تخفیف در احکام ۱۰ ناشر متخلف

    کد خبر :69380

تخفیف در احکام ۱۰ ناشر متخلف سی‌امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و انتشار فراخوان جایزه جلال آل احمد از جمله خبرهای حوزه کتاب در این هفته هستند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: گزارش هفتگی «یک هفته با کتاب» در این هفته از جمله گزارش های پرخبر هفته های اخیر محسوب می‌شود. گزارش هفته گذشته ۱۶ خبر برگزیده و گزارش این هفته، ۱۵ خبر را در خود جا داده است.

گزارش این هفته، متاسفانه حاوی ۲ خبر درگذشت از چهره های فرهنگی است. به این ترتیب، اخبار حوزه کتاب، ادبیات و نشر را در این هفته مرور می‌کنیم.

تخفیف در احکام ۱۰ ناشر متخلف نمایشگاه کتاب تهران

نیکنام حسین‌پور رئیس هیات تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات ناشران سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پس از پایان آخرین جلسه این هیئت در عصر روز دوشنبه ۹ مرداد که به منظور رسیدگی به اعتراضات ناشران به آراء هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات ناشران حاضر در نمایشگاه امسال تشکیل شده بود، در گفتگو با خبرنگار مهر، جزئیات رسیدگی به ۴۲ پرونده واصله به هیئت تجدید نظر را در این دوره از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، تشریح کرد و گفت: با پایان رسیدگی مجدد به پرونده ۴۲ ناشر معترض به آراء، پرونده ۱۰ ناشر مستحق تخفیف دانسته شد.

برگزاری مراسم تقدیر از دست اندرکاران نمایشگاه کتاب تهران

آیین تقدیر از نهادها، سازمان‌ها و تشکل‌های نشر در برگزاری سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب شامگاه سه‌شنبه ۱۰ مرداد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دست اندرکاران این نمایشگاه و همچنین جمعی از اصحاب نشر و کتاب در هتل ارم در تهران برگزار شد.

انتشار فراخوان جایزه جلال آل احمد

دهمین دوره جایزه ادبی جلال‌ آل‌احمد که همه ساله در ایام زادروز این نویسنده نامدار ایرانی برگزار می‌شود، در این هفته با انتشار فراخوانی از نویسندگان، پژوهشگران، پدیدآورندگان و ناشران دعوت کرد تا آثار خود را تا پایان شهریور و در ۴ گروه داستان بلند و رمان، مجموعه داستان کوتاه، نقد ادبی و مستندنگاری به دبیرخانه این جایزه ارسال کنند.

فقط کتاب‌هایی که برای نخستین‌بار در سال ۱۳۹۵ منتشر شده باشند، کتاب‌هایی که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌در داخل کشور به چاپ رسیده باشند و در یکی از ۴ گروه مذکور جا داشته باشند، در این جایزه داوری می‌شوند.

انتشار فراخوان مسابقات آثار چاپی جشنواره صنعت چاپ

فراخوان هفدهمین دوره مسابقات آثار چاپی برتر جشنواره ملی صنعت چاپ هم دوشنبه این هفته، در ۴ بخش اصلی چاپ نشر، چاپ تبلیغاتی، چاپ بسته‌بندی و چاپ امنیتی منتشر شد.

بازگشت کاغذهای سَپی به بازار ایران

طبق خبری که علی واضحی یکی از واردکنندگان کاغذ، این هفته به مهر داد، پس از گذشت بیش از یک دهه از توقف واردات کاغذهای سَپی، این نوع کاغذ که از مناسب‌ترین برندها برای چاپ کتب نفیس به شمار می‌رود، دوباره به صورت رسمی‌به بازار کاغذ کشور بازگشت.

سَپی بزرگترین شرکت تولید گلاسه در اروپاست که به تازگی و پس از سفر مدیرعامل آن به ایران، دوباره به بازار کاغذ ایران بازگشته و طیف متنوعی از محصولات خود را در این بازار عرضه کرده است.

برگزاری نشست هم اندیشی طرح تابستان کتاب

نشست هم‌اندیشی و بررسی طرح‌های حمایتی از کتابفروشان (تابستانه کتاب) با هدف تبادل نظرات و انتقال تجربیات پیش از ظهر سه شنبه ۱۰ مرداد در خانه کتاب برگزار شد.

این طرح با شعار «این چنین دوست کتاب است از او دست مدار» از ۱۵ مردادماه در کتابفروشی‌های سراسر کشور آغاز می‌شود و علاقه‌مندان و خریداران کتاب می‌توانند با همراه داشتن کارت ملی، از تخفیف ۲۰ تا ۲۵ درصدی خرید کتاب در این طرح تا سقف یکصد هزار تومان استفاده کنند.

رونمایی از خاطرات همسر شهید همدانی

مراسم رونمایی از کتاب «خداحافظ سالار» شامل خاطرات پروانه چراغ نوروزی همسر سردا شهید حسین همدانی، عصر یکشنبه این هفته با حضور سردار سرلشگر رحیم صفوی مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا، سردار یزدی فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) استان تهران و جمعی از اهالی ادبیات و مقاومت در خیابان سمیه تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

درگذشت و مراسم تشییع پیکر مدیا کاشیگر

مدیا کاشیگر نویسنده و مترجم ظهر روز شنبه ۷ مرداد درگذشت و مراسم درگذشت وی صبح سه شنبه ۱۰ مرداد با حضور اهالی فرهنگ و ادب، از مقابل تالار وحدت تا بهشت زهرای تهران برگزار شد.

کاشیگر متولد سال ۱۳۳۵ بود و ترجمه بیش از ۱۰۰ مقاله را طی ۴ دهه اخیر در کارنامه دارد.

درگذشت غلامرضا شکوهی شاعر غزلسرا

همزمان با روز تشییع مدیا کاشیگر غلامرضا شکوهی شاعر غزلسرای کشور درگذشت.

شکوهی که در هفته جاری به منظور شرکت در شب شعر رضوی به تهران سفر کرده بود در حین بازگشت و در مسیر فرودگاه دچار عارضه قلبی و در بیمارستان رسالت بستری شد. این شاعر در پی این عارضه عصر سه شنبه دار فانی را وداع گفت.

غلامرضا شکوهی متولد سال ۱۳۲۸ در تربت جام و عضو شورای شعر انجمن ادبی رضوی موسسه آفرینش های هنری بود.

برگزاری اختتامیه و معرفی برگزیدگان جشنواره کتابخوانی رضوی

مراسم اختتامیه هفتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی پیش از ظهر امروز سه‌شنبه ۱۰ مرداد با حضور سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌و علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی‌کشور در سالن کوثر برگزار شد.

در این مراسم ۸۰ برگزیده در بخش‌های کودک، نوجوان، بزرگسال و همچنین بخش خانوادگی، کتاب‌خوان مجازی، کتابداران و فارسی‌زبانان خارج از کشور با تفکیک نام و شهرشان، معرفی شدند.

آغاز دومین پویش کتاب‌خوانی تابستانی شهر تهران

«پویش کتاب‌خوانی تابستانی کودکان و نوجوانان» امسال برای دومین سال متوالی در طول تابستان آغاز به کار کرده است. این پویش که خبر آغازش سه شنبه این هفته منتشر شد، با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و با عضو کردن کودکان و نوجوانان ۴ تا ۱۵ سال در کتابخانه‌های عمومی‌با یاری و مشارکت علاقه‌مندان اجرا می‌شود.

امضای تفاهمنامه همکاری بین بنیاد بیدل دهلوی و انیستیو غالب

طبق خبری که مربوط به هفته گذشته بود و روز شنبه این هفته منتشر شد، بنیاد بیدل دهلوی و انستیو غالب در هند، برای همکاری و تعامل بیشتر، در محل ساختمان این انستیتو و آکادمی‌غالب، تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

این تفاهمنامه توسط هادی سعیدی کیاسری رییس بنیاد بیدل و پروفسور صدیق الرحمن قدوانی ریاست انستیتو مورد نظر به امضا رسید.

انتشار کتاب صوتی اشعار شهریار در ارمنستان

کتاب مکتوب و صوتی اشعار «شهریار» توسط واراند سوکیسیان، از مترجمان ارمنستان ترجمه و با گویندگی آیدا آساطوریان در این کشور منتشر شده است. این اثر که اشعار منتخب «شهریار» و ۲۱ غزل از حیدر بابا را شامل می‌شود، با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در ارمنستان و باشگاه فرهنگی مهر منتشر و عرضه شده است.

معرفی برنده جایزه ۲۰ هزار پوندی آمازون

دیوید لیدبیتر با رمان «شکارچیان عتیقه» موفق شد تا جایزه ۲۰ هزار پوندی کیندل آمازون را از آن خود کند. این جایزه به نویسندگانی تعلق می‌گیرد که آثارشان را با استفاده از پلتفرم انتشار مستقیم کیندل منتشر کرده باشند.

این نویسنده پیشتر نیز آثارش را از طریق سیستم خود ناشر کیندل منتشر کرده بود و پس از چهار رمان که به این صورت منتشر کرد، موفق شد تا با رمان پنجمش نام خود را مطرح کند. او تا کنون در مجموع ۲۰عنوان کتاب منتشرکرده و بیش از ۷۵۰ هزار نسخه کتاب آنلاین فروخته است.

این نخستین دور اهدای این جایزه است و آمازون در ژانویه۲۰۱۷ اعلام کرد این جایزه را برای حمایت از نویسندگان خود ناشر راه‌اندازی می‌کند.

معرفی برنده جایزه آرتور سی کلارک

آخرین خبر این گزارش هم این است که کالسون وایت‌هد که پیش تر جایزه پولیتزر را برنده شده بود، جایزه آرتور سی کلارک را به مجموعه جوایزش اضافه کرد. کالسون وایت‌هد ساعتی پس از این که نامش به خاطر رمان «راه آهن زیرزمینی» در میان نامزدهای اولیه جایزه من بوکر ۲۰۱۷ جای گرفت، به عنوان برنده جایزه آرتور سی کلارک معرفی شد که از جوایز معتبر ادبی بریتانیا محسوب می‌شود.

«راه‌آهن زیرزمینی» رمانی فانتزی درباره زندگی واقعی برده‌ها در جنوب آمریکا است که به کمک مجموعه‌ای از خانه‌های امن به سمت سرزمین آزاد در شمال فرار می‌کردند و داستان در ایالت جورجیای آمریکا می‌گذرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید