فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران:

فشار زمین‌خواری بر محیط زیست تهران قابل مقایسه با جای دیگری نیست

    کد خبر :69222

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران که به عنوان فرمانده یگان برتر کشور انتخاب شده گفت: فشار زمین‌خواری بر شهرستان شمیرانات و منطقه حفاظت شده ورجین قابل مقایسه با هیچ‌ نقطه کشور نیست.

نقی میرزاکریمی فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران که به عنوان فرمانده یگان برتر کشور انتخاب شد در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: روز سه‌شنبه ۱۰ مرداد در استان قم مراسم تجلیل از محیط‌بانان برتر با حضور معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، مدیرکل استان قم، استاندار قم و سرهنگ خیلدار فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط‌زیست، برگزار و از محیط‌بانان و فرماندهان یگان برتر کشور تقدیر شد.

وی ادامه داد: سه نفر از محیط‌بانان نمونه ملی کشوری انتخاب شدند و از هر استان هم دو نفر محیط‌بان به عنوان محیط‌بان نمونه استانی تقدیر شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران افزود: سه نفر از فرماندهان یگان استان‌های کشور به عنوان فرماندهان نمونه کشوری از جمله بنده (میرزاکریمی) و آقای جمشیدیان از استان اصفهان نفر دوم و آقای جهان‌تیغ فرمانده یگان استان استان قزوین انتخاب شدند.

میرزاکریمی تصریح کرد: انتخاب محیط‌بانان بر اساس فرمت تعیین شده‌ای بود که از سوی یگان حفاظت سازمان محیط‌زیست به استان‌ها ارسال شد و این فرم را اداره‌های شهرستانی و محیط‌بانان بر اساس کشفیاتی که در زمینه شکار و صید داشتند، تخلفات شکار و صیدی که با آن برخورد داشتند، بحث کشف و بررسی منابع آلاینده زیست‌محیطی، جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی حوزه استحفاظی و موضوعاتی در خصوص تقدیرنامه استانی و یا شهرستانی که یک محیط‌بان دریافت می‌کرد را تکمیل می‌کردند.

وی اظهار کرد: همه آیتم‌ها از جمله کسب مقام ورزشی یا مسابقات تیراندازی، کوهنوردی و مسابقاتی که برای محیط‌بانان برگزار می‌شد و یا کسب عنوان‌هایی در زمینه عکس و مستندسازی یا فعالیت علمی محیط‌بانان که علمی و پژوهشی بودن آن حائز امتیاز بود و امتیازبندی می‌شد و نظر فرمانده یگان استان و امتیازی که مدیرکل می‌توانستند بر اساس این فرمت تعیین شده بدهند، در نظر گرفته می‌شد. همچنین محل خدمت و امکانات محیط‌بانان هم دارای امتیاز بود، یعنی هر چقدر امکانات ضعیف‌تر بود، از امتیاز بالایی برخوردار می‌شدند؛ بنابراین این فرمت‌ها به سازمان ارسال شد و سه نفر به عنوان افرادی که بالاترین امتیاز را داشتند، به عنوان محیط‌بان‌ نمونه ملی انتخاب شدند و از هر استان هم دو نفر به عنوان محیط‌بان نمونه استانی معرفی می‌شدند.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران افزود: سازمان حفاظت محیط‌زیست بنده (میرزاکریمی) را در استان تهران انتخاب کرد، با توجه به اینکه جمعیتی که در این استان زندگی می‌کنند و فشاری که بر منابع و مناطق است، نیاز به فعالیت و اقدامات بیشتری دارد. اقداماتی که ما طی این سال‌ها در استان تهران انجام داده بودیم شامل تصرف و برخورد با زمین‌خواری بیشتر در محدوده شهرستان شمیرانات بود که تعداد پرونده‌هایی که در آنجا تشکیل می‌شود و قیمت اراضی و فشاری که بر منطقه حفاظت شده ورجین است، قابل مقایسه با هیچ‌یک از مناطق کشور نیست.

میرزاکریمی خاطرنشان کرد: در بحث خرید و فروش حیات‌وحش و مراکز نگهداری بیشترین مراکز را در استان تهران داریم. بیشترین اقدام در استان تهران در بحث خرید و فروش و قاچاق حیات‌وحش در ایام نوروز بوده است مانند برخورد با تخلفات سمندر لرستانی، مار و لاک‌پشت. این در حالی است که خرید و فروش سمندر در تهران حذف و مار و لاک‌پشت هم امسال بسیار محدود شد. همچنین به بازار پرندگان خلیج ورود کردیم، هر چند هنوز به آن نتیجه مطلوبی که مد نظر ما است، نرسیدیم ولی این مسئله هنوز هم نیاز به پیگیری دارد. موارد و کشفیاتی در سطح شهر تهران مانند بحث نگهداری مارها در منازل و کشف پوست خرس و دیگر اجزای حیات‌وحش و طرح‌هایی که در استان تهران انجام می‌شد، وجود دارد. همچنین مسئله اجرای طرح «ساعتی با محیط‌بان» که نسل آینده با محیط‌بان، محیط‌زیست و شغل محیط‌بانی آشنا می‌شوند و موضوعات دیگر بحث گردشگری که فشار و تأثیراتی روی مناطق استان تهران می‌گذارد، در دستور کار قرار دارد و همکاران ما با کمبود امکانات، اعتبارات و مشکلاتی که دارند، در پاسگاه‌های محیط‌بانی شبانه‌روزی تلاش می‌کنند. موفقیت‌هایی که بنده کسب کردم، مدیون زحمات همکاران یگان شهرستان‌ها و محیط‌بانانی که در خط مقدم حفاظت از طبیعت هستند، به ویژه در شمالی‌ترین نقطه استان، در دامنه قله دماوند (پارک ملی لار) و جنوبی‌ترین نقطه و پاسگاه محیط‌بانی ولیعصر که در این گرمای تابستان در کنار دریاچه نمک قم از حیات‌وحش حفاظت می‌کنند، هستم.

وی ادامه داد: در بحث جمعیت حیات‌وحش استان تهران شاهد افزایش قابل توجهی بودیم. به ویژه در منطقه شکار ممنوع شرق استان که در شهرستان دماوند و فیروزکوه و حتی پارک ملی لار افزایش جمعیت را داشتیم و در مجموع همکاران ما عملکرد استان را در یگان حفاظت سازمان محیط‌زیست بررسی کردند و خوشحالم که توانستیم این مقام و رتبه را کسب کنیم و این به معنی این نیست که استان تهران وضعیت مطلوب داشته و نیاز به کار ندارد، بلکه محیط‌زیست باید تلاش کند، این در حالی است که ما معضلات بزرگی در استان تهران داریم و در حد و توان امکانات، سعی در حل این مشکلات داریم. در این زمینه نشست‌های خوبی برگزار شد؛ نشست فرماندهان یگان حفاظت کل کشور در دو جلسه برگزار شد که روز اول با حضور فرمانده یگان حفاظت، مدیرکل بازرسی و مدیرکل حراست سازمان حفاظت محیط‌زیست، دغدغه‌های فرمانده‌های یگان مطرح، همفکری و برنامه‌ریزی شد و روز دوم مراسم ریاست سازمان [معصومه ابتکار] یادداشت‌هایی را در رابطه با این مسئله ارائه و دستورهای لازم را صادر کردند که هر بخشی در سازمان حفاظت محیط‌زیست، موضوعات مرتبط را پیگیری کند تا تمام مشکلات معیشتی و مشکلاتی که در بحث خرید و فروش و تصرف اراضی ملی است، مانند آتش‌سوزی‌ها و معضلاتی که در سراسر مناطق کشور در حوزه یگان حفاظت وجود داشته، جمع‌بندی و به رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ارائه شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان تهران ضمن تبریک ولادت امام رضا (ع) به محیط‌بانان سراسر کشور گفت: مراسمی در جوار حرم حضرت معصومه (س) در دهه کرامت برگزار شد و امیدواریم که محیط‌زیستی سالم و پویا داشته باشیم و از رسانه‌ها، خبرنگاران، مردم و فعالان محیط‌زیستی که روز به روز تعداد آنها و حساسیت‌ها نسبت به مسئله محیط‌زیست بیشتر می‌شود، کمک می‌خواهیم که مشکلات، مسائل، انتخاب‌ها و گزارشاتشان را به ما بدهند که بتوانیم با این معضلات روبرو شویم و برخوردهای لازم را داشته باشیم.

منبع:خبرگزاری مهر

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید