توسعه همکاری‌های رسانه‌ای میان ایران و عراق

    کد خبر :68807

در دیدار شب گذشته هیئت رسانه‌ای ایران با وزیر خارجه عراق، بر اهمیت توسعه همکاری‌های رسانه‌ای میان دو کشور تاکید شد.

به گزارش ایسنا،در این دیدار،ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق با اشاره به عمق فرهنگی و تمدنی جمهوری اسلامی ایران و مشترکات تاریخی دو کشور، همکاری‌های حرفه‌ای و تبادل تجربیات میان ایران و عراق را استراتژیک توصیف کرد.

رییس دیپلماسی عراق که در دیدار با جمعی از مدیران رسانه‌های ایرانی در بغداد سخن می‌گفت، افزود: جمهوری اسلامی ایران با سابقه پناهجویی از مخالفان رژیم بعث عراق و حمایت از شکل‌گیری نظام دموکراتیک در این کشور، همواره از احترام و تقدیر مردم عراق برخوردار بوده و این پشتوانه می‌تواند در همکاری‌های همه جانبه نقش‌آفرین باشد.

وی اهمیت همکاری رسانه‌ای را در انتقال واقعیت‌ها برای مردم دو کشور نقش‌آفرین توصیف کرد و ضرورت تامین نیازها و امکانات برای این رسالت انسانی را یادآور شد.

جعفری که از اندیشمندان عراق محسوب می‌شود، قوام رابطه پایدار میان ملل را در ارتباطات فرهنگی توصیف و ریشه‌های فرهنگی مشترک میان ایران و عراق را منحصر به فرد خواند.

در این دیدار، علیرضا معزی سرپرست هیئت رسانه‌ای ایران با تبریک پیروزی‌های ملت عراق بر تروریست‌های تکفیری، آن را نتیجه وحدت وانسجام مردم و نقش موفق رسانه در افشای توطئه‌ها و تحریکات انحرافی دانست که باید این تجربه موفق برای جلوگیری از خدعه مجدد دشمن به کار گرفته شود.

معزی به استقبال جهانی از طرح رییس جمهوری‌اسلامی ایران درباره مبارزه با خشونت درسازمان ملل اشاره کرد و تروریست‌های داعش را نمونه بارز خشونت آفرینان آدم کش توصیف کرد که در عراق با شکست کامل مواجه شدند.

متن سخنان ابراهیم جعفری در دیدار هیئت رسانه‌ای ایران به شرح زیر است:

«خیرمقدم عرض میکنم خدمت شما مهمانان گرامی به دلیل حضورتان در عراق که آن را اقدامی استراتژیک می‌دانم چرا که معتقدم ایران و عراق دو بال مهم در اتفاقات منطقه هستند و همچنین چون نقش رسانه را نقش پیامبران می‌دانم، به طور ویژه از این اتفاق خوشحالم کمااینکه حضرت علی (ع) به مالک فرمودند: “همه چیز را صریح و شفاف همیشه به مردم اعلام کن.” لذا رسانه، سیاست را تکمیل می‌کند.

و من معتقدم چنین رفت و آمدهایی روابط دو کشور را تعمیق می‌کند البته روابط بین دو کشور از پیش از سقوط صدام وجود داشت؛ من 33 سال پیش در دوران مبارزه در دیدار با قذافی گفتم که در ایران زندگی می‌کنم و او گفت چرا؟ گفتم چون همه اعراب درها را به روی ما بسته‌اند و لذا این روابط بین ما ریشه‌دار است، به خصوص اینکه موضع ایران همیشه یک موضع ملی و فارسی نبود بلکه فراتر از قوم و زبان و مذهب بود.
قطعا رسانه صادق می‌تواند انسانها و نسلها را بسازد و بلعکس رسانه‌های کاذب موجب فتنه و جنگ خواهند شد.
وزیر خارجه سابق آمریکا کتابی به نام جبار و جبروت دارد که در صفحه 47 آن می‌گوید ما انقلاب ایران را انقلابی خشونت گرا می‌دانستیم ولی بعد فهمیدیم که این انقلابی بزرگ و مردمی بوده است در حد انقلاب فرانسه.
من معتقدم انقلاب ایران جزو 6 انقلاب بزرگ و مهم دنیاست، در ابتدای این انقلاب می‌خواستند آن را خفه کنند ولی امروز تثبیت شده است.
و ما خوشحالیم که انقلاب ایران امروز توانسته جایگاه خود را در حوزه‌های مختلف پیدا کند و پیشرفت‌های گسترده‌ای داشته است و لذا ما از ارتباط بین دو ملت به همین دلیل بسیار بهره برده و خوشحالیم. مثالی در این مورد همین گروهی است که به رهبری مرحوم فرج‌الله سلحشور سریالی بزرگ ساخت و هنر خود را به رخ کشید و این نشان می‌دهد که سلسه هنرمندان و بزرگان ادب و هنر در ایران ادامه داشته و زوال ناپذیر است و من معتقدم که رسانه‌های ایران نقش بسیار مهم و بزرگی در مقابله با بحران‌های منطقه‌ای داشته و دارند و این را از ابتدا شاهد بوده‌ام. همین اثرگذاری باعث شد که آنها را مورد هدف قرار دهند کما اینکه درباره رسانه‌های ما هم همین اتفاق افتاد.
رسانه برای جوامع بسیار مهم است و لذا باید خطر و نفع آن را همزمان در نظر گرفت چرا که هم می‌تواند بسازد و هم خراب کند و به همین دلیل است که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن جَاءکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَیَّنُوا.
قابل ذکر است که رسانه‌های عراقی قربانیان زیادی از زن و مرد تقدیم کرده‌اند. فرهنگ و رسانه زیربنای همه چیز است و ما باید همه چیز رسانه‌ای‌ها را تامین کنیم چون رسانه می‌تواند همه چیز را بسازد.

 

موضع‌گیری درخصوص کردستان عراق

آنهایی که در کردستان به دنبال همه پرسی هستند کاملا در اشتباه هستند و مطمئنا این اتفاق بر مشکلات خواهد افزود.
عراق کشوری با قومیت‌ها و مذاهب مختلف است که همگی در چارچوب قانون حق اظهار نظر و برابری دارند.
عراق در دوران جدید حق فدرالی را برای کردها در نظر گرفت ولی آنها باید در چارچوب و ذیل قانون اساسی عراق باشند کما اینکه در آمریکا نیز اینچنین است و 50 ایالت و… همگی یک دولت واحد در واشنگتن دارند. ما حتی سهم پول نفت کردها را افزایش دادیم و الان آنها در دولت از رئیس جمهور و … حضور دارند ضمن اینکه پارلمان محلی دارند. الان معاونان رئیس پارلمان و نخست وزیر سابق کرد هستند و این در بازسازی و شکوفایی اقلیم موثر بوده و ما از این بابت خوشحالیم و ما آرزوی همین حالت را برای دیگر شهرهای عراق انتظار دارم. من در کردستان همین‌ها را به بزرگترین شبکه کردی به صراحت گفتم. در واقع ما معتقدیم الان کردها تحت حاکمیت عراق یکپارچه بهترین حالت را دارند چرا که ما هیچ تمایزی نسبت به کردها قائل نشدیم و لذا اگر برخی رهبران بلندنگری نداشته باشند، مردم خود را به بیراهه خواهند برد. ممکن است بتوان برخی را فریب داد اما نسل جوان و آگاه خواهند فهمید که اینها فریبی بیش نبوده است.

 

آینده عراق

ما قطعا باید به دنبال بازسازی عراق باشیم و نیازمند ایرانیها هم هستیم برای این امر. من قبلا هم گفته‌ام که باید چیزی مانند پروژه مارشال در مورد عراق پیاده شود، الان ما هم همین پیشنهاد را درباره عراق داریم و نیاز داریم به اهالی فکر و ایده برای انجام این کار. الان نه تنها موصل بلکه کل عراق نیازمند کمک است.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید