آمریکا و روسیه؛ جنگ تحریم ها سنگی در مسیر همکاری ها

    کد خبر :69415

آمریکا و روسیه؛ جنگ تحریم ها سنگی در مسیر همکاری ها

تهران- ایرنا- تحریم های آمریکا علیه روسیه و واکنش متقابل مسکو در برابر واشنگتن، بسیاری از ناظران و تحلیلگران رسانه های عربی را به خود جلب کرد. آنان با اشاره به عکس العمل روسیه در برابر اقدام های آمریکا، پیامدهای گوناگون این رخداد را بررسی کردند.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، مصوبه کنگره این کشور برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، روسیه و کره شمالی را تایید کرد.
کنگره آمریکا چهارم مرداد ماه امسال لایحه ای را با مجموعه های جداگانه اعمال تحریم علیه سه کشور کره شمالی، ایران و روسیه با اکثریت قاطع به تصویب رساند و آن را به روی میز رییس جمهوری آمریکا فرستاد. این مجلس روسیه را به خاطر نقش این کشور در بحران اوکراین و به دلیل مداخله ادعایی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تحریم کرده است. ترامپ این اختیار را داشت که مصوبه کنگره را وتو کند، اما اگر دو سوم اعضای مجلس نمایندگان و سنا دوباره به مصوبه خود رای می‌دادند وتوی رئیس جمهوری بی اثر می‌شد. رسانه های عربی در روزهای گذشته اخبار و تحلیل هایی را در این ارتباط منتشر ساختند که این گزارش به آن ها می پردازد.

** عکس العمل روسیه در برابر تحریم های آمریکا
تارنمای «البدیل» مصر، عکس العمل روسیه در برابر تحریم های آمریکایی و چرایی تصمیم واشنگتن برای تحریم مسکو را بررسی کرد.به نوشته تارنمای البدیل، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در پاسخ به تحریم های جدید آمریکا علیه روسیه اعلام کرد 755 دیپلمات آمریکا باید سرزمین های روسیه را ترک کنند.
او تحول مثبت در روابط با واشنگتن را دور از ذهن دانست و در گفت و گو با شبکه «روسیا 24»اظهارکرد: برای مدت طولانی منتظر ماندیم تا اوضاع بهتر شود. اما به نظر می رسد به زودی وضعیت تغییر نخواهد کرد. ممکن است در عرصه های دیگر عکس العمل نشان دهیم. اما امیدوارم مجبور به این اقدام نشویم. باید بر این موضوع تاکید کنیم پس از اقدام های طرف آمریکایی هیچ اقدامی را بدون عکس العمل باقی نخواهیم گذاشت.
به نوشته البدیل، از این رو، پوتین تصمیم گرفت تعداد کارکنان سفارت و کنسولگری آمریکا در سوریه را به 455 تن از اول دسامبر آینده کاهش دهد. عکس العمل فوری و قوی روسیه پس از چند روز از تصویب تحریم های جدید علیه روسیه در کنگره آمریکا صورت گرفت؛ به طوری که تحلیلگران مسائل سیاسی معتقدند عکس العمل روسیه بیش از سطح انتظار مقام های واشنگتن بود.
به نوشته البدیل، به نظر می رسد جنگ سیاسی میان روسیه و آمریکا در این حد متوقف نخواهد نشد. بلکه پیش بینی می شود در روزهای آینده تنش میان دو طرف بیشتر شود. به ویژه این در شرایطی است که آمریکا تهدید کرده است تصمیم های اخیر روسیه را بی پاسخ نخواهد گذاشت. تهدید روسیه به توقیف دارایی های واشنگتن در مسکو به عنوان مجازات های جدید، موضوعی است که احتمال گشایش صفحه جدیدی از روابط میان آمریکا و روسیه به ویژه پس از دیدار ترامپ و پوتین در حاشیه نشست گروه 20 در هامبورگ را از بین می برد.
بسیاری از ناظران معتقدند سلاح تحریم ها تنها پناهگاه آمریکا است. آمریکا هرگاه از رقابت با روسیه عاجر می شود و نمی تواند نفوذ روسیه را در منطقه خاورمیانه و کشورهای حوزه بالتیک هدف قرار دهد تحریم تازه ای را علیه مسکو اعمال می کند. تیر تحریم ها از آمریکا به روسیه در شرایطی پرتاب می شود که واشنگتن با قدرت نظامی نتوانست روسیه را در سوریه، اوکراین، عراق و دیگر مناطق شکست دهد و اکنون قدرت نفوذ روسیه تهدید بزرگی برای آمریکا است.

** از بین رفتن فرصت همکاری مسکو و واشنگتن
روزنامه های «الخلیج» امارات و «الشرق الاوسط» عربستان و تارنمای «البدیل» با اشاره به اقدام متقابل روسیه در برابر تحریم های آمریکا، پیش بینی کردند فرصت همکاری این دو کشور درباره بسیاری از مسائل جهانی از بین برود.
به نوشته روزنامه الخلیج، به موجب تصمیم اخیر روسیه، تعداد کارکنان سفارت و کنسولگری های آمریکا در سوریه به 455 تن کاهش می یابد. با این وجود، روابط میان آمریکا و روسیه در گرو چگونگی برخورد پوتین و ترامپ است. با وجود فضای مثبتی که پس از دیدار ماه گذشته ترامپ و پوتین در نشست گروه 20 در شهر هامبورگ به وجود آمد و در نتیجه این نشست درباره اوضاع سوریه تفاهم هایی به وجود آمد اما رئیس جمهوری روسیه به وجود آمدن تحولات مثبت در روابط با مسکو را دور از ذهن دانست. او گفت روس ها مدت طولانی منتظر مانند تا اوضاع بهتر شود. اما وضعیت فرقی نکرد و به نظر می رسد به زودی هم تغییری به وجود نیاید.
تارنمای البدیل نوشت: به نظر می رسد صبر روسیه از رفتارهای آمریکا در برخورد با بحران ها، اظهارات و رفتارهای متناقض و تلاش برای یکه تازی و سیطره بر کشورهای جهان به سر آمده است. آمریکا در عرصه سیاسی و اقتصادی همواره تلاش می کند هرگونه رقیب را از بین ببرد. اما خرس روسی همواره برای عکس العمل در برابر زورگویی های آمریکا حاضر است. این موضوعی است که راه را بر روی توسعه روابط آمریکا و روسیه و گشایش صفحه تازه ای از همکاری میان دو کشور می بندد.
به نوشته روزنامه الشرق الاوسط، تحریم های اخیر آمریکا علیه روسیه، ایران و کره شمالی، خشم و نارضایتی روسیه را درباره پیامدهای این تحریم ها به دنبال داشته است. با این تحریم ها فرصت توافق روسیه با آمریکا به طور واقعی از بین رفته است.
تحریم های واشنگتن نشان داد نهادهای آمریکا مخالف بهبودی روابط آمریکا با روسیه هستند و راه بر روی شرط بندی های کرملین درباره قدرت کاخ سفید برای رسیدن به تفاهم راهبردی با مسکو بسته شده است. تلاش های پوتین برای بهره برداری از روابط ویژه با رئیس جمهوری آمریکا ضربه دردناکی متحمل شده است و به هدف هایی که پوتین از داشتن این روابط برای رسیدن به آن تلاش می کرد، ناکام ماند.
به نوشته روزنامه الشرق الاوسط، دور از ذهن نیست تحریم های آمریکا درگیری غیرمستقیم میان مسکو و واشنگتن را در بسیاری از نقاط جهان افزایش دهد. عکس العمل راهبردی روسیه در برابر اقدام های واشنگتن به زودی آشکار خواهد شد. ممکن است روسیه دامنه تنش را در اوکراین افزایش دهد تا کشورهای اروپایی را زیر فشار قرار دهد. کشورهای اروپایی در این صورت از یک سو برای حفط ثبات سیاسی و امنیتی در قاره اروپا و از سوی دیگر برای حمایت از منافع خود در استفاده از انرژی روسیه زیر فشار خواهند بود.

** نارضایتی کشورهای اروپا از تحریم های ضد روسی
روزنامه های الشرق الاوسط عربستان، «المغرب» چاپ تونس و «صدی البلد» مصر، ناخرسندی کشورهای اروپایی از تحریم های ضد روسی و پیامدهای این تحریم برای کشورهای اروپایی را بررسی کردند.
به نوشته روزنامه الشرق الاوسط، تحریم های آمریکا شبکه جدید لوله های گاز که روسیه از راه دریای بالتیک به اروپا می فرستد، تهدید می کند. اتحادیه اروپا به عنوان همپیمان آمریکا هم با تحریم های تازه روسیه مخالف است. اتحادیه اروپا معتقد است این تحریم ها امنیت انرژی اروپا را از پاریس تا برلین و بروکسل تهدید می کند. تحریم های آمریکا نارضایتی اروپا را به دنبال داشته است.
«جان کلود یانکر» رئیس کمیسون اروپا در بیانیه نگرانی خود را از تحریم های جدید علیه روسیه اعلام کرد. برپایه این بیانیه تحریم های یکجانبه آمریکا، پیامدهایی را برای منافع اتحادیه اروپا در زمینه امنیت انرژی به دنبال خواهد داشت.
تعدادی از کشورهای اروپایی و در راس آنها آلمان و فرانسه خشم خود را از تحریم های آمریکا علیه روسیه اعلام کرده اند. زیرا تحریم های آمریکا می تواند شرکت های فعال در زمینه خطوط گاز روسیه به اروپا را هم هدف قرار دهد. این تحریم ها می تواند به دسترسی این شرکت های به بانک ها و بازارهای آمریکا پایان دهد.
به نوشته روزنامه المغرب، تصمیم کنگره برای تحریم روسیه نارضایتی آلمان را به دنبال داشت. آلمان نگران است شرکت های این کشور که درباره گسترش لوله های گاز روسیه به اروپا با مسکو همکاری می کنند از این تحریم ها تاثیر پذیرند.
«زیگمار گابریل» وزیر امور خارجه آلمان نگرانی خود را از تحریم های ضد روسی اعلام کرد و از واشنگتن خواست با برلین درباره هر گونه تصمیم برای تحریم هماهنگ باشد. برپایه گزارش خبرگزاری آلمان، گابریل تصریح کرد آمریکا حق ندارد شرکت های آلمانی را درباره چگونگی تعامل با شرکت های خارجی به ویژه چین زیر فشار قرار دهد. او گفت نباید صنایع کشورهای اروپایی با این تصمیم ها هدف قرار گیرند.
به نوشته روزنامه المغرب، فرانسه همه تحریم ها علیه روسیه، ایران و کره شمالی را مخالف قوانین بین المللی به شمار آورد. فرانسه نگران است این تصمیم بر روی شرکت های فرانسوی و آلمانی که در طرح گسترش لوله های گاز روسیه به اروپا همکاری می کنند، هدف قرار دهد.
به نوشته روزنامه صدی البلد، «رخا احمد حسن» عضو شورای امور خارجی مصر درباره تاثیر تحریم های آمریکا بر روی امنیت اروپا گفت: کشورهای اروپایی از این تحریم ها ناخرسند هستند. بیشتر کشورهای قدرتمند اروپا همکاری با روسیه و تحریک نکردن این کشور را ترجیح می دهد. این تحریم ها نتیجه مثبتی درباره موضوع کریمه به دنبال نخواهد داشت.
«حسن سلامه» استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره به صدی البلد گفت: اندیشه تحمیل تحریم ها از کشورهای بزرگی مثل آمریکا علیه هر کشور دیگری ابزار فشاری برای اجرای سیاست ها و با هدف مشخصی صورت می گیرد. هدف از تحریم ها روسیه توسط آمریکا تحریک روسیه و تعدیل رفتار این کشور درباره مسائل بین الملل و کاهش حمایت های این کشور از نظام سوریه است. اما این تحریم ها می تواند سطح تنش میان مسکو و واشنگتن را افزایش دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید