 میلیارد ریال رقم خورده است.

بر این اساس در هفته ای که گذشت سهامداران به ترتیب در بازارهای اول، دوم و پایه تعداد 205، 355 و 408 میلیون سهم را به ارزش 321، 1100 و 944 میلیارد ریال خرید و فروش کردند و این سه بازار همچنین با بهترین عملکرد هفتگی در افزایش حجم و ارزش معاملات روبه‌رو شدند به طوری که بازارهای اول، دوم و پایه به ترتیب رشد 31، 99 و 13 درصدی حجم و همچنین افزایش 13، 24 و 39 درصدی ارزش معاملات را تجربه کردند.

در همین حال بازار ابزارهای نوین مالی میزبان معامله 16 میلیون ورقه بهادار به ارزش 4 هزار و 693 میلیارد ریال قرار گرفت و به تفکیک ابزارهای معاملاتی در این بازار، اوراق بدهی به میزان 4 میلیون ورقه به ارزش 4 هزار و 224 میلیارد ریال دست به دست شد؛ صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز شاهد جایه‌جایی 11 میلیون ورقه به ارزش 165 میلیارد ریال بودند و در نهایت اوراق تسهیلات مسکن خرید و فروش 400 هزار ورقه تسه به ارزش 305 میلیارد ریال را تجربه کرد.

گفتنی است این ابزارهای معاملاتی نسبت به هفته پیش از آن با افت نسبی حجم و ارزش معاملات روبه‌رو شدند و تنها ETFها بودند که رشد 2 درصدی حجم دادوستدها را تجربه کردند.

همچنین ارزش خرد معاملات بازار سهام در مجموع بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و SME هفته گذشته به رقم 2 هزار و 7 میلیارد ریال رسید که بیشترین سهم از این رقم را گروه فلزات اساسی به میزان 310 میلیارد ریال به خود اختصاص داد. به این ترتیب این گروه 15 درصد از ارزش کل معاملات بازار سهام فرابورس را در اختیار گرفت و در صدر سایر صنایع فرابورسی ایستاد.

این گزارش می افزاید: گروه‌های محصولات شیمیایی و هتل و رستوران نیز در این مدت در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند و به ترتیب 235 و 169 میلیارد ریال معادل 12 و 8 درصد از ارزش کل معاملات را به نام خود ثبت کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید