مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری آغاز شد

    کد خبر :68808

مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری دکتر حسن روحانی دوازدهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران در محضر رهبر انقلاب اسلامی آغاز شد.

مراسم تنفیذ حکم دوازدهمین دوره‌ ریاست جمهوری اسلامی ایران، از ساعت ۱۰ و 30 دقیقه صبح امروز (پنجشنبه ۱۲ مرداد ۹۶) در حسینیه‌ امام خمینی (ره) دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی آغاز شد.

این مراسم در محضر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و با حضور رؤسای قوا، رئیس مجلس خبرگان رهبری، مقامات کشوری و لشکری، علما و دانشگاهیان، جمعی از سفرا و نمایندگان بلندپایه‌ کشورهای خارجی برگزار می‌شود و از طریق آنتن شبکه‌ العالم و نیز شبکه‌های اجتماعی آن به صورت زنده پوشش داده خواهد شد.

در این برنامه وزیر کشور، گزارشی از روند برگزاری انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری را ارائه می‌کند. سپس حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، متن حکم رهبر انقلاب در تنفیذ رأی مردم و نصب حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی به مقام ریاست جمهوری اسلامی ایران را قرائت خواهد کرد. پس از آن رهبر انقلاب اسلامی لوح متن حکم تنفیذ را به رئیس‌جمهور منتخب مردم اعطا می‌کنند.

در ادامه رئیس‌جمهور به بیان سخنان خود می‌پردازد و پس از آن حاضران، شنونده‌ بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی خواهند بود.

بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی، «امضای حکم ریاست‌جمهوری پس از انتخاب مردم»، از جمله «وظایف و اختیارات رهبری» است و طبق قانون انتخابات ریاست‌جمهوری «دوره‌ ریاست جمهوری اسلامی ایران چهار سال است و از تاریخ تنفیذِ اعتبارنامه به‌وسیله‌ مقام رهبری آغاز می‌شود».

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون ۱۲ انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور برگزار شده و احکام انتصاب افراد منتخب در انتخابات، با تنفیذ حضرت امام خمینی (ره)، (سیدابوالحسن بنی‌صدر، محمدعلی رجایی، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای) و با تنفیذ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، (اکبر هاشمی‌رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی) به عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به آنان اعطا شده است.

در دوران رهبری امام خمینی (ره)، یک مراسم تنفیذ در بیمارستان قلب تهران (برای بنی‌صدر) و سه مراسم تنفیذ در حسینیه‌ جماران برگزار شد. در دوران رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکنون یک مراسم در حسینیه‌ جماران (برای هاشمی‌رفسنجانی) و شش مراسم در حسینیه‌ امام خمینی (ره) برگزار شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید